Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Electriciteit in de bus

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Mickel Moen »

Ik kan Lambiek wel volgen in deze.

Lithium is een moderne keuze en heeft zo zeker zijn voordelen. Tegen de hogere aanschafprijs, staat de langere levensduur en het veel lagere gewicht.

Een systeem zonder zonnepanelen maakt het een stuk simpeler. De info van de door krekwakwol aangehaalde bluepowershop zou ik zeker eens doornemen. Een systeem met een geschikte Dc/DC lader uit de Orionlijn en een geschikte 230V lader met Lithium accu is zeker een mooi alternatief.

Blijft, wat ik bij aanvang al aangehaald heb. Wat is je verwachtte verbruik en hoelang wil je vrij kunnen staan? Dit bepaalt uiteindelijk de zwaarte van het systeem. Dan kun je wellicht ook toe met een 100Ah Lithium, vergelijkbaar met 160 Ah AGM.

Als ik nu opnieuw zou bouwen, denk ik dat ik daar op zou uitkomen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Markuz
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 jan 2022, 13:45

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Markuz »

Hallo allemaal,
dank je wel voor de reacties!

Alles bij elkaar gaat mijn voorkeur naar een setup met een lithium batterij.
Gebaseerd op mijn verbruik (<29Ah/dag) lijkt dit een eenvoudige oplossing, die indien nodig eenvoudig uitbreidbaar is.

Met wat zo op voorraad is, lijken mij dit de opties:
accu's:
https://www.bluepowershop.nl/aces-lithi ... 50hfa.html
https://solarpowersupply.be/accus/watts ... -lix200-lt

omvormer:
https://www.bluepowershop.nl/victron-om ... iding.html
acculader:
https://www.bluepowershop.nl/victron-bl ... p22-1.html



@Mickel:
Wat bedoel je overigens met geen zekeringen?

Dat ik die nog niet mee in het kostenplaatje had gestoken. natuurlijk moeten die voorzien worden!


Mvg,

Mark
VW T6 TSI LWB 2017
Gebruikersavatar
freggel01
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 feb 2022, 16:06

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door freggel01 »

Lambiek schreef: 13 mei 2022, 23:39 Lithium accu en dc ,
Lithium kun je met app alles bijhouden, uitlezen. Is zon victron meter ook niet nodig.

Daar heb je met jou gebruik voldoende aan..

Meer niet.....
Je verplaatst je toch om de paar dagen. Accu snel vol

Kunt voor de lol. Nog een los opvouwbare zonnepaneel mee nemen
Hoeft je bus ook niet pal in de zon.

Want iedereen wil in het zuiden het liefste een schaduw plaats......

Lekker pal in de zon ivm zonnepanelen.... pffff
Heb in mij T5 cali nu 2 AGM accu's van 75AH.

Kan ik deze zonder andere aanpassingen vervangen voor Lithium accu's die fysiek even groot zijn?
Zou graag maximaal zonder stroom willen staan, zonder panelen.
VW California 2012 - 180 Edition - handgeschakeld.
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Lambiek »

Antwoord 1 persoonlijke
Ja, gewoon doen , en ervaren ,kijken wat accu doet via Bluetooth op je telefoon.
Wel dus lithium accu met ingebouwde bms. Dus in begin even goed monitoren.

Antwoord 2
Ja, maar dan 110% als je perfectionistisch bent,wilt enz
Dan kun je van alles laten aanpassen en extra speciale toebehoren ertussen enz enz
Overleg met specialist
€€€€


Persoonlijk, gewoon antwoord 1, en via Bluetooth op telefoon , tablet kijken wat nieuwe accu doet. Komt deze 100% vol ? Met hoeveel ah laad deze tijdens rijden enz . Met welke spanning wordt de lithium geladen als je aan 230v staat.

Kun je indien nodig later nog aanpassingen laten doen. Dmv extra componenten of kabel aanpassingen. ( ik weet niet wat dikte van kabels nu zijn, en lengte, gaat met rijden tot wel 60ah geladen worden, waarschijnlijk) is ook weer een ding te koop voor om dat precies in te stellen ( victron orion)
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door ArieV »

Ik zou toch oppassen met een lithium accu direct van een dynamo op te laden.

Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Lambiek »

Als je luistert naar wat de man verteld in de video
ZIT GEEN BMS in lithium accu van victron...., ook niet in de opstelling.

