Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
La Bocanegra
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: La Bocanegra
Buitenspiegels en andere zaken zijn terug van de spuiter..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: La Bocanegra
Mooi hoor.
Hoe ver ben je ondertussen? Kun je al op vakantie?
Hoe ver ben je ondertussen? Kun je al op vakantie?
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Douglas Adams
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: La Bocanegra
Ja hoor, we kunnen op vakantie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: La Bocanegra
Met rode oortjes
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: La Bocanegra
Met de zilveren..
Zoals reeds vermeld wordt het hefdak in week 28 geleverd.
Zoals reeds vermeld wordt het hefdak in week 28 geleverd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Jan anno NU
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: La Bocanegra
Fijne vakantie .
Wat is de bestemming?
Wat is de bestemming?
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
camperbodem maken
Ik kwam een leuke link over het zelf maken van een camper bodem tegen.
Veel tips er in:
https://gf-campervan.de/diy-bodenplatte/
Update over het dak: Het is er nog niet (reden: problemen met toelevering van basismaterialen),
en wanneer het wel komt, weet de inbouwer nog niet.
Van een ander forum-lid hoorde ik dat zijn dak 3 weken later als afgesproken geleverd werd.
Dus laten we hopen dat het niet al te lang meer duurt.
Mijn planning wordt wel steeds lastiger en later zo
Veel tips er in:
https://gf-campervan.de/diy-bodenplatte/
Update over het dak: Het is er nog niet (reden: problemen met toelevering van basismaterialen),
en wanneer het wel komt, weet de inbouwer nog niet.
Van een ander forum-lid hoorde ik dat zijn dak 3 weken later als afgesproken geleverd werd.
Dus laten we hopen dat het niet al te lang meer duurt.
Mijn planning wordt wel steeds lastiger en later zo
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: La Bocanegra
Ik ken dat gevoel. Al je reserve tijd wordt door omstandigheden opgesnoept. Mijn dak kreeg 3 weken extra vertraging tijdens de ombouw. Vanwege beschadiging moest er een nieuw dak uit Engeland komen. Daarna vreselijk moeten haasten om nog op tijd weg te kunnen. Niet leuk.
Leuke beschrijving van de vloer, ik heb dat toch een stuk simpeler gedaan. Ik heb een vloer op maat gekocht en deze op de vloerpotten en sjoroog bouten gelegd.Dan met een houten hamer een paar tikken op de bovenkant en dan weet je precies met de afdruk aan de onderkant waar je moet boren. Bij de sjoroog bouten heb ik geen smalle stalen ringen gebruikt, maar een veel breder multiplex plaatje. Heel leuk om te lezen hoe anderen dat oplossen.
Leuke beschrijving van de vloer, ik heb dat toch een stuk simpeler gedaan. Ik heb een vloer op maat gekocht en deze op de vloerpotten en sjoroog bouten gelegd.Dan met een houten hamer een paar tikken op de bovenkant en dan weet je precies met de afdruk aan de onderkant waar je moet boren. Bij de sjoroog bouten heb ik geen smalle stalen ringen gebruikt, maar een veel breder multiplex plaatje. Heel leuk om te lezen hoe anderen dat oplossen.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
DEFA mini-plug versus CEE stekkers + veiligheidskeuring
Voor de veiligheidskeuring wordt er naar verschillende zaken gekeken.
Elektriciteit, gas en watervoorziening worden gecontroleerd op deugdelijkheid en veiligheid.
Voor de gasvoorziening...
•Afgesloten kast voor de gasfles. Ook in het keukenkastje ! Geen elektronica in dezelfde kast.
• Ontluchting aanwezig in de gas kast aan de onderzijde rond 40 mm. (zeer belangrijk)
• Vaste aansluiting met staal of koper naar de gasfles. Dus tussen gas kast en gastoestellen zoals koelkast, kachel, boiler etc. Geen oranje flexibele slang.
Losse oranje slang direct vanaf kooktoestel( verbruiker) op gasfles niet toegestaan.
• Alleen oranje flexibele slang tussen vaste aansluiting en gasfles in de gas kast , bij voorkeur met schroefnippels. Gasslang in juiste conditie. Controle drukregelaar.
• Gasfles deugdelijk rechtop en goed gemonteerd.
• LPG flessen vulling aan de buitenzijde.
We hadden vooraf al besloten dat wij gaan koken op bio-ethanol, dus dit kunnen we over slaan.
Watertank moet deugdelijk bevestigd zijn; check..
Maar nu de eisen aan de stroomvoorziening:
Elektriciteit:
• Aardlekschakelaar aanwezig, deugdelijke inbouw, randaarde stopcontact.
• Deugdelijke bevestiging huishoudaccu.
• CCE goedgekeurde stopcontact aan de buitenzijde. ( blauwe stekker)
In Duitsland zijn er regeltjes waarbij de massa van de aardlek op het chassis minimaal met 4mm2 draad uitgevoerd dient te worden.
Hier kon ik voor Nederland nog niets over vinden.
Huishoud accu deugdelijk bevestigen lijkt me logisch.
CEE goedgekeurd stopcontact aan buitenzijde..
Ik heb hierover meteen de vraag bij DEFA weggelegd of hun miniplug connectors aan die eisen v.w.b. CEE voldoen.
Even afwachten dus..
Elektriciteit, gas en watervoorziening worden gecontroleerd op deugdelijkheid en veiligheid.
Voor de gasvoorziening...
•Afgesloten kast voor de gasfles. Ook in het keukenkastje ! Geen elektronica in dezelfde kast.
• Ontluchting aanwezig in de gas kast aan de onderzijde rond 40 mm. (zeer belangrijk)
• Vaste aansluiting met staal of koper naar de gasfles. Dus tussen gas kast en gastoestellen zoals koelkast, kachel, boiler etc. Geen oranje flexibele slang.
Losse oranje slang direct vanaf kooktoestel( verbruiker) op gasfles niet toegestaan.
• Alleen oranje flexibele slang tussen vaste aansluiting en gasfles in de gas kast , bij voorkeur met schroefnippels. Gasslang in juiste conditie. Controle drukregelaar.
• Gasfles deugdelijk rechtop en goed gemonteerd.
• LPG flessen vulling aan de buitenzijde.
We hadden vooraf al besloten dat wij gaan koken op bio-ethanol, dus dit kunnen we over slaan.
Watertank moet deugdelijk bevestigd zijn; check..
Maar nu de eisen aan de stroomvoorziening:
Elektriciteit:
• Aardlekschakelaar aanwezig, deugdelijke inbouw, randaarde stopcontact.
• Deugdelijke bevestiging huishoudaccu.
• CCE goedgekeurde stopcontact aan de buitenzijde. ( blauwe stekker)
In Duitsland zijn er regeltjes waarbij de massa van de aardlek op het chassis minimaal met 4mm2 draad uitgevoerd dient te worden.
Hier kon ik voor Nederland nog niets over vinden.
Huishoud accu deugdelijk bevestigen lijkt me logisch.
CEE goedgekeurd stopcontact aan buitenzijde..
Ik heb hierover meteen de vraag bij DEFA weggelegd of hun miniplug connectors aan die eisen v.w.b. CEE voldoen.
Even afwachten dus..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: La Bocanegra
Hé Peter.
Dat van die veiligheidskeuring is nieuw voor mij. Daarover was ook al sprake van in dat andere draadje. viewtopic.php?t=68966
Nu ben ik van de duidelijkheid, dus wil ik graag weten, welke instanties wat eisen. Verhalen in forumdraadjes zonder bronnen, kan ik niets mee. Voor mij te veel blauwe ogen en broodje aap.
Ongetwijfeld kun jij hier meer over vertellen, aangezien je je erin verdiept hebt.
Dat van die veiligheidskeuring is nieuw voor mij. Daarover was ook al sprake van in dat andere draadje. viewtopic.php?t=68966
Nu ben ik van de duidelijkheid, dus wil ik graag weten, welke instanties wat eisen. Verhalen in forumdraadjes zonder bronnen, kan ik niets mee. Voor mij te veel blauwe ogen en broodje aap.
Ongetwijfeld kun jij hier meer over vertellen, aangezien je je erin verdiept hebt.
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: La Bocanegra
Die vereist de NKC verzekering.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: La Bocanegra
@Geert:
Bij een zelfbouwkampeerbus stelt de NKC-verzekering als eis dat je hem laat keuren door een door hen erkende keurmeester.
Heb je een zg fabriekscamper, dan accepteren ze je zonder keuring.
Mvg,
Charles
Bij een zelfbouwkampeerbus stelt de NKC-verzekering als eis dat je hem laat keuren door een door hen erkende keurmeester.
Heb je een zg fabriekscamper, dan accepteren ze je zonder keuring.
Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: La Bocanegra
Ja, dat begreep ik al min of meer uit het andere draadje.
Daarom toch goed om dit even aan te strepen. Er kan zomaar verwarring ontstaan over veiligheidseisen bij een (zelfbouw)camper. De indruk ontstaat makkelijk, dat dit wettelijke eisen zijn.
Het gaat dus om eisen van een camperclub voor hun verzekering. Dat is een private overeenkomst die je aangaat. Iedere verzekeraar kan wat voor eisen dan ook stellen en opnemen in het contract voor een specifieke verzekering. Een eigen keus om met die verzekeraar in zee te gaan. Vervolgens is het wel zo slim om aan die eisen te blijven voldoen.
Dit zijn echter geen wettelijke eisen, dus je hoeft er niet aan te voldoen. Op het nl camperforum is daar ook wel eens een verwarrende discussie over geweest. Dan werden er de eisen van een NEN-normering bij gehaald. Wel die eisen gelden alleen voor fabrikanten en installateurs die gecertificeerd zijn voor die specifieke NEN-normering. Zij moeten de werkzaamheden dan verrichten volgens die normering/eisen.
Die gelden voor de zelfbouwer niet.
Daarom toch goed om dit even aan te strepen. Er kan zomaar verwarring ontstaan over veiligheidseisen bij een (zelfbouw)camper. De indruk ontstaat makkelijk, dat dit wettelijke eisen zijn.
Het gaat dus om eisen van een camperclub voor hun verzekering. Dat is een private overeenkomst die je aangaat. Iedere verzekeraar kan wat voor eisen dan ook stellen en opnemen in het contract voor een specifieke verzekering. Een eigen keus om met die verzekeraar in zee te gaan. Vervolgens is het wel zo slim om aan die eisen te blijven voldoen.
Dit zijn echter geen wettelijke eisen, dus je hoeft er niet aan te voldoen. Op het nl camperforum is daar ook wel eens een verwarrende discussie over geweest. Dan werden er de eisen van een NEN-normering bij gehaald. Wel die eisen gelden alleen voor fabrikanten en installateurs die gecertificeerd zijn voor die specifieke NEN-normering. Zij moeten de werkzaamheden dan verrichten volgens die normering/eisen.
Die gelden voor de zelfbouwer niet.
- krekwakwol
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: La Bocanegra
Ik kon de gas en electrakeuring hier in het dorp laten doen bij een Omnia schadehersteller die ook bij de NKC is aangesloten. Deze hersteld ook camperschade's voor de NKC.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34192
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: La Bocanegra
Ik wil het gewoon zo netjes mogelijk doen, zodat er later nooit een discussie over kan bestaan.
En veiligheid voor alles, en of het nu wettelijk gezien verplicht is, of een eis van een verzekeringmaatschappij,
dat maakt mij niet uit, mijn streven is om het zo goed mogelijk te doen.
Geen concessies.
En veiligheid voor alles, en of het nu wettelijk gezien verplicht is, of een eis van een verzekeringmaatschappij,
dat maakt mij niet uit, mijn streven is om het zo goed mogelijk te doen.
Geen concessies.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...