Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Wakeskate
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:56

Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

Bericht door Wakeskate »

Hoi
Koelkast problemen zoals wel vaker gemeld hier.
Nieuwe regelkast geruild, zelfde probleem.

De vier puntjes op de compressor motor door gemeten volgens Henk.

Gemeten:
1-2. 3,5
3-4. 0,2
2-3. 3,2

Niet met de allerbeste multimeter.
Tussen 1-2 wijkt dus af van de 0,2 die het zou moeten zijn.
Maar is dat zoveel dat je vast kan stellen dat het niet meer te repareren valt?

Wat is jullie voorstel qua vervangende inbouw?

Op dit moment in Portugal, iemand een adres waar ze me hier mee helpen kunnen?

Alvast dank voor het mee denken!!
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

Bericht door HenkK »

Motoren niet vaak defect, welke regelaar heb je erop zitten? Loopt de compressor als je C en T doorverbind op de regelunit?
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Wakeskate
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:56

Re: Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

Bericht door Wakeskate »

Hoi Henk,

Blij wat van je te horen, via mail etc is het me niet gelukt tot nu toe!

Ik was weer even onderweg, maar sta zo op een plaats waar ik weer even kan sleutelen verwacht ik. Ik zal de test dan uitvoeren zoals je voorstelt.
Wakeskate
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:56

Re: Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

Bericht door Wakeskate »

Hallo Henk,

Moeten deze draadjes wel in de T en C met een extra loop draadje? Of gewoon even aan elkaar draaien en dan in de lucht laten hangen?
Of samen in de T of C

Ik heb de optie in de lucht laten hangen en aan elkaar verbonden even uitgeprobeerd, maar er gebeurd helemaal niks.
Zowel de zekering van de regelunit als achter de bestuurdersstoel zien er heel uit. Al is de zekering achter bestuurdersstoel 1 keer kapot gegaan tijdens testen.

Ik heb twee 102N3017 units om mee te testen.

Daarna weer gewoon aangesloten en het probleem, piepje, fan, piepje etc is weer hetzelfde….

Wat is jouw mening Henk?
Wakeskate
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:56

Re: Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

Bericht door Wakeskate »

Wakeskate schreef: 13 apr 2022, 12:41 Hallo Henk,

Moeten deze draadjes wel in de T en C met een extra loop draadje? Of gewoon even aan elkaar draaien en dan in de lucht laten hangen?
Of samen in de T of C

Ik heb de optie in de lucht laten hangen en aan elkaar verbonden even uitgeprobeerd, maar er gebeurd helemaal niks.
Zowel de zekering van de regelunit als achter de bestuurdersstoel zien er heel uit. Al is de zekering achter bestuurdersstoel 1 keer kapot gegaan tijdens testen.

Ik heb twee 102N3017 units om mee te testen.

Daarna weer gewoon aangesloten en het probleem, piepje, fan, piepje etc is weer hetzelfde….

Ik heb zelfs een draad tussen de C en T gedaan. Je hoeft dan het bedieningspaneel voor niet eens te starten merk ik.
Euvel blijft hetzelfde.
Wat is jouw mening Henk?
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

Bericht door HenkK »

De melding duid toch duidelijk op een probleem met de 102N3017.
Stuur ze maar op zou ik zeggen, kan ik de units controleren.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

Bericht door JorisenLilian »

Wakeskate schreef: 09 apr 2022, 14:42 Wat is jullie voorstel qua vervangende inbouw?

Op dit moment in Portugal, iemand een adres waar ze me hier mee helpen kunnen?

Alvast dank voor het mee denken!!
Ik heb laatst mijn koelkast vervangen door een Vitrifrigo TL43 (Multivan Generation heeft deze ook in zijn nieuwe bus). Een nieuwe "originele" koelkast met behoud van de knop in het middenconsole is tegenwoordig meer dan €1000,- (poptop zelfs €1300,-) wat ik echt teveel geld vind. Vitrifrigo was nog steeds een uitgave (800-900 euro) maar is niet gebaseerd op een ontwerp van 20 jaar terug. Hij is volgens mij ook iets zuiniger, 4 dagen op 140 Ah accu is zeker mogelijk, de max moet ik nog ontdekken. Qua koeling, geluid en ook indeling van de koelkast ben ik zeer tevreden.

Qua maat is de bak hetzelfde formaat als origineel. Het is iets hoger/langer dan origineel dus je kan de steun onderin niet gebruiken en moet je iets anders op verzinnen. Ik heb hem op klosjes aan de zijkant gezet. De deksel is iets groter dan de oorspronkelijk waardoor je wel een conflict krijgt met de originele klep uitzetter. De deksel past precies in het gat boven de koelbox met erg weinig speling zeg maar. Voor de klep uitzetter ben ik nog even een alternatief aan het verzinnen.
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

Bericht door Hanz »

Dat klinkt als een goed alternatief voor een defecte koelkast. Bedankt voor deze info.
Als ik het goed begrijp is het deksel van de koelbox zelf iets groter maar past het allemaal nog wel onder de houten klep van het keukenmeubel. Klopt dat?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

Bericht door JorisenLilian »

Ja de houten klep past er op en van buiten zie je er niks van. De deksel van de koelbox vult het hele gat op tussen de scharnieren van de houten klep tot aan de rand aan de bank zijde. En dan zit die strak tegen de zijde van de keuken aan en heb je aan de kant van de hoge kast nog 5-10 mm over. Het was bij mij te weinig ruimte voor de oorspronkelijke klep uitzetter.

Mijn vergrendeling zit wel aan de hoge kast kant. mogelijk dat als je het aan de andere kant zit je wel iets van een probleem krijgt.
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb voor die vitrifigo rond de 720 euro betaald vanuit Duitsland.
En wat ook wel prettig is, is verlichting er in.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Wakeskate
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:56

Re: Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

Bericht door Wakeskate »

HenkK schreef: 18 apr 2022, 09:52 De melding duid toch duidelijk op een probleem met de 102N3017.
Stuur ze maar op zou ik zeggen, kan ik de units controleren.
Henk, bedankt! Koelkast werkt weer zoals het hoort!!! Top!!!!
NielsS
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 apr 2011, 10:39
Locatie: Amsterdam-West

Re: Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

Bericht door NielsS »

JorisenLilian schreef: 31 mei 2022, 11:57 Ja de houten klep past er op en van buiten zie je er niks van. De deksel van de koelbox vult het hele gat op tussen de scharnieren van de houten klep tot aan de rand aan de bank zijde. En dan zit die strak tegen de zijde van de keuken aan en heb je aan de kant van de hoge kast nog 5-10 mm over. Het was bij mij te weinig ruimte voor de oorspronkelijke klep uitzetter.

Mijn vergrendeling zit wel aan de hoge kast kant. mogelijk dat als je het aan de andere kant zit je wel iets van een probleem krijgt.
Dag allemaal, net heb ik ook de koelkast vervangen voor een Vitrifrigo, dankzij jullie/het forum. Mijn vrouw is ook erg blij met de bakjes en de verlichting :)
Het inbouwen is nog niet helemaal klaar, want heb m niet netjes waterpas waardoor de houten klep niet mooi aansluit en de originele vergrendeling niet werkt/pakt. Ik heb het idee dat 'ie rechtsachter wat meer ondersteund kan worden, dus waar de originele openingen zitten naar buiten/onder.
Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!

P.S. De originele Dometic RC 1140 is helemaal nagekeken door HenkK (was niks mis) en inmiddels bijgevuld, dus hij kan weer jaren mee bij iemand anders.
VW T4 California Coach 1994
Benzine/LPG 2.5 ACU 81 Kw / 110 PK
Km-stand 250.000
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

Bericht door Multivan Generation »

In de zijwanden van de koelkast zitten 4 afdekdoppen,
haal die er voorzichtig uit en daardoor kun je een schroef in de kast schroeven op die hoogte/diepte dat jij wenst.
Nadien de dopjes weer terugdrukken.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
NielsS
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 apr 2011, 10:39
Locatie: Amsterdam-West

Re: Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

Bericht door NielsS »

Dag Peter,

Ah super, die heb ik inderdaad niet gezien. Ik denk dat de boel dan een stuk beter vast zit.
Volgende week maar weer uitbouwen om de openingen te vinden.

Elders op het forum las ik dat iemand een gasdrukveer in de koelkast van een T5 had gemonteerd (of dat is standaard in de Exclusive), dat lijkt me een mooie oplossing voor de klep. Hoe hebben jullie dat opgelost met de Vitrifrigo? Ik heb nu letterlijk een houtje (haak)-touwtje oplossing om de klep even vast te houden.
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... ot#p505253

Bedankt weer!
Niels
VW T4 California Coach 1994
Benzine/LPG 2.5 ACU 81 Kw / 110 PK
Km-stand 250.000
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelkast kapot, bevestiging defect gezocht

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb geen California :knipoog

Je kunt het compressor gedeelte er ook afhalen, dan heb je het hoogte issue zeker niet meer.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie