Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Doka Syncro "werkpaard" op de weg houden, garage tips gezocht.

vragen over de T4
Plaats reactie
2crits
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2022, 21:34

Doka Syncro "werkpaard" op de weg houden, garage tips gezocht.

Bericht door 2crits »

Sinds iets meer dan een jaar mag ik me trotse t4 eigenaar noemen.

Ik wil graag advies inwinnen over aanstaande aandachtspunten, met name koppeling en andrijfassen, zie onder aan deze post.


hier een introductie van de bus
PHOTO-2021-03-12-18-29-56.jpg
de afgelopen jaren deed een heerlijke hoge en lange Iveco daily dienst als werkpaard doordeweeks en als surfmobiel in de weekenden, helaas was deze net een jaartje te oud om straffeloos de milieuzones mee te betreden. Ik heb aardig wat zitten rondsurfen naar leuke en bruikbare alternatieven en op een avond kwam er een doka syncro 2.5i op benzine/lpg voorbij met 220 k op de teller. De bus werd als loop/sloop aangeboden en stond te ver om er in een drukke werkweek snel langs te rijden. Na een heel kort telefoongesprek met de verkopende garage, (deze had hem ingeruild van de 1e eigenaar) besloot ik de bus blind te kopen. Op de foto's zag hij er vrij netjes uit en als het zou lukken om hem goed op de weg te krijgen zou het redelijk voldoen aan alle eisen qua ruimte en mogelijkheden. Ik heb de bus toen bij een bekende garage laten afleveren en na het vervangen van enkele onderdelen van het koelsysteem en het vervangen van de injectoren kon de bus wonderwel de weg weer op.

De vorige eigenaar heeft de bus nog aardig wat onderhoud gegund in de laatste jaren, recente distributiewissel, 4 redelijk nieuwe all seasonbanden. Het is me een raadsel wat de vorige eigenaar 25 jaar lang en minder dan 10k km per jaar met de bus heeft gedaan. De huif is aan 3 zijdes te openen (wel 2 ritsen kapot) en het plafond van de huif is geïsoleerd met dekens, ook zijn er gordijntjes voor de pvc ramen in de huif geplaatst. de syncro heeft duidelijk een kleine schade gehad waarbij er een ander achterportier is geplaatst in een fractie afwijkende tint. Ook is de onderste rand zwart gespoten en is de bak een keer met lak bijgewerkt. spuitnevel op reservewiel en overgespoten "syncro" stickers bewijzen dat.


Eenmaal op de weg heb ik na de succesvolle eerste 3000 km de iveco verkocht aan een camperbouwer en moest de sycro volle bak aan het werk. Het was even wennen met een "korte" laadruimte maar qua kubieke meters valt de ruimte zeker niet tegen. De motor lust een goede slok maar drinkt gelukkig het betaalbare gas. Zonder haast en met een lage kruissnelheid 95-105 is het prima cruisen op de snelweg met als enige grote nadeel dat het interieur dat door de vele ramen en motorwarmte heel erg warm wordt in de zomer.



in de eerste maanden heb ik nog veel gependeld tussen Amsterdam en den Haag en tikten de km's snel weg. richting de zomer een trip naar de alpen met aanhanger (door een overstroomde weg gereden tijdens de overstromingen met "slechts" een lpg storing als gevolg). later ook een caravantrip naar spanje.

inmiddels zijn we 50.000 km en 3 oliewissels verder en is de herkenbare bus een vast onderdeel van het bestaan.
50.000 km rijd je natuurlijk niet zonder te investeren in onderhoud en dus zijn er de nodige reparaties langsgekomen. Door gebrek aan vrije tijd heb ik deze door de garage laten uitvoeren.
oa

voorwieldraagarmrubbers/fuseekogels
catalysator
wiellager
alle lpg leidingen
koplampbehuizing


de bus doet nog steeds dagelijks zijn best maar er zijn een paar zaken die beginnen op te spelen:

de koppeling pakt erg hoog (niet raar na 275k km en 10k met aanhanger afgelopen jaar)
roest rondom
aandrijfassen hoorbaar
benzine tank lekt bij volle tank

Vooral de koppeling heeft er voor gezorgd dat ik vorige week tijdens een trip naar de alpen niet geheel ontspannen krappe haarspelden instuurden waarbij er op het steilste stuk een stukje achteruit gestoken moest worden. Hier in nederland de koppeling "oprijden" zou kunnen maar er mee ver op pad is niet fijn.

over 5 weken wil ik graag met de bus en caravan enkele maanden naar Portugal en dus is er werk aan de winkel.
Als het goed en betaalbaar zou zijn om deze reparaties (koppeling en aandrijfassen) door een garage uit te laten voeren geniet dat de voorkeur. Echter vrees ik dat het wellicht onbetaalbaar wordt en bij een syncro specialist moet gebeuren.
Komende tijd heb ik wel de mogelijkheid om tijd vrij te maken om de klus zelf aan te pakken. Echter vind ik zo ver nog niet een duidelijke uitleg van de werkzaamheden bij een syncro benzine doka. Weten jullie of er een werkplaatshandboek of instructie beschikbaar is?

