Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5: loeit, fluit en rookt.

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door Ludus »

Net 3,5 week door schotland gereden. Bus is aardig belast. Fluittoon is aardig erger geworden en komt zo nu en dan ook als het toerental aan het terugvallen is. Gaat nu steeds meer als metaal op metaal klinken. Tijd om de turbo te laten controleren denk ik :-)
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door Ludus »

Update: Bus maar weer naar de garage gebracht voor het gefluit. Werd steeds erger.
Turbo is keurig in orde, intercooler plus slangen zijn afgeperst, lekken niet.
Maar... spruitstuk... 3 tapeinden afgebroken (niet tijdens het loshalen gebeurd) en het spruitstuk zelf.. jawel gewoon gescheurd zoals het hoort :-)
Wordt nu vervangen door een gietijzeren exemplaar.

Eindelijk ...

Onduidelijk of die tapeinden "vanzelf" afgebroken zijn of dat een beunhaas ooit geprobeerd heeft om het spruitstuk los te halen en het heeft opgegeven...
TTS
Berichten: 198
Lid geworden op: 09 nov 2019, 08:22

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door TTS »

Ik lees net over die moo-valve, mooie naam trouwens 😂
Bij mij loeit ie soms, 10 seconden na het uitzetten.
Waar is dat ding voor, en is dat ook een probleem, wat ik heb ?
Lalk
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:17

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door Lalk »

Volgens mij is de “Moo-valve” een n75 magneetventiel, die de overdruk van de turbo afblaast (indien deze volgens de ECU te hoog is). Kost nieuw origineel circa €80 en is eenvoudig zelf te vervangen.
TTS
Berichten: 198
Lid geworden op: 09 nov 2019, 08:22

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door TTS »

Ludus schreef: 06 okt 2022, 17:43 Update: Bus maar weer naar de garage gebracht voor het gefluit. Werd steeds erger.
Turbo is keurig in orde, intercooler plus slangen zijn afgeperst, lekken niet.
Maar... spruitstuk... 3 tapeinden afgebroken (niet tijdens het loshalen gebeurd) en het spruitstuk zelf.. jawel gewoon gescheurd zoals het hoort :-)
Wordt nu vervangen door een gietijzeren exemplaar.

Eindelijk ...

Onduidelijk of die tapeinden "vanzelf" afgebroken zijn of dat een beunhaas ooit geprobeerd heeft om het spruitstuk los te halen en het heeft opgegeven...
Fijn dat de oorzaak is gevonden, hopen dat het meevalt met de tapeinden te vervangen.
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: T5: loeit, fluit en rookt.

Bericht door Ludus »

TTS schreef: 20 okt 2022, 11:01
Ludus schreef: 06 okt 2022, 17:43 Update: Bus maar weer naar de garage gebracht voor het gefluit. Werd steeds erger.
Turbo is keurig in orde, intercooler plus slangen zijn afgeperst, lekken niet.
Maar... spruitstuk... 3 tapeinden afgebroken (niet tijdens het loshalen gebeurd) en het spruitstuk zelf.. jawel gewoon gescheurd zoals het hoort :-)
Wordt nu vervangen door een gietijzeren exemplaar.

Eindelijk ...

Onduidelijk of die tapeinden "vanzelf" afgebroken zijn of dat een beunhaas ooit geprobeerd heeft om het spruitstuk los te halen en het heeft opgegeven...
Fijn dat de oorzaak is gevonden, hopen dat het meevalt met de tapeinden te vervangen.
Het is inmiddels allemaal in orde gemaakt. De afgebroken tapeinden konden ze nog iets op lassen dus die hebben ze er zonder schade uit kunnen krijgen.
Bus rijdt weer heerlijk. Motor klinkt met het gietijzeren spruitstuk een stuk rustiger. Gietijzer dempt toch wat beter dan plaatijzer. Lekkage (fluittoon) bij het acceleren is ook helemaal weg.
Nou ff een tijdje genieten zonder dat er weer van alles in de money pit gestort moet worden :driveT4
Plaats reactie