Rare is bij alle andere accu merken wel.

Dus bij victron moet je deze los bij kopen.

Dus zoals in mijn vorige bericht ;

Was mijn Advies , als je lithium accu monteert in bestaande situatie
Goed kijken wat deze lithium accu voor gegevens door geeft tijdens rijden.
Live app bms Bluetooth op telefoon, tablet,

Dan zie hoeveel live hoeveel maximaal geladen wordt.
Ik zou test doen, accu bijna leeg dan testen, rijden.

Is het echt extreem ???? dan een Victron Orion dc dc monteren . of ander merk
Kun je precies instellen wat je maximaal wilt laden.
Ook noodzakelijk bij slimme Dynamo !!

Maar
Hier 2st video
Video 's belasting Dynamo
Mercedes

Fiat


Kun je zien dat Dynamo nog maar maximaal 50% tot 60% wordt belast bij laad stroom maximaal 60 ah.

Knap van victron dat ze een opstelling hebben gevonden waarbij er rook vanaf Dynamo komt.

Gr
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door ArieV »

Ik heb vaak zat dynamo’s zien roken door overbelasting.
Wel in een Industriele omgeving.

Maar goed ik heb een liontron accu met bms in mijn caravan van 100Ah die kan ik laden met Max 100A (advies is 50A).
Als er bijvoorbeeld 2 lithium accu’s geplaatst worden van een 100Ah kan er van de dynamo op 12v 200A gevraagd worden de bms gooit bij accu leeg alles open om maximaal te laden is mijn ervaring.
Ik pomp mijn liontron accu tot 96% vol met de 70A lader van mijn Victron lader zonder problemen.
In het filmpje dat ik deelde word ook verteld dat 50% van het vermogen van het laden ook word geproduceerd in warmte en dat het toerental voor de koeling van de dynamo met de hoger laadstromen heel belangrijk is.
Als je accu’s leeg zijn en je beland na 15min in de file en de motor draait Max 1000 toeren is de koeling ook niet optimaal als je dynamo maximaal belast word.
Dan is een gecontroleerde laadstroom binnen de Specs van de dynamo wel wenselijk denk ik.

Ik heb persoonlijk geen idee hoeveel Vermogen een dynamo van een transporter afgeeft.
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Lambiek »

Caravan 100ah , hoe laad je dat ? Via een speciale kabel vanaf Dynamo naar de Caravan ???? Puur intresse!!
( 100ah max theoretisch, laad je maar paar minuten daarna is al snel minder)

Nogmaals....meten is weten.
Via bms en app.... ik val in herhaling.
Als niet inverhouding is tot Dynamo ( en dikte vd bestaande kabels en lengte)

dan bijvoorbeeld altijd victron orion dc dc ertussen . Of ander merk
Schreef ik ook in reactie op de vraag van omwisselen in vw california.

test bank en zoeken naar een te kleine verkeerde Dynamo en met 300ah lithium !!! enz en nog diverse andere negatieve invloeden
Rook te maken
Konden ze vroeger al met steen en takjes.

Maar als je het toch niet vertrouwd of bang bent aangelegd of graag met kabeltjes enz bezig bent enz enz
Dan
Gewoon dc dc ertussen, van paar honderd euro en montage en aanpassingen aan het E net vd vw california installatie enz enz
Dan ook een nieuwe 230 volt lader speciaal in gesteld op lithium
inclusief montage enz.
En zo kun je nog tijdje door gaan tot 110% lithium installatie is.
Stel je moet het laten doen
Dan zijn de kosten inclusief montage vd garage a € 85.-
Totaal bedrag ,.......-
Kunnen ze jaartje thuis blijven

En bang aangelegd.
zit je wel heel lang met dicht geknepen billen naar het zuiden.

Ik ben meer vh proberen simpel te houden.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door ArieV »

Ik laad de caravan niet achter de bus. Alleen thuis voor de deur en op de camping.
Voor onderweg heb ik power zat met een 100Ah lithium accu voor een paar kopjes koffie.

Ik wilde alleen waarschuwen dat het snel fout kan gaan bij verkeerd gebruik.
Als iemand moet vragen of je lood kan vervangen voor lithium is iemand waarschijnlijk niet helemaal op de hoogte van de 2 verschillende karakters van de accu.
Gewoon proberen kan een duur testje worden.

Wees gewaarschuwd en succes.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Lutra »

Lambiek schreef: 24 mei 2022, 19:47.
Ik ben meer vh proberen simpel te houden.
Je teksten zijn niet zo simpel overigens….
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Lambiek »

Lutra schreef: 24 mei 2022, 20:39
Lambiek schreef: 24 mei 2022, 19:47.
Ik ben meer vh proberen simpel te houden.
Je teksten zijn niet zo simpel overigens….
dyslexie
Ja ik weet het. Kan het niet goed verwoorden. Veeeeel Te lang. En veel dubbel enz
En als je er niks mee hebt dan is het helemaal verwarrend natuurlijk

Er zijn legio voorbeelden dat 1 op 1 lithium vervangen prima kan. Maar inderdaad ook legio niet. En van 1 testje gaat dynamo niet kapot, als je via bms mee kijkt.

dyslexie , vervelend
Maar in praktijk, altijd fijner dan een heel simpel uiterlijk....
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Lambiek »

ArieV schreef: 24 mei 2022, 20:21 Ik laad de caravan niet achter de bus. Alleen thuis voor de deur en op de camping.
Voor onderweg heb ik power zat met een 100Ah lithium accu voor een paar kopjes koffie.

Ik wilde alleen waarschuwen dat het snel fout kan gaan bij verkeerd gebruik.
Als iemand moet vragen of je lood kan vervangen voor lithium is iemand waarschijnlijk niet helemaal op de hoogte van de 2 verschillende karakters van de accu.
Gewoon proberen kan een duur testje worden.

Wees gewaarschuwd en succes.
Waarschuwing altijd goed !!!

Lekker eigen koffie onderweg in caravan.
230v filterkoffie apparaat ? Haha
Of inductie kookplaat met fluitketel
Hihi

Spannende installatie , hoor

Maar
je loopt mooi vooruit als we vh gas af moeten.

Succes
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Lutra »

Lambiek schreef: 25 mei 2022, 12:31
Lutra schreef: 24 mei 2022, 20:39
Lambiek schreef: 24 mei 2022, 19:47.
Ik ben meer vh proberen simpel te houden.
Je teksten zijn niet zo simpel overigens….
dyslexie
Ja ik weet het. Kan het niet goed verwoorden. Veeeeel Te lang. En veel dubbel enz
En als je er niks mee hebt dan is het helemaal verwarrend natuurlijk

Er zijn legio voorbeelden dat 1 op 1 lithium vervangen prima kan. Maar inderdaad ook legio niet. En van 1 testje gaat dynamo niet kapot, als je via bms mee kijkt.

dyslexie , vervelend
Maar in praktijk, altijd fijner dan een heel simpel uiterlijk....
Het weerhoudt je gelukkig niet om je bijdragen aan dit forum te delen.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Multivan Generation »

Laadbooster..
Aanvulling, ik had destijds deze gebruikt.

https://shop.landreiziger.nl/laadbooste ... 21525.html

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Markuz
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 jan 2022, 13:45

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Markuz »

Het resultaat

Dankzij alle feedback hier, is het een eenvoudige installatie geworden met Lithium batterij, oplader voor aan de laadpaal en opladen via de alternator. Zoals het nu is, verbruik ik 10-14% van de batterij per dag (frigo, spots, gsm/tablet laden). Al en al goed om toch 4 a 5 dagen off-grid te staan!

Aan zij die me geadviseerd hebben, dank u :kus

Enkele afbeeldingen als bijlage

Edit

de onderdelen
batterij:
ACES Lithium LiFePO4 batt. 12V/150HFA-BT(= eentje met bluetooth)
naar de laadpaal:
Victron Blue Smart Acculader 12/30 IP22 (1)
en laden tijdens het rijden:
Victron acculader Orion-Tr Smart 12/12-30A (360W) geïsoleerd

Alles bij elkaar heb ik om en bij de 2000€ uitgegeven.
1600€ voor bovengenoemde onderdelen, en nog 400e aan kabels, aansluitingen, zekeringen en de box.
Bijlagen
overzichtje
overzichtje
installatie
installatie
voor
voor
Laatst gewijzigd door Markuz op 09 aug 2022, 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
VW T6 TSI LWB 2017
Plaats reactie