Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 met 5 ton op de teller (1991) Goeie deal?

vragen over de T4
Plaats reactie
airbornearie
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2022, 15:17

T4 met 5 ton op de teller (1991) Goeie deal?

Bericht door airbornearie »

Hey VW-vrieden,

Ik heb de kans 'n T4 uit '91 te kopen. Ruim 5 ton op de teller. Het is 'n multivan met 6 zitplaasen. Hij staat al op camper-kenteken, alles wat er in-en-op hoort lijkt er in te zitten. Als eerste projectje lijkt dit me wel wat - maar:

- Kan ik met die oude beestje gewoon overal komen? Hij is 30+ jaar oud, dus hij komt in aanmerking als old-timer, toch?
- Wat mag ik van 'n 30 jaar oude 2.4L diesel met 5 ton op de teller nog verwachten? Hij schijnt goed onderhouden te zijn, APK is net gedaan en nog 2 jaar geldig.

Mocht ik 'm willen kopen, zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?? Bedankt alvast!
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: T4 met 5 ton op de teller (1991) Goeie deal?

Bericht door Ilja1974 »

Hallo,
De milieu zones zal je niet in mogen en de bus zal onder het kwart tarief blijven vallen.
Verder is er vanaf hier weinig te zeggen over de bus aangezien we niets weten over de staat en en vraagprijs etc.
Met het gebruik van de zoekfunctie kun je hier ook al veel info vinden wat betreft de aandachtspunten en de voor en nadelen van het 2.4 diesel blok.
Groet,
Ilja
WelkomBuiten
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: T4 met 5 ton op de teller (1991) Goeie deal?

Bericht door WelkomBuiten »

Kijk de oldtimerregeling nog even goed na. Mijn T2 uit 79 was oldtimer (toen ik hem kocht was hij 27 jaar oud), maar toen werd dat opgetrokken naar 40 jaar. Er kwam een overgangsregeling, waar de tijdelijk te jonge oldtimers in kwamen onder een apart tarief. Diesels mochten daar volgens mij niet in. Nu is hij de 40 gepasseerd en alweer 3 jaar echt belastingvrij.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 met 5 ton op de teller (1991) Goeie deal?

Bericht door Hanz »

airbornearie schreef: 14 mei 2022, 16:41 Hij schijnt goed onderhouden te zijn, APK is net gedaan en nog 2 jaar geldig.
Wat kan je verwachten van een ruim 30 jaar oude auto die al verschrikkelijk veel gereden heeft? Elk jaar dat hij probleemloos rijdt is meegenomen.
En onderhoud dar goed schijnt te zijn zegt niets. Is de onderhoudshistorie bekend? Weet je wat er al vervangen/gerepareerd/gereviseerd is? Met 30 jaar en 500.000 km kan alles versleten zijn. En APK zegt echt niet alles over de staat van onderhoud. Kijk eerst eens hoe hij de laatste keren door de APK is gekomen. Als dat altijd probleemloos was dan werd hij wellicht goed onderhouden.
En waar moet je nog meer op letten? Roest, roest, roest!
Of deze auto nog de moeite waard is om verder in te investeren als project hangt natuurlijk ook helemaal af van de prijs.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 met 5 ton op de teller (1991) Goeie deal?

Bericht door Multivan Generation »

WelkomBuiten schreef: 15 mei 2022, 10:58 Kijk de oldtimerregeling nog even goed na. Mijn T2 uit 79 was oldtimer (toen ik hem kocht was hij 27 jaar oud), maar toen werd dat opgetrokken naar 40 jaar. Er kwam een overgangsregeling, waar de tijdelijk te jonge oldtimers in kwamen onder een apart tarief. Diesels mochten daar volgens mij niet in. Nu is hij de 40 gepasseerd en alweer 3 jaar echt belastingvrij.
Ik heb met mijn golf cabrio van 1986 precies hetzelfde (benzine), APK wel om de 2 jaar, en nog 4 jaar en dan is ie oldtimer.
Wel maar 72 euro per jaar aan houderschapsbelasting :adhd
airbornearie schreef: 14 mei 2022, 16:41 Hey VW-vrieden,

Ik heb de kans 'n T4 uit '91 te kopen. Ruim 5 ton op de teller. Het is 'n multivan met 6 zitplaasen. Hij staat al op camper-kenteken, alles wat er in-en-op hoort lijkt er in te zitten. Als eerste projectje lijkt dit me wel wat - maar:

- Kan ik met die oude beestje gewoon overal komen? Nee, milieuzones

Hij is 30+ jaar oud, dus hij komt in aanmerking als old-timer, toch? Ook nee

- Wat mag ik van 'n 30 jaar oude 2.4L diesel met 5 ton op de teller nog verwachten? Niets van verwachten, dan kan het alleen meevallen

Hij schijnt goed onderhouden te zijn, APK is net gedaan en nog 2 jaar geldig. Schijnt goed onderhouden te zijn, daar begint het bij mij te jeuken.

Mocht ik 'm willen kopen, zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?? Bedankt alvast!

Roest, motor op, versnellingsbak beste tijd gehad, onderdelen niet fatsoenlijk meer te krijgen, trage bus qua rijden, motorisch is de koeling erg kritisch, dus ventilatoren vervangen, relais vervangen (moeilijk te vinden) radiateur vervangen, koelsysteem goed reinigen. Brandstofpomp lekkage, accu's, stoel zittingen en rugleuning schuim. Distributieriem wissel incalculeren en dynamo vervanging. Scharnieren en deursloten die minder worden.
Ik zou er geen geld in investeren en hem mooi laten staan.
Maar voor jezelf en anderen hangt dat misschien van de prijs ook af.

Groeten Peter

PS ik ben niet negatief maar gewoon realistisch :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
airbornearie
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2022, 15:17

Re: T4 met 5 ton op de teller (1991) Goeie deal?

Bericht door airbornearie »

Bedankt voor de reacties. De vraagprijs is €3900, voor dat bedrag laat ik 'm zeker staan.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 met 5 ton op de teller (1991) Goeie deal?

Bericht door Hanz »

En voor eventuele volgende aanbiedingen: een camper kenteken betekent niet automatisch kwarttarief voor belasting. De eisen van de belastingdienst zijn uitgebreider dan van RDW.
Zo'n Multivan zou dan ook nog minimaal een hefdak(je) moeten hebben.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
airbornearie
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2022, 15:17

Re: T4 met 5 ton op de teller (1991) Goeie deal?

Bericht door airbornearie »

@Hanz, dank je. Ik ben me bewust van de verschillen.
Plaats reactie