Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bull/pushbars etc.. legaal?

vragen over de T5
Plaats reactie
lars@agent-e.nl
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2007, 22:45

bull/pushbars etc.. legaal?

Bericht door lars@agent-e.nl »

Hallo,
Voor onze t5 wil ik op zijn minst sidebars, maar wellicht ook een pusbbar met carterbescherming. Maar is dit allemaal nog wel (EU) legaal?

En een bar aan de achterkant van je bus, mag dat tegenwoordig nog?

Was van plan er morgen het e.e.a. onder te laten zetten, kan zo 123 nergens een sluitend antwoord vinden.
Weet iemand hoe het precies zit?

bedankt...
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: bull/pushbars etc.. legaal?

Bericht door erik 924 »

lars@agent-e.nl schreef:Hallo,
Voor onze t5 wil ik op zijn minst sidebars, maar wellicht ook een pusbbar met carterbescherming. Maar is dit allemaal nog wel (EU) legaal?

En een bar aan de achterkant van je bus, mag dat tegenwoordig nog?

Was van plan er morgen het e.e.a. onder te laten zetten, kan zo 123 nergens een sluitend antwoord vinden.
Weet iemand hoe het precies zit?

bedankt...
Nieuwe wetten gelden voor nieuwe auto,s.
Pushbar moet aan gestelde eisen voldoen.
Leveancier weet dat!!!
kdo
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 mar 2007, 10:02

Legaal

Bericht door kdo »

Onderstaande info heb ik reeds een keer naar Henk1 gestuurd en staat vermeld onder T4/T5 en de wet.
Met ingang van 25 mei 2007 is door middel van een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) een wijziging van kracht geworden in het voertuigreglement.

Door deze wetswijziging is met ingang van 25 mei 2007 de verkoop van bullbar’s (zogenaamde frontbeschermingsinrichtingen ) alleen nog maar toegestaan als deze voldoen aan de EU-richtlijn EU 2005/66/EG en zijn voorzien van een geldig EU certificaat.


Belangrijk voor iedere T4 of T5 berijder die na 25 mei een bullbar wil aanschaffen en monteren op zijn auto!! Er mogen na deze datum wettelijk alleen nog bullbars gemonteerd worden die voorzien zijn van een EU certificaat.

Voor zover ik levert COBRA deze bullbars met EU keur reeds voor T4 / T5 / Caddy / Touareg en Touran. Pushbars met carterbescherming zullen naar alle waarschijnlijkheid niet door de keuring komen vanwege hun vorm en uitstekende delen. Voor de achter- en zijkant zijn geen aanvullende eisen gesteld buiten het huidige voeruigreglement en APK eisen (bijvoorbeeld max 2 cm buiten de auto op het breedste punt).


Er zijn niet veel leveranciers die spullen kunnen leveren met EU certificaat. (het is namelijk erg ingewikkeld en kostbaar om je spullen te laten testen)

Hieronder staat de tekst uit het voertuigreglement integraal vermeld.

(Tekst geldend op: 16-05-2007)
________________________________________
Artikel 1a.9
1. Met ingang van 25 mei 2007 is het verboden nieuwe personenauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg of nieuwebedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg, niet zijnde bussen, in voorraad te hebben, te koop aan te bieden of af te leveren, indien deze wat betreft frontbeschermingsinrichtingen niet voldoen aan richtlijn 2005/66/EG, en, voor zover daarin is voorzien, niet vergezeld gaan van een geldig certificaat van overeenstemming als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van richtlijn 70/156/EEG.

2. Met ingang van 25 mei 2007 is het verboden frontbeschermingsinrichtingen die als technische eenheden bestemd zijn voor personenauto’s of bedrijfsauto’s als bedoeld in het eerste lid, in voorraad te hebben, te koop aan te bieden of af te leveren, indien deze niet voldoen aan richtlijn 2005/66/EG.

3. Met ingang van 31 december 2012 is het verboden nieuwe personenauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 2500 kg en bedrijfsauto’s die van een personenauto zijn afgeleid, met een toegestane maximummassa van niet meer dan 2500 kg te koop aan te bieden, in voorraad te hebben of af te leveren, indien deze niet voldoen aan punt 3.1 of 3.2 van bijlage I van richtlijn 2003/102/EG.

4. Met ingang van 1 september 2015 is het verboden nieuwe personenauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 2500 kg en bedrijfsauto’s die van een personenauto zijn afgeleid, met een toegestane maximummassa van niet meer dan 2500 kg te koop aan te bieden, in voorraad te hebben of af te leveren, indien deze niet voldoen aan punt 3.2 van bijlage I van richtlijn 2003/102/E
tonvanisomotive
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2007, 15:33
Locatie: ZAANDAM
Contacteer:

Re: bull/pushbars etc.. legaal?

Bericht door tonvanisomotive »

lars@agent-e.nl schreef:Hallo,
Voor onze t5 wil ik op zijn minst sidebars, maar wellicht ook een pusbbar met carterbescherming. Maar is dit allemaal nog wel (EU) legaal?

En een bar aan de achterkant van je bus, mag dat tegenwoordig nog?

Was van plan er morgen het e.e.a. onder te laten zetten, kan zo 123 nergens een sluitend antwoord vinden.
Weet iemand hoe het precies zit?

bedankt...

hierzo tonvanisomotive :happy , volgens de nieuwe regels mag een verdeler van pushbars geen bullbars meer op voorraad hebben danwel verhandelen sinds dit jaar, alleen pushbar met eu-keurmerk zgn. ce mag men bezitten en verhandelen, dat er toch handel is in de zgn. afgekeurde bullbars is omdat men deze op de plank heeft liggen. Consequentie van een dergelijk ding is dat de gevolgen na een aanrijding ed. voor de eigenaar U dus zijn.
Een eu pushbar is misschien iets duurder, hoeft ook niet altijd, het is wel legaal, een pushbar die geen eu keurmerk heeft is illegaal. Zo zijn regels en ik kan het weten. Tuurlijk er zijn lieden die anders beweren, geloof me zo is het altijd met regels, dit is wat er op papier staat en waar de verzekeringsmij mee werkt.
overigens wij verdelen alleen goedgekeurde t4 en t5 pushbars, wil mijn fikken niet branden als er ooit iets mis mee gaat
groet van ton :toppie
Gebruikersavatar
WildeHaren
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2021, 14:19

Re: bull/pushbars etc.. legaal?

Bericht door WildeHaren »

Op zoek naar het antwoord over legaliteit van bullbars kwam ik in 2022 o.a. op dit artikel terecht. Na iets verder gegraven te hebben kan ik vertellen dat het legaal is mits je bus van voor 2009 is. Zie frontbeschermingsinrichting in deze wets uitwerking: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2020-01-01
VW T4 Westfalia 1994, 1.9 TD | "Chill Bill"
Plaats reactie