Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waar op te letten bij aankoop T4

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
RonRijkens
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 aug 2022, 11:02

Waar op te letten bij aankoop T4

Bericht door RonRijkens »

Hoi ik been nieuw hier op: heeft er iemand tips waar ik specifiek op moet letten, als ik n T4 wil kopen. Vooral de bekende plekken zoals rottte plekken waar elke type auto mee te maken heeft bijvoorbeeld

Grt Ron
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Waar op te letten bij aankoop T4

Bericht door J vd Pal »

Welkom op het forum Ron, het wordt op prijs gesteld als je je nog even voorstelt,

Als je een rondje zoekt op het forum dan kom je de antwoorden op jouw vragen tegen. Hier vast een samenvatting van de homepage: https://weetjewel.com/tip_en%20_trucs2.htm en https://www.t4-wiki.de/wiki/Gebrauchtwagen-Checkliste
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Waar op te letten bij aankoop T4

Bericht door brugseb »

Effe de zoekfunctie gebruiken, is al gigantisch veel over geschreven...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waar op te letten bij aankoop T4

Bericht door Multivan Generation »

Belangrijkste is wat je budget is, hoe handig jij bent om zaken zelf te doen,
en wat je verwacht van een auto die minimaal 20 jaar oud is..

Ik zou zelf geen geld meer in een T4 steken en voor een T5 vanaf 2010 rondkijken.

misschien niet direct het antwoord wat je verwacht had :knipoog

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Waar op te letten bij aankoop T4

Bericht door Snautzer »

Nauw nouw Peter. Mocht ik kunnen kiezen tussen t4 en t5 weet ik het wel. T6 vind ik dan wel weer te doen. Dacht dat jij ook een klassieker hebt. Uiteraard heb je voor een groot deel gelijk 20 plus jaar hoe geinig het snuitje is komt ook zeker met problemen, roest enzo etc.
Maar looks is ook wat he. Het is een afweging.
Maar ik denk wellicht hetzelfde als Erdem. Looks matter. Kost geld maar ik word toch iedere keer blij als ik een stukje ga touren of in het weiland moet zijn. Met al zijn jaren.
Een t4 noet je nu niet neer aanschaffen als je er niet een bak geld in wil gooien. Zeker niet als je een fabrieks camper wil kopen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waar op te letten bij aankoop T4

Bericht door Multivan Generation »

@schnautzer, probeer nog eens je antwoord wat meer te nuanceren aub. Je gooit het nu op de grote hoop, T4, T5, T6
Terwijl er in de verschillende modell reeksen er toch significante verschillen zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RonRijkens
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 aug 2022, 11:02

Re: Waar op te letten bij aankoop T4

Bericht door RonRijkens »

Multivan Generation schreef: 05 aug 2022, 19:28 Belangrijkste is wat je budget is, hoe handig jij bent om zaken zelf te doen,
en wat je verwacht van een auto die minimaal 20 jaar oud is..

Ik zou zelf geen geld meer in een T4 steken en voor een T5 vanaf 2010 rondkijken.

misschien niet direct het antwoord wat je verwacht had :knipoog

groeten Peter
Ben gelukkig zelf handig genoeg, of t nu gaat om n renovatie van m'n huis of het opknappen van auto's, ik weet bijvoorbeeld dat de golfjes 1 en 2 of de sirocco altijd problemen hadden met de kokerbalken en spatborden, die heb ik in t verleden ook wel vaker moeten vervangen. T fijne aan de oudere auto's vind ikzelf dat er niet zo'n moderne technieken ingepropt zit en je er zelf nog wat aan kunt hobbien.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waar op te letten bij aankoop T4

Bericht door Multivan Generation »

De moeilijkheid is en wordt de verkrijgbaarheid van goede onderdelen bij de T4.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Waar op te letten bij aankoop T4

Bericht door MarkV »

Ik heb er een paar jaar geleden op mijn T4-zoektocht best wat bekeken, en eigenlijk bij allemaal zat werk aan de dorpels en spatbordranden.

Dit is wel een leuk linkje om te checken: https://blog.buschecker.de/vw-bus-typen ... ststellen/
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Waar op te letten bij aankoop T4

Bericht door Snautzer »

Multivan Generation schreef: 05 aug 2022, 21:19 @schnautzer, probeer nog eens je antwoord wat meer tenuancere n aub. Je gooit het nu op de grote hoop, T4, T5, T6
Terwijl er in de verschillende modell reeksen er toch significante verschillen zijn.
Zeker zijn er verschillen. En ik ga ook zeker mijn antwoord niet "proberen" te nuanceren. Ik geef mijn mening, net zoals jij. Een mening. Ik koop wat vaker andere bussen en autos dan het gros hier. Mijn ervaring komt uit kopen en hebben. Niet uit de brochure of in jouw geval een technisch top talent met een keke werkruimte en een andere voertuigen mocht je bus stilstaan.
Mocht ik moeten investeren in een bus tot 15000 euro weet ik het wel. ( en dan heb ik het niet over calis of westies ) Jij zal er ongetwijfeld anders over denken. En wellicht anders de kosten berekenen. Dat mag. Maar het is niet de heilige graal om een moderne bus te kopen. Verre van. Ongeacht de modernere varianten. Hoewel die ook niet slecht of een bodemloze put hoeven te zijn.
Kortom mening is leuk tot een zekere portemonnee diepte.
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Waar op te letten bij aankoop T4

