Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voortent

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
vwliefhebberr
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 aug 2021, 08:46

Voortent

Bericht door vwliefhebberr »

Ik zit met een dilema, we willen graag een voortent aan de camper. Nu hebben we al een luifel (fiamma f45s) daar zijn zijwanden en een voorwand voor te verkrijgen.. alleen lijkt mij dit wat klein/krap worden.

We zijn dus op zoek naar een andere optie waarbij er meer ruimte ontstaat. Bijvoorbeeld iets met een voortent. Wat raden jullie aan? En wat werkt er in de praktijk makkelijk?
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Voortent

Bericht door websurfer »

In elk geval een voortent met airstokken dus geen aluminium of stalen stokken
Staat binnen 10-20 minuten gespannen en al
Er zijn diverse modellen- merken te vinden
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Voortent

Bericht door J vd Pal »

Wij hebben diverse opties geprobeerd en zijn uitgekomen op zijwanden voor onze Fiamma F45s luifel. Groot genoeg om met z'n vieren in te eten of met twee in te slapen. We hebben een Gentletent GT tube voor onder de bus om de wind te weren die anders onder de auto door waait.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
nbfirsttimer
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2014, 19:16

Re: Voortent

Bericht door nbfirsttimer »

Wij hebben de omgekeerde weg afgelegd, wij trekken al jaren met de Khyam Motordome tourer (op te zetten in 10 minuten, afbreken idem tot grote jaloezie van de camping buren) en zijn dit jaar overgestapt op een Fiamma F45 en tentje voor de kinderen die nu groot genoeg zijn en dus ook minder troep vereisen.

na een succesvolle hemelvaart en pinksteren wilde ik de tent op MP gaan zetten, maar als je interesse hebt als mede weetjeweller, stuur een PB dan komen we daar wel uit.

we hebben de tent, het grondzeil dat je er in kan klippen en het slaapcompartiment en reservekoppelingen voor de stokken. uiteraard met gebruikssporen maar nog in goede staat

NB
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

Re: Voortent

Bericht door T4uithetoosten »

wij hebben via MP een DWT Zelte Maxum gekocht. Mooi groot en past precies achterin in de koffer onder het bed. Neemt dus niet veel ruimte in in de camper zelf.

We hebben geen slaaphefdak hebben en de kleintjes (3 jaar, half jaar) zijn daar misschien ook nog iets te klein voor.

Deze tent is redelijk groot en heeft ook een klein luifeltje. Er zijn mooie opblaastenten te koop, maar die zijn best prijzig.
Deze tent is met half uurtje op te zetten en heeft een volledig ingeritst dekzeil. Niets wordt dus nat. Ook heeft hij een slaapcabine waar prima een ruime 2 persoons luchtbed in kan.

je trekt hem met een doek over de camper heen en bevestigt het aan de andere kant. Eenvoudig te verwijderen en de gehele tent blijft dan staan.
Ook in en uit de camper is makkelijk omdat het gheel open te ritsen is.

Misschien heb je er wat aan - hieronder even een fototje van de opstelling.
camper opstelling.jpg
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Voortent

Bericht door MarkV »

Een DWT hebben wij ook gehad; fijne tent maar na een paar jaar kamperen wel versleten.

Nu hebben we een tipitent, die ook aan de bus te koppelen is. Die van ons is 5m doorsnede (want 4 kids en 2 volwassenen), maar ze zijn er ook in 4m doorsnede.

Onze is van Glawning, goede kwaliteit. Obelink heeft ook dergelijke tenten maar dat zijn geen bustenten.
IMG_20220621_103717.jpg
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
T4uithetoosten
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2022, 12:38

Re: Voortent

Bericht door T4uithetoosten »

Mooie combinatie!

Ja...dat verwacht ik ook wel maar het is voor ons ook even proberen. Eerst zijn we tevreden zo!
Dit was in aanschaf prima te doen en als het goed bevalt kunnen we ``upgraden``

Is dat een beetje snel op te zetten zo`n Glawning? Dez zit via het tunneltje aan de camper en kan ook als ``stand-alone``?
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Voortent

Bericht door MarkV »

Zo hebben wij het ook gedaan :proost
Onze DWT was ook een gebruikte en beviel goed. Na een jaar of 2 à 3 in de zon werd het materiaal slechter en mocht de tent permanent in Oostenrijk blijven.

