Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

voor de specialisten, wanneer zet je de ASR schakelaar uit ?

vragen over de T5
Plaats reactie
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

voor de specialisten, wanneer zet je de ASR schakelaar uit ?

Bericht door johnny van de voorde »

Hey,

Ik heb een vraag over het gebruik van de ASR-schakelaar , rechts naast het stuur van de T5.

Sommigen onder ons hebben helemaal geen ESP (Electronisch Stabbiliteits programma)

Dit is standaard gemonteerd op de 5 cylinders. echter , de optie bestaat bij VW om deze ESP weg te laten. De bus word daardoor enkele honderden euro's goedkoper.
Wanneer deze ESP er niet is, zit op deze plaats een ASR knopje.
ASR = Anti Slip Regeling.

Nu is mijn vraag ; Waarom kan je deze uitschakelen en wat is hiervan dan het nut ?

In de handleiding staat dit BIJZONDER slecht uitgelegd.

Help , specialisten , HELP :alarm :alarm :alarm

John
j.a.veenstra
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 feb 2007, 12:17

ASR

Bericht door j.a.veenstra »

ASR is uit te schakelen omdat je anders bij het trekken van b.v. een aanhangwagen op een gladde (onverharde) ondergrond niet vooruit komt. De elektronica grijpt in wanneer de wielen dreigen door te slippen. De aangedreven wielen moeten dan eigenlijk (kunnen) slippen. Hetzelde geldt voor als je tegen een helling staat. Met ASR kom je dan niet vooruit.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Bericht door johnny van de voorde »

Ben ik dan verkeerd, het is toch zo dat de wielen, wanneer ze slippen, de wagen niet vooruitkomt ?
Stel , ik sta voor een steile helling met caravan in de winter. Ik schakel de ASR uit. De wielen kunnen nu op een glad stuk onafhankelijk gaan doorslippen.
De auto komt geen meter vooruit.

Ik schakel de ASR (anti slip regeling) weer in, de auto trekt op beide voorwielen.

waarom moet je dan de ASR uitschakelen ? het word er dan toch net slechter op ?

John.
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Bericht door olle griese »

Met dit weer schakel ik ASR altijd uit.
Ik heb er vrij harde (voor) banden onder en ASR werkt bijna altijd met optrekken, ik heb het liever zelf in de hand.
Zonder ASR heb ik de auto voor mijn gevoel beter onder controle als met.
Ik heb het nut/voordeel van ASR nog nooit begrepen.
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Bericht door olle griese »

johnny van de voorde schreef:Ben ik dan verkeerd, het is toch zo dat de wielen, wanneer ze slippen, de wagen niet vooruitkomt ?
Stel , ik sta voor een steile helling met caravan in de winter. Ik schakel de ASR uit. De wielen kunnen nu op een glad stuk onafhankelijk gaan doorslippen.
De auto komt geen meter vooruit.

Ik schakel de ASR (anti slip regeling) weer in, de auto trekt op beide voorwielen.

waarom moet je dan de ASR uitschakelen ? het word er dan toch net slechter op ?

John.
Het is geen sper !!!.
Vergelijk het met ABS maar dan niet met remmen maar met optrekken.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Bericht door erik 924 »

Als ik snel optrek dan voel ik de voorwielen iets spinnen en gaat het lampje in de teller (driehoekje van ASR) branden en gaat dan weer uit als het spinnen stopt. Als ik de schakelaar op het dashboard in schakel blijft het lampje constant branden!! Als ik slip schakeld de ASR automatisch in hoe zet ik de boel dan echt uit?
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

ASR is er juist voor dat als een wiel doorslipt deze wordt afgeremd zodat de trekkracht naar het andere wiel gaat!
Uitschakelen is volgens de geleerden dus juist verkeerd.

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Ik zet heeeeel af en toe de ESP(dus ook ASR) knop ook wel eens uit om bij optrekken bij het stoplicht niet die enorm klappende aandrijving te hebben. Dan heb ik liever dat de wielen iets spinnen.

Vandaag reed ik bv met m'n aanhanger á 2700 kg. Als ik dan in de stad rijd heb ik dat bij elk stoplicht.

Hebben jullie dat ook zo, dat enorme klappen als de ASR ingrijpt ??? Volgens mij is het geen afremmen van het wiel maar het gas terugnemen door het motormanagement. Het is zo erg dat omstanders en fietsers er dikwijls van schrikken.
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Bericht door ardesch 879 »

Via de sensoren van de abs meet hij de snelheidsverschillen, wanneer een wiel te snel draait wordt deze afgeremd.
Ik heb dit ook op mijn T4, ik was gewend met vorige auto's om wanneer je met aangedreven wielen in de blubber stond dan begon de auto te slippen, gaf je een beetje extra gas dan kwam je er wel weer uit.
Ik heb met deze in de modder gestaan net voor de straat en dan kan ik gas geven wat ik wil maar hij smoort de motor, ook omdat de snelheidsverschillen van achterwielen meetellen.
Dus dan is het wel lekker dat je dit uit kunt schakelen
Groetjes Driekus Ardesch
janvb
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:55
Locatie: schilde

Bericht door janvb »

dient om in de sneeuw of op ijs te rijden
als het echt glad is schakel je de asr of esp uit anders kan je niet vertrekken.
de electronica remt het spinnende wiel af via de remmen of het motorvermogen
daarop begint het andere wiel te spinnen wordt ook weer afgeremd en zo gaat dat maar door.
dit gebeurt allemaal heel snel en ondertussen blijf je staan
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Bericht door ardesch 879 »

dat bedoel ik
Groetjes Driekus Ardesch
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Bericht door johnny van de voorde »

???? :bonk :bonk :bonk ????

En wanneer staat ie nou eigenlijk aan ??? Moet de lamp dan branden of net uitzijn ???

Je ziet het , aan de verschillende uitleg is te merken dat niet iedereen het weet ! ! ! Ik ook niet , maar vind het wel fijn te weten hoe je nu het veiligste rijdt !

Greettttzzzzz, John.
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Bericht door EricP »

Als hij contineu aan staat is hij uitgeschakeld. Als hij niet brandt is hij dus aan en als hij knippert "werkt" hij oftewel voorkomt de ASR dat de wielen doorslaan

Groet EricP
Gebruikersavatar
kachel
Berichten: 67
Lid geworden op: 31 mar 2007, 18:48
Locatie: Assen

Bericht door kachel »

EricP schreef:Als hij contineu aan staat is hij uitgeschakeld. Als hij niet brandt is hij dus aan en als hij knippert "werkt" hij oftewel voorkomt de ASR dat de wielen doorslaan

Groet EricP
staat hij standaard nu aan of uit? :muur :muur
busje is er
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Bericht door olle griese »

Hij staat continue aan, aleen met de knop is hij uit te schakelen maar dan brand er een waarschuwingslampje :alarm
Plaats reactie