Bericht door freek »

Wij hebben dus een t4 tdi syncro (102pk) en een t5 tdi (174pk). T4 heeft 630.000km gelopen en de t5 440.000, waarvan het blok nu 290.000. Beide zijn omgebouwd tot camper. De t4 wordt voornamelijk door de kinderen gebruikt. Het zijn totaal onvergelijkbare auto's. Als ik m'n geld moet zetten op welke de ander overleeft is het de t4. Het is dat we hem nu minder gebruiken maar ik zie deze auto zonder grote revisies zo een miljoen km halen. Nooit grote abnormale kosten gehad en olieverbruik verwaarloosbaar. De t5 heeft dus al z'n 2e motor (1e bij 150.000km) en sinds december zit er de 3e versnellingsbak onder. Je moet bij de t5 altijd geld achter de hand hebben voor ingrijpende reparaties. Daarentegen: de t5 is veel stiller (oa door 6bak), roest vrijwel niet en is comfortabeler op lange afstanden. De t4 voelt echter veel handelbaardee aan; de t5 is log (komt ook door 500kg meer in ons geval).
T5 na 2010 is misschien iets ander verhaal maar mijn conclusie is dat de auto's steeds complexer worden door milieueisen en de verwende consument waarbij ook nog eens op kwaliteit wordt bezuinigd om de prijs in de hand te houden.
Kortom.: ik zou niet weten welke ik zou wegdoen als ik moet kiezen. Misschien wel de T5;-)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
RonRijkens
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 aug 2022, 11:02

Re: Waar op te letten bij aankoop T4

Bericht door RonRijkens »

Allemaal dank voor jullie reacties. Betrouwbaarheid vind ik vooral belangrijk, ik weet dat de oudere auto's langer mee gaan, onderdelen zijn altijd wel te krijgen ben ik in t verleden wel achter gekomen, contacten genoeg wat dat betreft. Ik ga eens op zoek, thnx nogmaald
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Waar op te letten bij aankoop T4

Bericht door Snautzer »

freek schreef: 06 aug 2022, 09:54 Wij hebben dus een t4 tdi syncro (102pk) en een t5 tdi (174pk). T4 heeft 630.000km gelopen en de t5 440.000, waarvan het blok nu 290.000. Beide zijn omgebouwd tot camper. De t4 wordt voornamelijk door de kinderen gebruikt. Het zijn totaal onvergelijkbare auto's. Als ik m'n geld moet zetten op welke de ander overleeft is het de t4. Het is dat we hem nu minder gebruiken maar ik zie deze auto zonder grote revisies zo een miljoen km halen. Nooit grote abnormale kosten gehad en olieverbruik verwaarloosbaar. De t5 heeft dus al z'n 2e motor (1e bij 150.000km) en sinds december zit er de 3e versnellingsbak onder. Je moet bij de t5 altijd geld achter de hand hebben voor ingrijpende reparaties. Daarentegen: de t5 is veel stiller (oa door 6bak), roest vrijwel niet en is comfortabeler op lange afstanden. De t4 voelt echter veel handelbaardee aan; de t5 is log (komt ook door 500kg meer in ons geval).
T5 na 2010 is misschien iets ander verhaal maar mijn conclusie is dat de auto's steeds complexer worden door milieueisen en de verwende consument waarbij ook nog eens op kwaliteit wordt bezuinigd om de prijs in de hand te houden.
Kortom.: ik zou niet weten welke ik zou wegdoen als ik moet kiezen. Misschien wel de T5;-)
I rest my case.
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Waar op te letten bij aankoop T4

Bericht door MarkV »

Persoonlijk vervang ik liever een blok dan dat ik moet lassen en spuiten, het is maar net wat je definitie van betrouwbaarheid is :knipoog (let op de knipoog, hoef geen discussie te starten :kus ).
Maar over smaak valt niet te twisten natuurlijk :toppie
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Waar op te letten bij aankoop T4

Bericht door Erdem50 »

MarkV schreef: 06 aug 2022, 19:58 Persoonlijk vervang ik liever een blok dan dat ik moet lassen en spuiten, het is maar net wat je definitie van betrouwbaarheid is :knipoog (let op de knipoog, hoef geen discussie te starten :kus ).
Maar over smaak valt niet te twisten natuurlijk :toppie
Met roest kom je niet stil te staan met een verrotte motor wel 😊
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie