Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
California koelkast te kkkkoud!
- Martens-Tvier
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
California koelkast te kkkkoud!
Vandaag voor het eerst de koelkast in onze 2003 T4 California aangezet.
Hij werkt als een speer....iets te goed eigenlijk.
Bij instelling op 9 gr. wordt hij ongeveer 3 gr. en instellen op 12 gr. geeft ongeveer 5 gr.
Hij regelt wel want je hoort de compressor in- en uitschakelen.
Iemand een tip hoe we de ingestelde en echte temperatuur meer in lijn kunnen krijgen?
Hij werkt als een speer....iets te goed eigenlijk.
Bij instelling op 9 gr. wordt hij ongeveer 3 gr. en instellen op 12 gr. geeft ongeveer 5 gr.
Hij regelt wel want je hoort de compressor in- en uitschakelen.
Iemand een tip hoe we de ingestelde en echte temperatuur meer in lijn kunnen krijgen?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: California koelkast te kkkkoud!
knopje er af halen en op een ander punt weer terugsteken?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Martens-Tvier
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
Re: California koelkast te kkkkoud!
Nou....bij mijn California met koelkastbediening via de MFA gaat dat wat moeilijk ;-)Multivan Generation schreef:knopje er af halen en op een ander punt weer terugsteken?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: California koelkast te kkkkoud!
Oja,
een MFA is heel wat anders,
dat is Multi Funktions Anzeige,
of te wel een mogelijkheid om brandstof verbruiksgegevens van de motorcomputer weer te geven in de teller unit.
Dat wat jij bedoelt is dat ding in de hemel, denk ik zo..
Wellicht dat er een thermovoeler in de koelkast niet goed aangeeft, waardoor de compressor meer loopt dan nodig is.
een MFA is heel wat anders,
dat is Multi Funktions Anzeige,
of te wel een mogelijkheid om brandstof verbruiksgegevens van de motorcomputer weer te geven in de teller unit.
Dat wat jij bedoelt is dat ding in de hemel, denk ik zo..
Wellicht dat er een thermovoeler in de koelkast niet goed aangeeft, waardoor de compressor meer loopt dan nodig is.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Martens-Tvier
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
Re: California koelkast te kkkkoud!
Haha, je hebt gelijk; ik bedoel inderdaad dat ding boveninMultivan Generation schreef:Oja,
een MFA is heel wat anders,
Ik heb nu een digitale temperatuurzender in de koelkast liggen die ik vanaf de bank in huis uit kan lezen (de T4 staat op de oprit).
We tweaken wel wat met de setpoint-instelling zodat we ongeveer een graad of 6 gemiddeld hebben in de koelkast......
UPDATE: na een nachtje meten is de gemiddelde temperatuur in de koelkast 9,5 gr. bij een instelling van 12 gr; 2,5 graad te laag dus. Dat valt nog wel mee, blijkbaar moest de regeling "er nog even inkomen" ofzo. Straks de thermostaat op 9 gr. instellen en dan zullen we uiteindelijk wel ergens op 6 a 7 gr. uitkomen.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: California koelkast te kkkkoud!
De verdamper in de koelbox kan een temperatuur halen van zo'n -10 graden.
Wil je goed kunnen meten dan meet je een vloeistof die er minstens 10 uur in ligt.
Het is verstandig om de koelkast regelmatig aan te zetten.
Laat hem desnoods een half uurtje draaien met de klep open.
Egbert
Wil je goed kunnen meten dan meet je een vloeistof die er minstens 10 uur in ligt.
Het is verstandig om de koelkast regelmatig aan te zetten.
Laat hem desnoods een half uurtje draaien met de klep open.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- autocaravana
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21
Re: California koelkast te kkkkoud!
Even aansluiten bij een oud draadje.
Sinds een jaar of wat koelt mijn Westfalia koelbox ook harder dan op de display staat. Ik moet hem op 10 graden of hoger zetten, anders bevriezen de spullen onder in de box. Het verschil tussen de temperatuur in de box en op de display is ongeveer 10-12 graden. Is de voeler stuk of is het iets anders? De koelbox werkt verder normaal.
Sinds een jaar of wat koelt mijn Westfalia koelbox ook harder dan op de display staat. Ik moet hem op 10 graden of hoger zetten, anders bevriezen de spullen onder in de box. Het verschil tussen de temperatuur in de box en op de display is ongeveer 10-12 graden. Is de voeler stuk of is het iets anders? De koelbox werkt verder normaal.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55
Re: California koelkast te kkkkoud!
Er is sowieso een verschil met hetgeen wat wordt gemeten en dus op wordt aangestuurd als wat er onderin de koelkast gebeurd. Sensor hangt een stuk boven de bodem en koude lucht zakt naar beneden.autocaravana schreef: ↑20 aug 2021, 13:04 Even aansluiten bij een oud draadje.
Sinds een jaar of wat koelt mijn Westfalia koelbox ook harder dan op de display staat. Ik moet hem op 10 graden of hoger zetten, anders bevriezen de spullen onder in de box. Het verschil tussen de temperatuur in de box en op de display is ongeveer 10-12 graden. Is de voeler stuk of is het iets anders? De koelbox werkt verder normaal.
Je kunt de sensor als het goed is doormeten. HenkK heeft daar ooit dit over gezegd:
"De weerstand van de NTC is bij 21oC ongeveer 470 Ohm"
viewtopic.php?t=55913
Verder kan je even deze diagnose handleiding die HenkK heeft gemaakt gebruiken om het op te sporen.
https://docplayer.nl/3275486-Henks-repa ... splay.html
Sensor is aangesloten op T en C. Dit is mijn regelunit uit een CC van 1996. Het kan iets anders uitzien maar ik dacht dat de aansluitingen hetzelfde zijn gebleven. Als het de sensor is dan kan je die vervangen. Poptop heeft nieuwe.
https://www.poptopshop.nl/a-49504073/t4 ... escription
Als het in de regelunit zit kan je hem laten reviseren bij Henkk.
Hier nog wat lectuur daarover van Henkk
http://www.hrwerkplaats.nl/13-transport ... r-102n3017
Ik heb onlangs ook problemen gehad met mijn koelkast en er staat veel informatie op het forum als je goed zoekt.
T4 California 2.5TDI ACV '96
- autocaravana
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21
Re: California koelkast te kkkkoud!
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
De temperatuurvoeler lijkt me in orde. 23ºC: 465 Ohm, 18ºC: 545 Ohm, 4ºC: 930 Ohm.
Het blijft voor mij dus nog een raadsel waarom de ingestelde temperatuur niet overeenkomt met de gemeten temperatuur.
Kan het liggen aan het bedieningspaneeltje in de cabine?
De temperatuurvoeler lijkt me in orde. 23ºC: 465 Ohm, 18ºC: 545 Ohm, 4ºC: 930 Ohm.
Het blijft voor mij dus nog een raadsel waarom de ingestelde temperatuur niet overeenkomt met de gemeten temperatuur.
Kan het liggen aan het bedieningspaneeltje in de cabine?
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 29 jun 2022, 22:48
Re: California koelkast te kkkkoud!
Ben je nog achter de oplossing gekomen?autocaravana schreef: ↑24 aug 2021, 18:19 Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
De temperatuurvoeler lijkt me in orde. 23ºC: 465 Ohm, 18ºC: 545 Ohm, 4ºC: 930 Ohm.
Het blijft voor mij dus nog een raadsel waarom de ingestelde temperatuur niet overeenkomt met de gemeten temperatuur.
Kan het liggen aan het bedieningspaneeltje in de cabine?
Ik heb momenteel hetzelfde soort probleem. Met mij westfalia r134 compressor koelbox, hoe warm ik mijn koelbox afstel hij blijft vriezen. Maar volgens de doormeting van de voeler/temperatuursensor is dat niet het probleem.
Wat zou het dan kunnen zijn? Ik las nog een andere post op het forum bij iemand die ook dat probleem had en voor de zekerheid wel de voeler vervangen en toen was het vries probleem wel opgelost. Dus is die meting te vertrouwen of is het toeval en ligt het wel aan de aansturing computer regelunit. :(
Groeten
- autocaravana
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21
Re: California koelkast te kkkkoud!
Nee nog niet.
Ik heb me er voorlopig bij neergelegd dat ik hem op een hoge temperatuur moet zetten om hem niet te laten bevriezen. Meestal 16-19 graden.
Hoger dan 20 kun je hem niet instellen, dus ik zit wel bijna aan de grens.
Misschien toch maar eens een nieuw weerstandje er aan solderen. Een officiële sensor met kabel kost 80 euro en dan moet de hele box er uit, hetgeen uren werk is, werd mij verteld.
Ik heb me er voorlopig bij neergelegd dat ik hem op een hoge temperatuur moet zetten om hem niet te laten bevriezen. Meestal 16-19 graden.
Hoger dan 20 kun je hem niet instellen, dus ik zit wel bijna aan de grens.
Misschien toch maar eens een nieuw weerstandje er aan solderen. Een officiële sensor met kabel kost 80 euro en dan moet de hele box er uit, hetgeen uren werk is, werd mij verteld.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Re: California koelkast te kkkkoud!
Toevallig heeft een vriend deze sensor recent vervangen, koelbox hoeft er niet uit.autocaravana schreef: ↑15 aug 2022, 16:49 Nee nog niet.
Ik heb me er voorlopig bij neergelegd dat ik hem op een hoge temperatuur moet zetten om hem niet te laten bevriezen. Meestal 16-19 graden.
Hoger dan 20 kun je hem niet instellen, dus ik zit wel bijna aan de grens.
Misschien toch maar eens een nieuw weerstandje er aan solderen. Een officiële sensor met kabel kost 80 euro en dan moet de hele box er uit, hetgeen uren werk is, werd mij verteld.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: California koelkast te kkkkoud!
wie heeft jou dat verteld?autocaravana schreef: ↑15 aug 2022, 16:49 Een officiële sensor met kabel kost 80 euro en dan moet de hele box er uit, hetgeen uren werk is, werd mij verteld.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- autocaravana
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21
Re: California koelkast te kkkkoud!
Iemand die deze reparaties vaak doet. Ik noem geen namen.
Maar als iemand mij vertelt hoe ik dit zelf eenvoudig kan doen, dan graag.
Een nieuwe NTC solderen kan inderdaad van binnenuit. Maar een de complete sensor met kabel?
Maar als iemand mij vertelt hoe ik dit zelf eenvoudig kan doen, dan graag.
Een nieuwe NTC solderen kan inderdaad van binnenuit. Maar een de complete sensor met kabel?
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Re: California koelkast te kkkkoud!
Multivan Generation schreef: ↑15 aug 2022, 19:13wie heeft jou dat verteld?autocaravana schreef: ↑15 aug 2022, 16:49 Een officiële sensor met kabel kost 80 euro en dan moet de hele box er uit, hetgeen uren werk is, werd mij verteld.
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie