Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kabelboom installeren california T4

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

Kabelboom installeren california T4

Bericht door T4uithetoosten »

Hallo,

In een vorig topic was ik door jullie geadviseerd (terecht) om de kabelboom in te bouwen om de inbouw werkend te krijgen. Waarvoor dank- een goede tip denk ik!

Even kort de situatie. Ik heb een VW T4 2.5 TDI 270K Kilometer gekocht. De bus zelf komt uit 2002. Het betreft een ombouw met een california interieur uit een donor auto. Die donor schat ik tussen jaar 92-99 (ruwe schatting)
Destijds (10 jaar geleden) is echter alleen het interieur overgezet en niet de kabelboom.

Dit ben ik van plan om nu alsnog te doen.

Een aantal dingen is mij al helder, maar een aantal (lees heel veel) dingen zijn mij nog niet helder.

De kabelboom is op wat hoofdpunten gelabeld, maar is volledig zo ver ik weet en ook in de bus zelf zitten nog de orginele stekkers. eerst kon ik de zekerkast niet vinden, maar deze en main schakelaar zijn netjes aanwezig :jumpklap

Door middel van wat foto`s wil ik jullie advies vragen. Op hoofdlijnen weet ik dat je voorin begint bij de start accu en dan eerst helemaal naar achter naar de HH accu toe werkt. Vanaf daar wordt het onzeker voor mij en ga je volgens mij eerst naar de koelkast (is gelabeld) en de zekeringskast toe. Vandaar naar de regelunit en dan via het dak naar achteren? Als jullie hier tips of het anders moet hebben hoor ik het graag. Wil graag eerst het e.e.a. testen voor ik de boel leeg trek.

ook voor een aantal stekkers is mij niet helemaal duidelijk wat hiermee bedoeld wordt.

Door middel van wat foto`s zal ik de vragen uit leggen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Misschien wijst e.e.a. zich ook vanzelf als je begint met inbouwen maar zou graag eerst jullie ervaring willen horen- indien mogelijk ;-)
aansluiting startaccu.jpeg
Deze gaat op de startaccu...de start van de kabels
stekker vlakbij aansluiting start accu.jpeg
Na de kabels op de start accu zit een stekker- weten jullie waar die op gaat/ voor dient?
Relais tussen accus.jpeg
Daarna komen we bij het relais- deze zal naar mijn weten achter in de camper onder de kast moeten worden geinstalleerd.
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

Re: Kabelboom installeren california T4

Bericht door T4uithetoosten »

Vervolg...ging anders iets mis met de post.

Na het relais zit een 2tal stekkers/ aansluitingen die mij niet bekend zijn.
Iemand een idee?
unkown stekker vlakbij relais.jpeg
stekker vlakbij relais unknown.jpeg
Na het relais gaat de kabel naar de accu polen. Er is plaats voor 2 accu`s maar ik zal 1 accu installeren.
aansluitgen HH accus.jpeg
Hier zit ook een sensor RMP - mij niet bekend wat die doet. Iemand een idee?
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

Re: Kabelboom installeren california T4

Bericht door T4uithetoosten »

Vervolg

De lader...
Westfalia lader.jpeg
De zwarte stekker leidt naar een stekker gelabeld met aardlekschakelaar met 2 open draden en een O- stekkertje. Ik hoop deze aardlekschakelaar in bus aan te treffen...? De 230 aansluiting in de bus is het enige wat nu wel werkt. Ik hoop door het aansluiten van de aardlek dat de lader ook automatisch overschakelt op 230 volt als die aan de paal staat?

Na de accus`naar mijn weten gaat de kabel naar voren - langs de koelkast stekker (gelabeld) onder het wasbakje door ( nog even zoeken naar de juiste stekker voor het pompje omdat de waterunit achterin de bus niet meer aanwezig)

Dan kom ik bij de zekeringskast uit. Is mijn aanname juist dat onderstaande kabels voor de aanlsuiten op de zekeringskast en main switch zijn?
stekkers voor in zekeringkast en  main switch.jpeg
Gaat hierna de kabel omhoog richting de voorkant van de bus naar de regelunit/ lampje?
kabels naar lampje en regelunit.jpeg
Gaat hierna de kabels via de zijkant/hemel van de bus naar achteren?
hier heb ik ook wat vragen...met name over de stekkers gelabeld met `` laden accu 1`` .

