Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slecht werkende verwarming T4 TDI ACV

vragen over de T4
Plaats reactie
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

slecht werkende verwarming T4 TDI ACV

Bericht door rs1600 »

De verwarming van mijn T4 TDI ACV (2.5) werkt de laatste tijd erg slecht.
Kan hem zo heet mogelijk zetten maar er komt enkel lauw warme lucht.

Heb alle filters nagekeken en lijken schoon te zijn ( 1jr oud).
Onlangs hen ik enkele keren een hoeveelheid oude stukjes schuimrubber via luchtroosters in de cockpit gekregen. Kan niet plaatsen waar dit vandaan komt.
Het hele kanaalsysteem is van plasticbuizen. Raadselachtig.

Iemand een idee waar de oorzaak zou kunnen zitten vd slechte verwarming?
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Bericht door dennisvt4 »

mischien rare vraag maar hoeveel heb je dan gereden ? tis de laatste tijd kouder dan duurt het ook langer voor die warm wordt
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Bericht door rs1600 »

na 80km blijft het lauw.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Schuimrubber kan van de afdichtingsband afkomstig zijn. Dashboard gaat over naar het zwarte kunsstof met als afdichting van dat schuimrubber. Je hebt kans dat er nu veel warme lucht onder je dashboard vandaan komt ipv door de roosters.
Gaat je kachelkraan wel volledig open? en hoe staat je temp meter??

René
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Bericht door rs1600 »

Gaat je kachelkraan wel volledig open?
Hopelijk wel. We hebben zelfs de airco vent. erbij aan om wat warme lucht te voelen.

en hoe staat je temp meter? die staat op 1/4 maar duurt erg lang voordat ie uit het koude gebied komt.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Je hebt dus airco, kun je zelf eens onder de motorkap kijken of de kraan wel open gaat tot de aanslag? Hoeveel ventilatoren kun je aansturen? voor en achter apart te schakelen, of alleen voor?

Wat bedoel je met "We hebben zelfs de airco vent. erbij aan om wat warme lucht te voelen. " Deze kreet begrijp ik niet helemaal.

René
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Bericht door rs1600 »

We hebben zelfs de airco vent. erbij aan om wat warme lucht te voelen.
Daarmee wordt de lucht middels de extra ventilatoren sneller door de cabine verplaatst. Zodat het iets sneller opwarmt. Maar het blijft lauw.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

rs1600 schreef:Gaat je kachelkraan wel volledig open?
Hopelijk wel. We hebben zelfs de airco vent. erbij aan om wat warme lucht te voelen.

en hoe staat je temp meter? die staat op 1/4 maar duurt erg lang voordat ie uit het koude gebied komt.
Temp.meter op 1/4 ? Dat zou normaalgezien tot op de helft moeten gaan.
Dus waarschijnlijk de thermostaat die eens moet vervangen worden...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Bericht door rs1600 »

Waar precies zit de thermostaat bij de TDI met ACV motor?
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Bericht door rs1600 »

Weet niemand waar ik die thermostaat kan vinden en testen of die nog ok is?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

de temperatuursensor van de koelvloeistof zit aan de voorzijde van het motorblok, net naast de vaccuumpomp.

Voorzien van een vierkante stekker van 20 bij 20 mm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Peter, hij vraagt THERMOSTAAT, niet temp. sensor...

gezien de koude verwarming zal de sensor wel goed zijn maar de thermostaat open blijven.

Thermostaat testen kan alleen in uitgebouwde toestand in een bakje kokend water (dan moet ie open gaan) maar gezien de prijs moet je niet moeilijk doen, testen vergeten en gewoon een nieuwe erin als je de boel toch los hebt liggen.

weet niet waar ie zit, maar als je de (dikke) slang(en) van de radiateur volgt moet je hem tegen komen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Hier zit de thermostaat.

René

Afbeelding
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

motot komt niet op temperatuur

Bericht door Coen220 »

Ik heb een hardboord plaat voor achter mijn gril, zo tegen de winter haal ik mijn gril eruit en zet ik de op maat gemaakte plaat erachter vast met een tayrip en monteer alles weer.
De motor komt sneller op temperatuur en nouwelijks hoger dan noormaal.

sucses
groeten Coen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. schreef:Peter, hij vraagt THERMOSTAAT, niet temp. sensor...

Dank je :bonk :bonk :muur :muur foutje bedankt
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie