Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koppelingspedaal hangt onderin
Koppelingspedaal hangt onderin
Bij het zoeken naar een topic over de koppeling vind ik dat het onderin blijven hangen van het koppelingspedaal mogelijk een gevolg zou zijn van een defecte koppelingscylinder.
Of dat ook de oplossing heeft gebracht kon ik niet vinden.
Mijn koppelingspedaal blijft regelmatig onderin hangen, vooral na wat intensiever gebruik van de koppeling. Wanneer ik hem met de teen terugtrek functioneert alles weer normaal.
Is dit inderdaad het gevolg van een defecte koppelingscylinder ?
Of dat ook de oplossing heeft gebracht kon ik niet vinden.
Mijn koppelingspedaal blijft regelmatig onderin hangen, vooral na wat intensiever gebruik van de koppeling. Wanneer ik hem met de teen terugtrek functioneert alles weer normaal.
Is dit inderdaad het gevolg van een defecte koppelingscylinder ?
Re: Koppelingspedaal hangt onderin
Waarschijnlijk.
Re: Koppelingspedaal hangt onderin
Met mijn T4 hetzelfde gehad. Na vervangen van de koppelingscilinder was het probleem opgelost.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Koppelingspedaal hangt onderin
Voor de duidelijkheid, je hebt de koppelingscommandocilinder welke bij het pedaal zit en de koppelingswerkcilinder ofwel het druklager welke in de versnellingsbak zit. Om die te vervangen zal de versnellingsbak eraf moeten. Vaak is deze het probleem en als je er te lang mee doorrijd kan je er mee stil komen te staan. Heb er laatst eentje gehad.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Koppelingspedaal hangt onderin
Deze bedoel ik. Bedankt Erdem voor de verduidelijking
Re: Koppelingspedaal hangt onderin
Ik heb hier sinds kort ook last van.
Is nog niet nodig om koppeling met tenen terug te trekken.
Probleem lijkt zich vanzelf op te lossen als er een stukje is gereden. Is dus vooral bij een koude start. Voelt als iets hydrologisch dat na druk opbouw weer functioneert.
Zou dit de koppelingscommandocilinder bij het pedaal zijn of de koppelingswerkcilinder of toch iets anders?
Zijn dit kostbare reparaties?
Is nog niet nodig om koppeling met tenen terug te trekken.
Probleem lijkt zich vanzelf op te lossen als er een stukje is gereden. Is dus vooral bij een koude start. Voelt als iets hydrologisch dat na druk opbouw weer functioneert.
Zou dit de koppelingscommandocilinder bij het pedaal zijn of de koppelingswerkcilinder of toch iets anders?
Zijn dit kostbare reparaties?
VW California 2012 - 180 Edition - handgeschakeld.
Re: Koppelingspedaal hangt onderin
De koppelingscommandocilinder is in mijn ervaring best een goed onderdeel wat eigenlijk geen problemen geeft of stuk gaat. De werkcilinder/druklager daarentegen gaan vaker defect. Je zou eens kunnen proberen om het koppelingsysteem goed te ontluchten.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Koppelingspedaal hangt onderin
Ik had precies hetzelfde. Commandocilinder bij pedaal vervangen heeft het opgelost. Cilinder maakte ook al een tijdje een krakend geluid als het warm was. Kosten waren € 350,-
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Koppelingspedaal hangt onderin
En zit het bij de werkcilinder in de bak, maak dan ook even de afweging om de koppeling en 2 massavliegwiel en krukas pakking ook mee te nemen. Als alles open ligt en het ongeveer 7 uur werk is, dan is die extra stap en half uur extra werk eigenlijk logisch en zorgt weer voor vele onbezorgde kilometers.
Is maar een tip..
Is maar een tip..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Koppelingspedaal hangt onderin
Dank voor tips!Multivan Generation schreef: ↑29 apr 2022, 08:37 En zit het bij de werkcilinder in de bak, maak dan ook even de afweging om de koppeling en 2 massavliegwiel en krukas pakking ook mee te nemen. Als alles open ligt en het ongeveer 7 uur werk is, dan is die extra stap en half uur extra werk eigenlijk logisch en zorgt weer voor vele onbezorgde kilometers.
Is maar een tip..
Waaraan merk je dat massa vliegwiel minder/slecht wordt?
Geldt dit voor zowel DSG en hand bak?
Rij zelf een 180pk 2.0 TDI hand geschakeld. Heeft deze motor nog specifieke punten?
VW California 2012 - 180 Edition - handgeschakeld.
Re: Koppelingspedaal hangt onderin
Geluid met stationair draaien, vooral koude motor. Trillen/tikken of schudden. Zoveel handbak als dsg heeft een 2 massa vliegwiel.
De 180pk TDI motor, daar is al zeer veel over geschreven en helaas weinig goeds. Heb er nu ook eentje staan met mega olieverbruik.
De 180pk TDI motor, daar is al zeer veel over geschreven en helaas weinig goeds. Heb er nu ook eentje staan met mega olieverbruik.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Koppelingspedaal hangt onderin
Nog even de terugkoppeling
Hulp cilinder bleek onlangs al vervangen te zijn.
Ga hem eerst opnieuw laten ontluchten
Preventief versnellingsbak opentrekken ga ik niet doen. Komt tijd komt dag
VW California 2012 - 180 Edition - handgeschakeld.
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Koppelingspedaal hangt onderin
Hou goed je olie verbruik in de gaten en kijk eens goed naar het onderdeelnummer wat op je EGR-koeler staat. Eindigde dat niet op de letter D, dan is het zeer aan te raden om hem te vervangen voor zo'n versie..
Is maar een welgemeende tip..
Is maar een welgemeende tip..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...