Al met al een hele puzzel en ben er nog niet, maar het is een begin. Hoop dat jullie me kunnen helpen
Laatst gewijzigd door T4uithetoosten op 10 jun 2022, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

Re: Kabelboom installeren california T4

Bericht door T4uithetoosten »

misschien nog goed om even de foto`s van de zekeringkast en hoofdschakelaar (?) toe te voegen

zie hieronder.
hoofdschakelaar en elektra punten.jpeg
zekeringkast.jpeg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kabelboom installeren california T4

Bericht door Hanz »

Misschien dat deze plaatjes een aantal vragen kunnen beantwoorden.
Bedradingsschema camperdeel1.jpg
Camperuitrusting California Coach s17d_t-w_57.pdf
(63.75 KiB) 49 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Kabelboom installeren california T4

Bericht door RoelandZ »

Stuur maar ff een berichtje met je e-mail adres dan mail ik je een aantal foto’s zoals het gemonteerd zat.
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

Re: Kabelboom installeren california T4

Bericht door T4uithetoosten »

RoelandZ schreef: 11 jun 2022, 05:48 Stuur maar ff een berichtje met je e-mail adres dan mail ik je een aantal foto’s zoals het gemonteerd zat.
Top ga ik doen ! Dat zou super zijn
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

Re: Kabelboom installeren california T4

Bericht door T4uithetoosten »

Hanz schreef: 10 jun 2022, 23:09 Misschien dat deze plaatjes een aantal vragen kunnen beantwoorden.
Bedradingsschema camperdeel1.jpgCamperuitrusting California Coach s17d_t-w_57.pdf

Dank ! Dat is zeker goede info
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

Re: Kabelboom installeren california T4

Bericht door T4uithetoosten »

Heeft iemand anders nog foto’s van hoe de kabelboom er geïnstalleerd uit ziet ?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kabelboom installeren california T4

Bericht door Hanz »

Kijk even op de site van Poptop.nl onder downloads/Instructieboekjes naar Selbst Studien Programm SSP 136. Dit document kan wellicht helpen. De loop van de kabelboom is op pagina 18 en 19 te zien.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Kabelboom installeren california T4

Bericht door odorf »

Om bij de achterkant. De huishoudaccu te beginnen;
Hier zit inderdaad ook een temperatuursensor bij. Deze zit in de accukast zelf rechtsboven gemonteerd.

Verder zit op de flens van het achterspatbord binnenin aan de voorzijde ook nog een blank massapunt waar een massakabel met een moertje op vast zit.

De hoofdkabelboom binnen loopt vanaf de zekeringkast naar boven via de A-stijl, (aftakking naar bedienkastje boven de binnenspiegel) boven de voordeur langs via de B-stijl naar beneden. Hier zit het zekeringkastje. En mogelijk de aansturing van de standkachel, en 12 v stopcontactje. En ik geloof ook een massapunt op de B-stijl.
Dan gaat de kabelboom naar boven onder het raam langs naar achter. Bij de achter wielkast in twee delen naar beneden. Deel voor de laadelectronica een koelkast. En een deel naar de accu verder naar achter.

Hier zit ook het scheidingsrelais binnenin de kast vastgeschroefd. En zoals gezegd een massapunt op het spatbord. 2/3e bovenaan.

Hoe de snoerjes naar de watertank voor de niveauaanduiding en het pompje lopen weet ik even niet uit mijn hoofd.

Ik heb in mijn projectenpagina op pagina 8 onderaan en pagina 9 ook een paar foto’s staan.
Zie onderschrift.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

Re: Kabelboom installeren california T4

Bericht door T4uithetoosten »

Super - duidelijke beschrijving ! Zal je project even opzoeken.

Nu heb in beetje idee hoe eea loopt voordat ik alle kasten eruit haal…

Ook de site van poptop ga ik even bekijken.

Bedankt en goed weekend !
Plaats reactie