Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geleiders bank

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
CAROZINE69
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 apr 2022, 19:45

Geleiders bank

Bericht door CAROZINE69 »

Mijn bank gaat heel zwaar heen en weer over de geleiders. Ik heb de geleiders schoon gemaakt en gespoten met siliconenspray. Het leek iets beter te gaan maar het gaat nu na een aantal weken steeds moeizamer. Ik moet met heel mijn gewicht en kracht de bank vooruit trekken. Ik ben zelf niet in staat om de bank te demonteren. Wie weet iemand die in omgeving van Leiden (ZH) hier naar kan kijken? Ik heb deze VW T4 california joker ('96) sinds een aantal maanden en de bank heeft nooit soepel gelopen.
Laatst gewijzigd door CAROZINE69 op 29 mei 2022, 23:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Geleiders bank

Bericht door Multivan Generation »

Over welke bank hebben we het? Merk en type?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Geleiders bank

Bericht door Hanz »

Uit eerdere berichten blijkt dat het om een California gaat. Gebruik de zoekfunctie op het forum met zoekterm' glijblokken'.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Geleiders bank

Bericht door gcSunrader »

In de bank de boutjes een slagje losdraaien, bank heen en weer bewegen en boutjes weer aandraaien. Niet te strak. Mogelijk kan dit helpen.
zelf had ik ook een keer een verloren moertje onder de geleider liggen. Bank er uit en schoongemaakt.
verder hebben oudere bussen rollers, daar kan er eentje van gebroken zijn. (Rollers zijn gelijk als boven bed rollers van exclusieve)

Hoop dat je er wat aan hebt. Succes
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
CAROZINE69
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 apr 2022, 19:45

Re: Geleiders bank

Bericht door CAROZINE69 »

Dank jullie wel voor de berichten. Het gaat inderdaad om een vw t4 calefornia joker. Ik zoek iemand, mag tegen betaling, voor mij wil kijken en eventueel de bank eruit kan halen. Dir lukt mij namelijk niet. Geen idee waar die schroeven zitten ook. Bij wie kan ik in omgeving Leiden terecht voor hulp? Nogmaals dank voor jullie tips.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Geleiders bank

Bericht door Multivan Generation »

Rij eens langs bij poptop in Noordwijkerhout, zij kunnen je zeker helpen met dit en andere zaken.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
CAROZINE69
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 apr 2022, 19:45

Re: Geleiders bank

Bericht door CAROZINE69 »

Dank je Peter voor de tip. Ik ga eens bij ze langs.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Geleiders bank

Bericht door Hanz »

Een California Joker is van 1997/1998 en heeft dus glijblokken en geen wieltjes.
De bank demonteren is echt niet moeilijk. Trek de bank helemaal naar voren tot de glijblokken bij de uitsparingen in de geleiderail zitten. Dan kan je de bank aan de voorkant optillen en hem achterover kantelen zodat hij op zijn rugleuning ligt. Doe dit wel even samen met een ander om de (vrij zware) bank beheerst te kantelen. Als de bank helemaal in de voorste positie staat kan je meteen het achterste deel van de geleiderails schoonmaken.
Als de bank achterover gekanteld is kan je prima bij de glijblokken om deze schoon te maken en te controleren op slijtage of beschadiging. Daarna de bank weer met zijn tweeën terug kantelen en op zijn plaats schuiven.
En kijk dan ook meteen of de blokkeerpennen nog wel soepel lopen en goed omhoog komen. Dit kan ook met de bank in de normale positie. Zitting omhoog klappen, de blokkeerhendel bewegen en dan aan de binnenkant van de bank in de voorste hoeken kijken of je de blokkeerpennen goed omhoog ziet komen. Zo nodig schoonmaken, bijvoorbeeld met WD40, en een klein beetje olie of vet erop. Als het goed zit moeten ze zonder veel kracht en zonder gekras of gepiep heen en weer bewegen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
CAROZINE69
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 apr 2022, 19:45

Re: Geleiders bank

Bericht door CAROZINE69 »

Dank je Hanz. Poptop in Noordwijkerhout had tot het najaar geen ruimte om mij te helpen. Nu moet ik dus zelf toch iemand charteren die mij kan helpen om de bank te kiepen.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Geleiders bank

Bericht door J vd Pal »

Hoi Carozine,

Als je hulp zoekt dan is het misschien een idee om bij jouw profiel in te vullen waar je woont. Ik zie in jouw eerste bericht dat wel staan maar alleen omdat ik er naar op zoek ging. Als het direct naast het bericht staat heb je misschien eerder succes.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Geleiders bank

Bericht door Snautzer »

CAROZINE69 schreef: 29 mei 2022, 23:52 Bij wie kan ik in omgeving Leiden
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Geleiders bank

Bericht door J vd Pal »

J vd Pal schreef: 30 mei 2022, 21:08 . Ik zie in jouw eerste bericht dat wel staan maar alleen omdat ik er naar op zoek ging.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
CAROZINE69
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 apr 2022, 19:45

Re: Geleiders bank

Bericht door CAROZINE69 »

Dank allen. Ik heb de bank weg kunnen klappen met hulp.
De glijblokjes waren iets vies (stof) maar verder geen obstakels. Alles schoongemaakt en grsprayd. De bank glijt iets makkelijker maar het houdt niet over. In de bijlage ziet u de glijblokjes. Zijn deze nog ok? Met groet, Caroline
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Geleiders bank

Bericht door Hanz »

Helaas geen bijlage zichtbaar.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
CAROZINE69
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 apr 2022, 19:45

Re: Geleiders bank

Bericht door CAROZINE69 »

1654540808153.jpg
Ik moest de afbeelding verkleinen 😅
Plaats reactie