Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)

Bericht door CapoJan »

Renew schreef: 12 jul 2021, 15:20 Beetje mosterd na de maaltijd maar deze?
Zo heb ik er nog liggen van Ikea, van toen de kinderen nog klein waren. Dat is ook een oplossing voor als die 'push to open' niet goed genoeg is. Ik zal de opties afwegen. Voordeel van die haakjes is dat ze onzichtbaar blijven.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)

Bericht door CapoJan »

De ladenkast 'as is' is de voorbije week aan een eerste test onderworpen: pakweg 2000 km naar en door Frankrijk (Vogezen, Jura, Ardèche en Morvan).
IMG_20210805_180318(1).jpg
Eerst dit: wegens tijdsgebrek raakte het kastje niet af. Verder bleek bij het openen van de verpakking één geleider stuk. Die werd dus teruggestuurd. De onderste lade links ging dicht om daarna niet meer open te willen. Vandaar dat die nog geen front heeft. Dat wordt iets om de komende tijd uit te zoeken: hoe krijg ik die lade open, wat is de oorzaak en hoe los ik het op?
Rechts twijfelde ik: nog een lade erboven of die bestaande lade over de volle hoogte. De test van de voorbije week maakte het duidelijk: dit wordt een hoge lade. Onderaan rechts zit de gasfles (Campingaz C907) in de lade. Daarachter is plaats voor flessen. De bovenste lade rechts krijgt een front tot boven; ook deze dient voor hogere zaken zoals flessen of grotere verpakkingen.

En heel positief: de laden bleven dicht tot we ze zelf openden. Geen spontaan openschuiven tijdens bochten, alles bleef stabiel. :yes

Het bovenblad ligt los op de kast: latjes op de onderkant klemmen het aan de zijkanten en achteraan tegen het meubel.
De gasfles en het fornuis zijn verbonden met een slang (duh) waarin een snelkoppeling zit. Zo kan alles makkelijk uitgehaald worden om buiten de auto te gebruiken.
Laatst gewijzigd door CapoJan op 18 aug 2021, 21:09, 3 keer totaal gewijzigd.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)

Bericht door CapoJan »

In de oude kast zat in de linker zijkant een 'verdeeldoos' met 12 V en usb voedingen en daarbij een spanningsmeter. In de nieuwe kast kon dit niet zomaar: de verdeeldoos neemt redelijk wat ruimte in. Het alternatief: ik maakte een bakje dat met een Andersonsteker van energie voorzien wordt. Zo heb ik een losse verdeeldoos.
IMG_20210730_144242.jpg
Hier staat die op de kast in aanbouw. In de praktijk vindt hij een plekje links van de kast, voor de klaptafel. Daar komt de koelkast (Mobicool FR40) voor te staan.

Ook hier: wegens tijdsgebrek moest de afwerking wachten tot na de reis. Functioneel en technisch was alles wel af. Ik schik het bakje in hetzelfde 'betongrijs' te verven als de bergruimte die onder de middenconsole gemaakt werd.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)

Bericht door CapoJan »

Om alles wat te groeperen: in 2019 installeerde ik een fotovoltaïsch paneel op de Multivan. Zo kon de huishoudaccu altijd op peil blijven.
118840926_10213909429530001_1659059774558591374_n.jpg
Daarmee wordt een Varta 95 Ah AGM-accu geladen. Het zonnepaneel op zich was makkelijk te installeren. Het grote werk was aan de binnenkant: binnenbekleding verwijderen (hemel ondertussen netjes proberen krijgen) om de bekabeling netjes te leiden.
De elektronica kreeg een plekje in de ladekast achter de bestuurderszetel.
IMG_20210720_163054.jpg
Links zit de Victron omvormer/regelaar en rechts een zekeringkastje/verdeeldoos. Van daaruit vertrekken leidingen naar het voedingsblok (12 V en usb) dat in een vorige post getoond werd en naar iets gelijkaardigs in de middenconsole.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)

Bericht door CapoJan »

De nieuwe ladenkast is zo goed als af, op het behandelen van de binnenkant van de laden na.
IMG_20211007_091554.jpg
Na een aantal flinke trips blijken de 'push-to-open' geleiders hun werk te doen zoals het hoort. Dat is anders dan anderen ervaren hebben. Misschien heeft het met het merk/de kwaliteit van de geleiders te maken?
Voor wie het interesseert: de kast zelf is gemaakt van 12 mm populierenmultiplex, net als de frames van de laden. De frontjes maakte ik uit 15 mm multiplex (berken voor de onderste, meranti voor de bovenste). Alle frontjes zijn met glanzende vernis behandeld. De frontjes zijn met 'pocket holes' aan de kaders bevestigd (geen valse fronten). De bovenkant kan dienst doen als werkblad en is om die reden met voedselveilige olie behandeld. Die bovenkant kan er ook af; zo kan het fornuis makkelijk verwijderd worden om buiten of in de bustent te koken. In de slang tussen de gasfles en het fornuis monteerde ik een snelkoppeling. Zo kan de verbinding snel en veilig verbroken worden om beide uit de kast te halen.
IMG_20211007_091627.jpg
Nota: het rooster van het fornuis ligt in een lade, want het rammelt teveel tijdens het rijden.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)

Bericht door CapoJan »

Kleine dingen die het leven aangenamer maken... Vorig jaar maakte ik een nieuwe opbergruimte die voor de versnellingspook een plekje vond. De oude stond tussen de voorzetels, maar daardoor kon je niet meer binnendoor naar achter. De nieuwe box bewees intussen ruimschoots zijn nut (opbergruimte voor gps, frontje van de radio, wat snoeren...).

De module met USB-voedingen, 12V aansluiting en spanningsmeter voor de huishoudaccu werkt prima, maar de toegankelijkheid liet te wensen over. Dit is dus versie 2.0, waarbij de module onder een hoek van 45° kwam te staan. Hierdoor is alles vanaf beide voorzetels makkelijk bereikbaar.
Box middenconsole Mk 2.0.jpg
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Flippo
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 nov 2021, 18:34

Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)

Bericht door Flippo »

Mooie opbergruimte, staat ook op mijn to do lijstje. Een vraagje echter; heb je deze ook nog gefixeerd ergens, of staat hij los geklemd?
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Bakje middenconsole en andere aanpassingen (Multivan 1994)

Bericht door CapoJan »

Flippo schreef: 22 mei 2022, 21:36 Mooie opbergruimte, staat ook op mijn to do lijstje. Een vraagje echter; heb je deze ook nog gefixeerd ergens, of staat hij los geklemd?
Staat los: geklemd tussen vooraan de middenconsole en achteraan de rubbermof rond de versnellingspook. 't Is een Multivan, dus met tapijt. Dat heeft ook een antislipwerking. In de praktijk beweegt het helemaal niet.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Plaats reactie