Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T5 camper verlengd: ervaringen en advies gevraagd

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: VW T5 camper verlengd: ervaringen en advies gevraagd

Bericht door MGA1600 »

freek schreef: 13 aug 2022, 19:29 Ik zou de voor en nadelen van een benzinemotor in een zware t5 nog eens goed op een rijtje zetten.
Volgens mij is de vlucht naar een benzinemotor erg door emotie gedreven. Van o jee straks kunnen we nergens meer heen met diesel.
Wil je echt met je camper naar de centra van steden? En is dat jou de fors hogere variabele autokosten waard? De benzine is nog steeds duurder dan diesel en het verbruik zeer veel meer. Is het nog steeds vrijheid blijheid met de camper als iedere 1000km €300,- kost?
Een paar weken geleden reden we met onze T6 vanuit het noorden naar het zuiden rechtsom op de ringweg van Amsterdam ( Coenrunnel door etc.) We reden samen op met een kennis met een oud integraal campertje. Beide zijn diesels. De “fijne” VW navigatie ** wist niet vooraf te vertellen dat de Ring zuid afgesloten was (want dan waren we linksom op de ring gereden) en we werden om richting Utrecht te gaan uiteindelijk gedwongen om de ringweg te verlaten en dwars door Amsterdam zuid te gaan rijden.…….helaas gaat dat deels ook door een milieu-zone. Ieder voertuig wordt daarbij kennelijk gefotografeerd. Voor onze T6 was dat geen probleem, maar de kennis heeft inmiddels al fanmail uit Amsterdam ontvangen vanwege overtreding van de milieuregels. Dus ja……zo kan het ook ongepland zo maar gebeuren dat je oude diesel toch als een molensteen gaat werken.

Daarom, als ik zou moeten kiezen tussen een ‘oude’ diesel en een desnoods wat minder krachtige benzine motor zou ik toch voor die benzine versie kiezen want de regels worden internationaal alleen maar strenger en je koopt dat busje niet voor ‘een paar jaar’ toch?

(** inmiddels hebben we CarPlay op de VW infotainment werkend en kunnen we dus met het oneindig prettiger Google Maps navigeren dat ons wel op tijd zou hebben gewaarschuwd).
fresco
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: VW T5 camper verlengd: ervaringen en advies gevraagd

Bericht door fresco »

Bovendien werkt een nieuwere benzinemotor minder vervuilend dan een dieselmotor uit 2006. Dat is voor ons ook een belangrijke reden. We hebben geen gewone personenauto meer. De camper is ons vervoer voor alle noodzakelijke vervoersdoelen. In de stad doen we trouwens nagenoeg alles nog met de fiets.

Groeten, Frank
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: VW T5 camper verlengd: ervaringen en advies gevraagd

Bericht door freek »

Ja dat is goed balen als dit gebeurt. En inderdaad koop je een camper niet voor even. Maar de milieuregels voor diesel in steden worden in rap tempo strenger. Over een paar jaar maakt het simpelweg niet meer uit of je euro 3 hebt of euro 5 of zelfs 6,: Jr komt er niet meer in. En ja het is idioot dat ik met citroen cx uit 1986 die 1:8 rijdt zonder katalysator wel overal in mag... Met een veel hogere co2 uitstoot en bijdrage aan klimaat verandering. Maar daar gaat het blijkbaar niet om. Fijnstof en NOx zijn de toverwoorden...
Ps met "benzine is vervuilende dan diesel "wordt dus gedoeld op NOx Als het gaat om CO2 dan wint de diesel het ruimschoots. Ook die uit 2006 (denk aan de 1:33 diesels die vw/audi 20 jaar geleden lanceerde). De co2 uitstoot van het wegverkeer stijgt ook relatief veel door de groeiende populariteit van zware benzineauto's zoals cross overs die vroeger veelal een dieselmotor hadden.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie