Hoi hoi
Een vraagje ik ben trotse eigenaar van een vw t6 caravelle bwj 2019.in het weekend naar de ardennen in belgie op weekend geweest,na een uurtje rijden kreeg ik plotseling de melding te hoog oliepijl op de bc.kheb geen olie toegevoegd.hij is vorig jaar op onderhoud geweest rond deze tyd was ongeveer op 20.000 km eerste onderhoud nu heb ik er 35 000 km ongeveer.En sinds die tyd geen problemen gehad,heel gek tot nu.Ondertussen al paar keer gepijld en olie pijl staat redelijk hoog .Wat kan er de reden van zijn.wie kan mij raad geven.
Groetjes
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Te hoog oliepijl vw t6 caravelle
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 20 jan 2022, 22:15
- raf_construct
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37
Re: Te hoog oliepijl vw t6 caravelle
diesel bij je olie, dit komt doordat hij vaak regenereert. Zo snel mogelijk op onderhoud om de olie te wisselen, nu smeert die niet zoals het moet.
Re: Te hoog oliepijl vw t6 caravelle
Idd zo als hier boven beschreven is
Veel korte ritten zorgen ervoor dat de auto gaat regenereren om de roetkat schoon te krijgen hierdoor spuit men extra veel brandstof in om de temperatuur om hoog te krijgen voor het schoon branden maar als je korte ritten maakt kan hij het programma niet afmaken en komt de extra brandstof in je carter bij je olie terecht
Wat je ter plaatse zou kunnen doen is via peil stok met een soort van grote spuit er wat uit kunnen zuigen tot net onder bovenste deel olie peil stok
Let op de melding zal nog even blijven staan dit is normaal omdat de cyclus olie peil elke paar honderd km wordt gedaan door de auto na die aantal km verdwijnt de melding
Als je veel korte stukje rijdt is zo spuit handig om aan te schaven bij div auto materialen zaak verkrijgbaar
Maar zorg ook zeker voor regelmatig olie verversen want uit eindelijk het is olie wat smeert niet de diesel
Op you tube heeft een engelsman met zijn camper dit hele verhaal mooi in beeld gebracht
Veel korte ritten zorgen ervoor dat de auto gaat regenereren om de roetkat schoon te krijgen hierdoor spuit men extra veel brandstof in om de temperatuur om hoog te krijgen voor het schoon branden maar als je korte ritten maakt kan hij het programma niet afmaken en komt de extra brandstof in je carter bij je olie terecht
Wat je ter plaatse zou kunnen doen is via peil stok met een soort van grote spuit er wat uit kunnen zuigen tot net onder bovenste deel olie peil stok
Let op de melding zal nog even blijven staan dit is normaal omdat de cyclus olie peil elke paar honderd km wordt gedaan door de auto na die aantal km verdwijnt de melding
Als je veel korte stukje rijdt is zo spuit handig om aan te schaven bij div auto materialen zaak verkrijgbaar
Maar zorg ook zeker voor regelmatig olie verversen want uit eindelijk het is olie wat smeert niet de diesel
Op you tube heeft een engelsman met zijn camper dit hele verhaal mooi in beeld gebracht
Rob & Lize
Re: Te hoog oliepijl vw t6 caravelle
En dan door blijven rijden met de door diesel verdunde motorolie?heartbeat schreef: ↑09 jun 2022, 08:39 Idd zo als hier boven beschreven is
Veel korte ritten zorgen ervoor dat de auto gaat regenereren om de roetkat schoon te krijgen hierdoor spuit men extra veel brandstof in om de temperatuur om hoog te krijgen voor het schoon branden maar als je korte ritten maakt kan hij het programma niet afmaken en komt de extra brandstof in je carter bij je olie terecht
Wat je ter plaatse zou kunnen doen is via peil stok met een soort van grote spuit er wat uit kunnen zuigen tot net onder bovenste deel olie peil stok
Let op de melding zal nog even blijven staan dit is normaal omdat de cyclus olie peil elke paar honderd km wordt gedaan door de auto na die aantal km verdwijnt de melding
Als je veel korte stukje rijdt is zo spuit handig om aan te schaven bij div auto materialen zaak verkrijgbaar
Maar zorg ook zeker voor regelmatig olie verversen want uit eindelijk het is olie wat smeert niet de diesel
Op you tube heeft een engelsman met zijn camper dit hele verhaal mooi in beeld gebracht
Verversen en af en toe een lange afstand te rijden is een betere oplossing.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Te hoog oliepijl vw t6 caravelle
En voor je roetfilter goed vrij te houden kun je regelmatig een DPF cleaner gebruiken en toevoegen aan je brandstof.
Hierdoor wordt de temperatuur waarbij het roet verbrand wordt verlaagd, waardoor de reiniging effectiever is/wordt.
Ik gebruik bijvoorbeeld een product van Mannol hiervoor..
Vroeger gebruikte ik deze: Mannol DPF cleaner 9994
Tegenwoordig gebruik ik deze: Mannol DPF Cleaner 9958
In jouw geval zou ik zo snel mogelijk de olie verversen..
Want verminderde smering wil je niet voor je draaiende delen en zeker niet voor je cilinderkop, en turbo,
welke het meest kritisch hierop zijn.
Groeten Peter
Hierdoor wordt de temperatuur waarbij het roet verbrand wordt verlaagd, waardoor de reiniging effectiever is/wordt.
Ik gebruik bijvoorbeeld een product van Mannol hiervoor..
Vroeger gebruikte ik deze: Mannol DPF cleaner 9994
Tegenwoordig gebruik ik deze: Mannol DPF Cleaner 9958
In jouw geval zou ik zo snel mogelijk de olie verversen..
Want verminderde smering wil je niet voor je draaiende delen en zeker niet voor je cilinderkop, en turbo,
welke het meest kritisch hierop zijn.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Te hoog oliepijl vw t6 caravelle
Idd,
Olie sneller verversen is idd de meest logische oplossing.
De nieuwe T6.1 wordt zelfs zo goed als steeds geleverd met een vast interval van 15000km ipv variabel rond de 30.000 km.
Na 2 bussen die olieverbruik hadden ( maar als in eerste instantie steeds diesel bij olie komt en zo de smering niet optimaal is, vermoed ik dat op langere termijn het gevolg ook net het omgekeerde kan zijn...olieverbruik door vroegere slechte smering ??? )
Voor mij sinds deze bus ook geen 30.000km met dezelfde olie.
Het kost misschien wel 'iets' meer aan onderhoud, maar geloof me, het is niets vergeleken met de mogelijke kosten nadien....
En zoals steeds rustig warmrijden voor te gassen uiteraard (en het duurt wel een tijd voor je olie 80-90 graden is, tijdens winter vaak 20-25km voor olie echt op temperatuur komt in zomer bij mij tussen 15-20km).....
Olie sneller verversen is idd de meest logische oplossing.
De nieuwe T6.1 wordt zelfs zo goed als steeds geleverd met een vast interval van 15000km ipv variabel rond de 30.000 km.
Na 2 bussen die olieverbruik hadden ( maar als in eerste instantie steeds diesel bij olie komt en zo de smering niet optimaal is, vermoed ik dat op langere termijn het gevolg ook net het omgekeerde kan zijn...olieverbruik door vroegere slechte smering ??? )
Voor mij sinds deze bus ook geen 30.000km met dezelfde olie.
Het kost misschien wel 'iets' meer aan onderhoud, maar geloof me, het is niets vergeleken met de mogelijke kosten nadien....
En zoals steeds rustig warmrijden voor te gassen uiteraard (en het duurt wel een tijd voor je olie 80-90 graden is, tijdens winter vaak 20-25km voor olie echt op temperatuur komt in zomer bij mij tussen 15-20km).....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion