Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lekstroom bij ontgrendelde deuren

vragen over de T4
Plaats reactie
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

lekstroom bij ontgrendelde deuren

Bericht door freek »

Bij ontgrendelde deuren van onze t4 tdi uit 2003 blijkt er een lekstroom van 0,75A te zijn. Ik kwam hier achter toen ik de auto in de garage stalde zonder de deuren te vergrendelen. Toen ik later wilde starten was de accu leeg. Zodra je de deuren vergrendelt loopt de lekstroom terug tot 10mA, dus dan is er geen probleem.
Ik heb op internet gezocht maar nog geen identieke problemen gevonden. Het verwijderen van de zekering van de interieurverlichting heeft geen invloed. Iemand enig idee waar dit door veroorzaakt kan worden? Ik heb geen idee waar ik moet zoeken...
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: lekstroom bij ontgrendelde deuren

Bericht door freek »

Ik heb heel misschien een zoekrichting, al kan ik het nog steeds niet verklaren. Het probleem speelt dan al sinds we er 2 jaar geleden een hefdak op hebben gezet. Maar dus nooit eerder gemerkt. Door de inbouw is 1 draad van het slot van de achterdeuren "verloren" gegaan, namelijk de draad van het deurcontact. De cv doet het nog wel op de achterdeuren maar de stuurmodule "ziet" niet dat een achterdeur wordt geopend en na 30 seconden wordt de cv weer geactiveerd (als dit de enige deur is die open staat). Dat is dus ook best link want als je even je sleutel binnen legt en de achterdeur weer dicht doet heb je een probleem...
Zou het kunnen dat door het ontbreken van dit deurcontact de module niet in 'slaapstand' gaat bij ontgrendelde cv?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: lekstroom bij ontgrendelde deuren

Bericht door freek »

Het is opgelost... De fout was er al veel langer, lang voor de ombouw naar camper, maar had het nooit gemerkt omdat het zonder campergebruik nooit voorkomt dat je uren de deuren ontgrendeld hebt zonder dat je de motor gebruikt. Vorig jaar zomer hadden we tijdens kamperen ook 2 keer een lege accu. Het is ook mijn eigen fout: ik had jaren geleden een antidiefstal methode bedacht waarbij je op de stoelconsole een knopje moest indrukken die een relais bediende waarmee de dieselstopklep op de pomp werd geactiveerd. Zonder het knopje in te drukken kon je de motor niet starten. Dat bleek echter niet goed te werken: de motor ging af en toe in noodloop. De deurvergrendeling had ik ook in de schakeling opgenomen; het werkte alleen bij ontgrendelde deuren. Ook daarmee heb ik blijkbaar een denkfout gemaakt en het relais had ik nog niet verwijderd. Dat ga ik nu maar doen ;-)
Geen onderwerp voor het forum dus.... Zonder meer te weten van mijn gepruts is hulp op afstand kansloos :-)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie