Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

electrische ramen gaan niet open/dicht

vragen over de T4
Plaats reactie
TAGV
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 apr 2007, 10:24
Locatie: Hei- en Boeicop
Contacteer:

electrische ramen gaan niet open/dicht

Bericht door TAGV »

Ik heb bij de Tips/trucs het volgende gelezen maar kan beide zekeringen niet vinden,

De gehele elektrische ramen zijn gezekerd met twee zekeringen ééntje via de geschakelde plus op positie 14 onder de relais, en ééntje zit boven de relais dit is een thermische zekering van 30 ampère.

Misschien kan een foto mij meer duidelijkheid verschaffen.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: electrische ramen gaan niet open/dicht

Bericht door matje86 »

dat is als ze er standaart in zitten :T44EVER
indien ze later geplaatst zijn kan het heel anders zijn
aftermarkt uitvoering ?
dus ff een foto van je spulletje kan het verduidelijken
Afbeelding
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
TAGV
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 apr 2007, 10:24
Locatie: Hei- en Boeicop
Contacteer:

Re: electrische ramen gaan niet open/dicht

Bericht door TAGV »

matje86 schreef:dat is als ze er standaart in zitten :T44EVER
indien ze later geplaatst zijn kan het heel anders zijn
aftermarkt uitvoering ?
dus ff een foto van je spulletje kan het verduidelijken
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

De blauwe draad is een vervanger voor een eerdere draadbreuk van het electrische raam.
De electrische ramen zitten er van nieuw af aan in (ik ben 1e eigenaar)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: electrische ramen gaan niet open/dicht

Bericht door matje86 »

als ze niet open of dicht gaan kan je ook een kabelbreuk tussen je deur en de post hebben

viewtopic.php?f=2&t=38646&p=268444&hili ... uk#p268444" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door matje86 op 05 apr 2013, 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: electrische ramen gaan niet open/dicht

Bericht door matje86 »

bij hulp nodig ff :mail naar Oskar memberlist.php?mode=viewprofile&u=19" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
TAGV
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 apr 2007, 10:24
Locatie: Hei- en Boeicop
Contacteer:

Re: electrische ramen gaan niet open/dicht

Bericht door TAGV »

Na een bezoekje bij Oskar, die het probleem snel gevonden had, tekst, uitleg en op weg geholpen aangaande demontage zekeringkast en kabelboom, gauw naar huis en aan de slag.

Om 17:00 uur klaar met het vervangen van de defecte bedrading van de linker deur kabelboom, en een perfect werkende ramen.

Oskar bedankt, en suc6 met je eigen project.

Gr.
Teus.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: electrische ramen gaan niet open/dicht

Bericht door frank884 »

het bekende Typische T4 kwaaltje
gelukkig is dat met wat solderen goedkoop op te lossen
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: electrische ramen gaan niet open/dicht

Bericht door Oskar 725 »

TAGV schreef:Na een bezoekje bij Oskar, die het probleem snel gevonden had, tekst, uitleg en op weg geholpen aangaande demontage zekeringkast en kabelboom, gauw naar huis en aan de slag.

Om 17:00 uur klaar met het vervangen van de defecte bedrading van de linker deur kabelboom, en een perfect werkende ramen.

Oskar bedankt, en suc6 met je eigen project.

Gr.
Teus.
Mooi opgelost! :jumpklap :jumpklap :jumpklap :toppie
Groet, Oskar.
FransporterT4
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:18

Re: electrische ramen gaan niet open/dicht

Bericht door FransporterT4 »

Het is een beetje mosterd na de maaltijd maar ik heb ook al heel lang last van het feit dat het raam aan bijrijderskant het niet doet.
Destijds wel naar bedrading gekeken maar niets geks gevonden. Ik hoorde wel een klik als ik het raam wilde open doen.

Deze week begaf ook het raam aan de bestuurderskant. Niet handig natuurlijk dus vandaag op onderzoek.
Nadat ik het zijpaneel had verwijderd (dank voor demontagetip elders op deze site) kon ik de motor van de aandrijving zien zitten.

Ik heb de klemmen van de elektriciteit losgehaald. Er zat een dikke rode en een zwarte (geloof ik) en een paar dunne draden (vast stuurdraden voor als het raam boven en of beneden is).

Met wat kleine klemmetjes heb ik vanuit de accu rechtstreeks spanning gezet op het motortje en er gebeurde niets behalve een tikje dat ik ook hoorde aan de bijrijders kant.

Ik was van mening dat het motortje ofwel stuk was of niet krachtig genoeg mee.
Ik wist niet hoe ik het motortje moest uitbouwen maar zag wel 4 schroefjes bij de metalen zilverkleurige kap.
Het motortje zit vast met een beugel met drie boutjes in de deur. Die heb ik los gemaakt en met een beetje geduld en creativiteit (bit van een accuboormachine die ik met een punttang langs de zijkant aandraai) lukte het de 4 schroeven los te krijgen.

Wat bleek: het was het omhulsel van de rotor met een magneet erin. In dat omhulsel zal veel zwart gruis dat ik heb verwijderd. De rotor heb ik met een doekje schoongemaakt en ik heb de rotor met de hand aangedraaid om te zien of het mechanisme van het raam nog werkte. Dat lukt, het raam ging open en dicht.

En toen kwam het wonder: nadat ik alles weer terug had gebouwd werkte het raam weer. :jumpklap
Mijn verklaring is dat OF dat rotorhuis vies was en iets belemmerde OF dat er een bepaald dood punt zat met het raam dat overwonnen is doordat ik eraan draaide OF dat de rotor net geen contact maakte met de borstels (als die erin zitten..).

Om de proef op de som te nemen of de theorie werkte heb ik het raam van de bijrijderskant dezelfde behandeling gegeven. Bij het met de hand aandraaien van de rotor had ik het idee dat het raam een beetje vastzat (lang niet meer open geweest). Toen ik daar beweging in had en na het schoonmaken van alles heb ik alles weer teruggebouwd en inderdaad: dit raam werkt ook weer. :jump

Nu weet ik niet of dit langdurig zal blijven werken maar ik vind het wel de moeite waard het op deze site te plaatsen (kan ik ook eens een bijdrage leveren in plaats van alleen iets op te zoeken).

Misschien dat het motortje toch nog te zwak is. Ik kan in ieder geval nu weer met het warme weer het raampje open doen.

Ik hoop dat iemand in de toekomst iets heeft aan mijn tip.

Groeten
Frans
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: electrische ramen gaan niet open/dicht

Bericht door Snautzer »

:toppie
straatkabaal
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2018, 14:58

Re: electrische ramen gaan niet open/dicht

Bericht door straatkabaal »

Dankje wel voor je duidelijke verhaal. Ik heb 100% hetzelfde en ga dit proberen. :T44EVER
FransporterT4
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:18

Re: electrische ramen gaan niet open/dicht

Bericht door FransporterT4 »

Ik kan je melden dat de ramen het nog steeds doen. Dus alweer een jaar geleden.
RenseNanninga
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2017, 17:16

Re: electrische ramen gaan niet open/dicht

Bericht door RenseNanninga »

Bedankt voor de tips
Bij mij was zelfde euvel, maar 1 keer in de twee jaar een ferme tik op het motorhuis en hij doet het weer een jaar..
Plaats reactie