De tipi staat best vlot. Het is maar 1 paal en 2 buizenframepjes voor de deuren. Het grondzeil wordt er ingeritst.
Hij kan inderdaad met een tunneldeel aan de bus. Dan is het wel even goed parkeren als je weg bent geweest met de bus om weer "aan te koppelen".
Wij gaan het dit jaar anders doen en hebben nu een luifel aan de bus. De tent dus standalone. Dan kun je toch droog over naar de tent en komt het parkeren niet zo precies.
Om de zoveel jaar is het weer opnieuw het wiel uitvinden, als de kids weer groter zijn. Het blijft puzzelen :lach
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voortent

Bericht door Multivan Generation »

Lijkt mij wel dat er een serieus gewichtsverschil tussen de 2 tenten is, en dat is wel iets om rekening mee te houden als je krap zit met het laadvermogen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Wittegeit
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2022, 11:55

Voortent

Bericht door Wittegeit »

Goedemiddag, wij hebben sinds juli vorig jaar een T4 uit 1999 omdat onze vakantie naar Canada in 2020 niet door ging door een welbekend virus. Van het gespaarde geld hebben we onze vw gekocht. En tot nu toe nog geen moment spijt van gehad. Wij ondervonden dat onze ruimte toch wel wat klein was in het voorjaar en najaar als je wat beschutting wilt en niet in het busje wil zitten. Sinds een paar weken hebben wij een bustent van bardani en vinden dit een ideale oplossing. En omdat we met z'n tweeën zijn is het ruim genoeg. In onze zoektocht kwamen we veel opties tegen deze was voor ons de beste.
Bijlagen
20220610_192115.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Voortent

Bericht door Hanz »

Ongeveer 18kg voor de DWT Maxum tegen 30kg voor de Glawning.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Voortent

Bericht door CapoJan »

Het hangt bij mij af van de omstandigheden, o.a. hoe lang ik op een plek blijf staan.
IMG_20220610_110204.jpg
Deze kocht ik dit jaar net voor ik op roadtrip vertrok: een Qeedo luifel. Snel opgezet en opgeborgen, diverse bevestigingsmogelijkheden. Ik gebruikte de twee zuignappen die meegeleverd worden en dat werkte prima. Er is ook een variant met pees, maar dit is de versie voor voertuigen zonder peesrail.
IMG_20220604_165927.jpg
Dit is een Kampa Cross Air VW. Die heb ik al een viertal jaren. Snel op te zetten (luchtframe) en erg ruim. Maar die gebruik ik enkel indien ik langer op een plek blijf staan. Er waren tijdens de trip ook wat plekken waar er niet voldoende ruimte was om de tent op te zetten.
Het nadeel van zo'n bustent is eerst en vooral dat die voor onderweg toch redelijk wat plaats inneemt. Een keer ter plaatse maakt het voor mij niet uit, want de auto blijft dan staan. Dan neem ik de fiets. Verder de typische voor- en nadelen van een tent, zoals dat die nat kan zijn 's morgens en dan wacht je best met opbergen.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Voortent

Bericht door websurfer »

Wij hebben een bardani riverside air.
Eerst een koepeltent van dwz maar met regen zit je dan binnen opgesloten ivm geen luifel.
De bardani heeft dat wel en staat binnen 25 minuten.
Is te koppelen met een buis aan de goot van de bus of via een pees
Ideale tent met losse slaaptent en vast grondzijl.
En 2 opblaasbanen en 3 losse opblaasbuizen en 1grote boogbuis voor de luifel.
Voldoende ventilatie en ramen.

Om toch een nadeel te noemen is de sluis.
Deze is gebouwd voor t4 en hogere bussen en we merken dat het doek iets te lang is voor een goede strakke aansluiting van het dat t.o.v de zijflappen.
Maar ik ben pas tevreden als de tent snaarstrak staat :gekte zonder plooien.

Tas van tent is ideaal ( erg groot dus makkelijk tent erin) want is door banden heel strak en kleiner te maken.
Past goed in de bagageruimte (de helft in breedte en 2/3 in lengte.)
Prijs rond de 500-600 euro
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Voortent

Bericht door Bas_Caravelle »

Aloha,

Ik heb ook een kampa gehad, super tent, maar groot en zwaar pakket.
Heb nu een Oztent, deze kan ik koppelen aan de bus, maar hoeft niet. Tevens in grootte te varieren door wel of niet de luifel dicht te maken met voor en zijkanten.

Nadeel, is een lang pakket ( 2mtr) maar past op de imperiaal of allesdragers.
Voordeel, in 30sec op te zetten…. Nou ja, in de praktijk hooguit 5 minuten.
A55E643D-8C7D-4DC6-8AB3-4408E194C34E.jpeg
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Mupke
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 jan 2022, 14:31
Locatie: ZH

Re: Voortent

Bericht door Mupke »

https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=68737

Erg tevreden mee,de tas en tent zijn redelijk groot en 20kg.
:T44EVER T4 ‘02 california coach :T5cruisin
Ex Subaru GT GC8 ‘99
Ex Forester X ‘03

Groetjes Arnold.
Plaats reactie