de tank en roest pak ik sowieso met plezier zelf aan.
Bijlagen
PHOTO-2022-02-23-14-06-35.jpg
PHOTO-2021-07-15-13-56-23.jpg
Laatst gewijzigd door 2crits op 29 aug 2022, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Doka Syncro "werkpaard" op de weg houden

Bericht door Multivan Generation »

Probeer een Elsawin op de kop te tikken.
Dat is het digitale werkplaatshandboek van VW.

Op de weetjewel DVD staat ook wel wat van jouw gading ;-)
zie dit topic!

Groeten Peter
PS steek je licht eens op bij garage Ismet op industrieterrein de Liede, dicht bij jou in de buurt en zou ik het vervangen van de koppeling wel toevertrouwen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
2crits
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2022, 21:34

Re: Doka Syncro "werkpaard" op de weg houden

Bericht door 2crits »

Multivan Generation schreef: 15 aug 2022, 20:04 Probeer een Elsawin op de kop te tikken.
Dat is het digitale werkplaatshandboek van VW.

Op de weetjewel DVD staat ook wel wat van jouw gading ;-)
zie dit topic!

Groeten Peter
PS steek je licht eens op bij garage Ismet op industrieterrein de Liede, dicht bij jou in de buurt en zou ik het vervangen van de koppeling wel toevertrouwen.


thanks voor de reactie, volgens google is Ismet (tijdelijk) gesloten. Ik zal deze week eens contact proberen te zoeken.
peetjeadhdtje
Berichten: 992
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Doka Syncro "werkpaard" op de weg houden

Bericht door peetjeadhdtje »

Mooie bus, waarom mag je er maar 700kg ongeremd mee trekken?
2crits
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2022, 21:34

Re: Doka Syncro "werkpaard" op de weg houden

Bericht door 2crits »

peetjeadhdtje schreef: 15 aug 2022, 22:52 Mooie bus, waarom mag je er maar 700kg ongeremd mee trekken?
daar schrok ik eerst ook een beetje van. Na een brief aan de RDW kreeg ik keurig reactie

Bij bedrijfswagens staat het trekgewicht (soms) op een conformiteitsbewijs. Ik heb voor de T4 daar netjes 1850 kg op vermeld staan.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ekenbewijs
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Doka Syncro "werkpaard" op de weg houden

Bericht door raf_construct »

De koppeling vervangen bij een syncro is een grote klus. Het is niks bijzonders, het kan in principe zonder speciaal gereedschap, maar als je niet beschikt over een hefbrug en de nodige basiskennis zou ik het uitbesteden. Ga er niet mee naar de eerste de beste garage, er zijn best wel wat t4 kenners die het voor je willen doen.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
2crits
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2022, 21:34

Re: Doka Syncro "werkpaard" op de weg houden

Bericht door 2crits »

raf_construct schreef: 16 aug 2022, 19:34 De koppeling vervangen bij een syncro is een grote klus. Het is niks bijzonders, het kan in principe zonder speciaal gereedschap, maar als je niet beschikt over een hefbrug en de nodige basiskennis zou ik het uitbesteden. Ga er niet mee naar de eerste de beste garage, er zijn best wel wat t4 kenners die het voor je willen doen.
Heb al wel de nodige sleutelervaring en alle tools die nodig zouden kunnen zijn, echter wel de eerste keer dat ik bij een transporter een dergelijke klus aanpak en genoeg andere dingen te doen. Als je nog tips hebt voor kenners/garages waar ik kan informeren dan houd ik me aanbevolen.
2crits
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2022, 21:34

Re: Doka Syncro "werkpaard" op de weg houden, garage tips gezocht.

Bericht door 2crits »

Ik heb aardig wat zitten google en kom voor garage tips telkens bij Garage Ismet op de liede terecht. Helaas lijkt het er op dat deze garage inmiddels gesloten is (geeft aan gesloten te zijn en is niet meer bereikbaar). Heeft er iemand nog andere tips voor een betrouwbare garage?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Doka Syncro "werkpaard" op de weg houden, garage tips gezocht.

Bericht door Erdem50 »

Misschien kan ik je verder helpen met herstellen/vervangen van de koppeling.

Ik stuur je een PB
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4677
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Doka Syncro "werkpaard" op de weg houden, garage tips gezocht.

Bericht door Hanz »

De website van Ismet is nog gewoon in de lucht en Google geeft aan: tijdelijk gesloten.
Ik denk dat Ismet gewoon op vakantie is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie