Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektrische problemen T4 camper

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dehler_Bert
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 feb 2007, 00:03
Locatie: Delft

Elektrische problemen T4 camper

Bericht door Dehler_Bert »

Hallo WJWellers,

Ik heb sinds een paar weken een vreemd elektrisch probleem met mijn T4 camper.

Wat is er gebeurd:
Camper op mijn oprit aan de lader gezet, want standaccu gaf nog maar 11 V aan. Vaste ingebouwde Mobitronic lader zorgt voor de standaccu. Omdat de camper lang in de stalling heeft gestaan dacht ik om ook maar de startaccu bij te laden. Daarvoor plug ik gewoon een CTEK druppellader in de 220V en sluit aan op mijn sigarettenaansteker. Werkt(e) altijd prima!

Na een paar dagen open ik de camper, komt er een vieze lucht van zwavel vrij. Mobitronic is heet en staat al dagen 14,6 V te leveren en kennelijk is de accu uit gaan gassen. Standaccu uitgebouwd en die is rijp voor sloop. Kom erachter dat de Mobitronic lader een los contact heeft waardoor die niet optimaal werkt. Mobitronic gerepareerd, boel zoveel mogelijk schoongemaakt en nieuwe 105 Ah standaccu gemonteerd en gelijk maar eens even de bekabeling aangepakt. Daarnaast IESY battery guard geinstalleerd zodat mijn standaccu niet meer leeggetrokken wordt bij lang stilstaan.

Verder denk ik dat nu alles weer ok zou moeten zijn, maar dat is het niet:
Bij contact uit blijken de stadslichten rondom te branden! Lichtschakelaar is compleet uit. Stadslicht gaat alleen uit bij ontkoppelen startaccu of eruithalen van de zekeringen (7 en 8) voor het stadslicht. Als ik de lichtschakelaar uit het dashboard haal blijven de stadslichten ook branden.
Als ik de T4 op contact zet gaan de ruitewissers (voor en achter) werken. Ruitewisserschakelaar verandert hier niets aan!
Daarnaast gaat de lichtzoemer af.

Motor start gewoon, auto rijdt. Maar hoe komt het dat het stadslicht, lichtzoemer en ruitewisser werken terwijl de schakelaars op uit staan?

Iemand een idee?

Groeten, Bert
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Elektrische problemen T4 camper

Bericht door hangover »

Lijkt op losse massa aansluiting ergens of losse bedrading in je stuurkolom.
Stadslichten kunnen ook spanning krijgen vanuit je richtingaanwijzer voor parkeerlicht, maar niet tegelijkertijd.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
Dehler_Bert
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 feb 2007, 00:03
Locatie: Delft

Re: Elektrische problemen T4 camper

Bericht door Dehler_Bert »

Inmiddels een update:

- Ruitewisserproblemen zijn opgelost door het relais (99) te vervangen - werkt weer normaal
- Parkeerlichten zijn weer uit door de voorste ledjes in mijn koplampen weer door normale lampjes te vervangen.
- De lichtzoemer - die altijd werkt bij contact aan - is NIET de lichtzoemer maar een zoemend knipperlichtrelais!
- Af en toe tijdens het rijden valt de brandstofaanwijzing terug naar nul, om na enkele seconden weer omhoog te komen.

Als ik de knipperlichten bedien is de irritante zoemtoon uit, maar bij normaal rijden is altijd het relais aan het zoemen. Ga nu naar de dealer om het relais te verwisselen, maar ik begrijp uit veel forum berichten dat ook de alarmlichtschakelaar de boosdoener zou kunnen zijn.

Wie oh wie heeft dit ook gehad en wat is (of zijn) de oplossing??

Groeten, Bert

VW T4 Dehler Optima 4.7 1998
Chantalluke
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2022, 21:08

Re: Elektrische problemen T4 camper

Bericht door Chantalluke »

Beste Bert,

Ik ben sinds september trotse eigenaar van een T4 Camper en heb sinds een maand vergelijkbare problemen met jou:
De zwavellucht, de ruitenwissers die een eigen leven leiden, het knipperlichtrelais dat zoemt, behalve als het knipperlicht aan staat.
Nu heeft mijn garagist er al naar gekeken, maar die komt er zo snel niet uit. Het liefst zou ik iemand vinden in de buurt van Den Bosch die verstand heeft van de Electra van T4’s, maar wellicht heb jij een tip?

Groet!
Chantal
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Elektrische problemen T4 camper

Bericht door Jan anno NU »

WElkom op :wjwnl , Chantal

Dehler Bert is voor het laatst ingelogd op dit forum 12 febr. 2021
Kan even duren voor je antwoord krijgt.

Je kan beter je eigen topic aanmaken voor je probleem en je vragen .
Succes
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Elektrische problemen T4 camper

Bericht door Multivan Generation »

Neem eens contact op met Oskar van hier op het forum, hij kan jou zeker verder helpen

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ervaren sleutelaar
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jun 2022, 22:54

Re: Elektrische problemen T4 camper

Bericht door Ervaren sleutelaar »

Stuurkolom schakelaar is defect, vervangen deze en het gezoem is opgelost.
Chantalluke
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2022, 21:08

Re: Elektrische problemen T4 camper

Bericht door Chantalluke »

Dankjewel! Ik heb contact gezocht met Oskar. Volgende keer zal ik een nieuw topic aanmaken :-)
Maar super blij met de tips! Stuurkolomschakelaar was ik al vaker tegen gekomen, maar er zit ook een slecht gemonteerde startonderbreker in, dus wat hulp is welkom.

Groet!
Chantal
Plaats reactie