Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuw op het VW front

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Plaats reactie
JerryT4
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 aug 2022, 16:30

Nieuw op het VW front

Bericht door JerryT4 »

Goedemorgen allemaal, dank voor het accepteren op dit forum. Ik ben helemaal nieuw met het VW-merk. Ik heb afgelopen week een T4 gekocht om deze naar een camper te veranderen. Tijdens onze zomervakantie dit jaar bleek een standaard VW California niet echt ideaal te zijn. Over ongeveer 2 weken kan ik de nieuwe aanwinst ophalen en zal dan foto’s posten.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Nieuw op het VW front

Bericht door krekwakwol »

Welkom hier Jerry.

Wij zijn ook van een fabriekscamperbus(T4 Carthago Malibu) naar zelfbouw gegaan om praktische redenen. (groter en beter bed, indeling, kasten met schuifdeurtjes en LWB, toen ook maar gelijk een T5 genomen)
We wisten toen wat we niet wilden.
Succes straks met de ombouw van je bus, hier zijn genoeg projecten om van te spieken.
En met de zoekfunctie kun je gericht zoeken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Nieuw op het VW front

Bericht door Snautzer »

:toppie welkom.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Nieuw op het VW front

Bericht door MGA1600 »

We hebben verschillende kennissen die ‘echte’ campers hebben in uiteenlopende afmetingen. Ik ben jaloers op de ruimte in zo’n ding, maar niet op het rijgedrag en de vrijwel onmogelijkheid om in een bebouwde kom te kunnen parkeren. En waar laat je zo’n joekel als je thuis bent?
Dus het moest in ons geval busje worden, maar hoe dan?

Ik heb oprecht een diep respect voor diegenen ( zoals Multivan Generation) die met een ongelofelijk geduld en enorme precisie werken aan de bouw van een professionele camper. Dat was niet wat wij beoogden, in ons geval volstaat voor de paar weken per jaar dat we het ding als campertje gebruiken vooral ‘functionaliteit’ van de oplossing. Wij hebben daarom een paar jaar geleden een T6 Multivan gekocht die we ook als tweede auto gebruiken. Onze eisen voor gebruik als campertje waren vooral ‘goed slapen’ in een zo breed mogelijk bed en uiteraard moesten we voldoen aan de geldende camper eisen. Een luxe inrichting voegt bij ons persoonlijk niet aan ons vakantiegevoel toe omdat we dan toch zoveel mogelijk buiten leven.

Daar kwam bij dat wij toen we het ding kochten al 70 waren en dan moet je denk ik niet blijven uitstellen maar van het moment genieten en dus niet eerst een paar jaar moeten bouwen aan zo’n bus.
Maar dat was onze visie, ieder zijn mening. …..

Wij hebben in het kader van deze ideeën een kant en klaar, compact keukenmeubeltje gekocht met ingebouwd wasbakje en kraan (en een jerrycan voor schoon water en een voor vuilwater), er zit ook een eenpits kookding met gasflesje en ook nog een koelkastje in. Dat geheel staat vast gemonteerd dwars achter de bestuurdersstoel.
De bijrijdersstoel hebben we voorzien van een draaiplateau. Onder de bestuurdersstoel zit een huishoudaccu, een oplader en de bijbehorende relaistoestanden alsmede een ‘kastje’ wat dient om de dieselmotor verwarming (zuheizer) ook in voorkomende gevallen als standkachel te kunnen gebruiken als het even frisser wordt. Dat ding (van Danhag) werkt prima overigens.
Verder hebben we uiteraard een hefdak in laten bouwen ( Reimo dak)

Vaak wordt bij een Multivan gesuggereerd dat je kunt slapen op de naar achteren geklapte achterbank in combinatie met een multiflexboard. Forget it…! We hebben dit 5 minuten getest en hadden allebei daarna een dag rugpijn…… Bovendien moet je rekening houden met de naar achteren klappende bank en hou je bijna geen bruikbare bagageruimte over. Dus heb ik -na een paar gefaalde pogingen- uiteindelijk een (verhoogde) klapbed- constructie gemaakt die over de naar voren geklapte bank heen gaat tot aan het keuken meubeltje.
Een dergelijk verhoogd bed geeft weer extra opberg ruimte in de bagageruimte. Een vaste, verzwaarde, plaat als afdekking van de bagageruimte vormt samen met een paar omklappende multiplex panelen met scharnieren die aan achterkant van de rugleuning zijn vastgemaakt een bed van 152 - 155 breed en zo’n beetje 190 lang. Daarop leggen we voor de nacht een opvouwbare matras plus een dun toppertje. Ligt als een vorst! En veranderen van zitbank naar bed is een kwestie van een minuut, misschien twee……

Onderin de bagageruimte heb ik een uittrekplateau gemaakt over de gehele breedte en diepte, waarop onze volledige kampeeruitrusting (deels in stapelkratten) past, inclusief een voortent en porta potti. Doordat je dat plateau helemaal naar buiten kunt trekken is het ding optimaal te beladen en blijft de boel gedo toegankelijk. Binnen in de bus heb ik nog een aantal kleine maar nuttige kastjes gemaakt in diverse verloren hoekjes en gaatjes zodat essentiële dingen een vaste plaats kunnen hebben (anders word ik gek in zo’n kleine ruimte). Mijn vrouw heeft zelf een paar gordijntjes gemaakt voor de zij- en achterruiten en voor de voorkant hebben we een op maat gemaakt isolerend scherm gekocht wat aan de buitenkant van de ruit aangebracht wordt. Privacy gewaarborgd.
Onze kleding doen we in kant en klaar gekochte raamtassen (van Vanessa) en eventueel nog wat in een krat die ook nog wel achterin past.

En zo genieten wij op onze manier van de bus. Hij rijdt prima, kan met zijn 150 Pk goed meekomen met het verkeer en is ook nog vrij stil. Parkeren in een dorp of stad is ook geen punt omdat hij in een gewoon parkeervak past. Dat speelde ook mee in onze overweging om geen verlengde bus te zoeken. Bij parkeergarages blijft het wel opletten want hij is met 207 cm in sommige gevallen te hoog. Thuis staat hij echter wel warm en droog in onze eigen garage

Het blijft bij het kamperen met een VW bus echt schipperen met de beperkte ruimte, vandaar dat we later die voortent hebben aangeschaft die je leefruimte echt 3 maal zo groot maakt. De tent werkt met luchtbuizen die je snel oppompt. Er zijn geen stokken, wel haringen en het ding staat in een paar minuten vast aan de bus, maar hij kan ook losgekoppeld staan zodat je rustig met de bus op stap kunt gaan en toch je stoelen en andere spullen (droog) en netjes achter kunt laten.


Een ander zal dit misschien wel hoofdschuddend lezen, maar wij zijn er blij mee!
JerryT4
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 aug 2022, 16:30

Re: Nieuw op het VW front

Bericht door JerryT4 »

Dank allen voor de reacties. Nou MGA1600 jullie insteek kunnen wij helemaal volgen. Wij zien een camper als een iets luxere tent. Onze ervaring in een standaard California is de uitermate slechte slaapmogelijkheid. Juist is dat voor een camper toch het belangrijkste. Op 1,15 meter breedte samen slapen is echt te smal op een matras van 5 cm dikte. Het voordeel van een gewone auto-afmeting (overal kunnen parkeren, dus ook in ondergrondse parkeergarages) in combinatie met eenvoudig kamperen maakt de kleine camper aantrekkelijk. Wij koken buiten of gewoon lekker uit eten, dus geen etensgeuren in de camper. Wij zullen de T4 ook redelijk eenvoudig ombouwen naar een zo praktisch mogelijke camper.
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Nieuw op het VW front

Bericht door Remco_T5 »

Welkom Jerry.

Het verhaal van MGA1600 is heel herkenbaar. Wij hebben het op dezelfde manier opgelost alleen wel met een luchtbed i.v.m. de ruimte.
Kost misschien 10 minuten om alles in orde te brengen maar we hebben toch de tijd...
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Plaats reactie