Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ANWB pechhulp buitenland

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ar-noob
Berichten: 40
Lid geworden op: 30 dec 2019, 17:53

ANWB pechhulp buitenland

Bericht door Ar-noob »

Ik weet niet of er hier nog deelnemers zijn die een abonnement Camperhulp Buitenland van de ANWB hebben, maar de hulpverlening gaat toch anders dan ik dacht.

Tijdens onze trip in Noorwegen wilde de schuifdeur van onze T6.1 niet sluiten.. Vervelend, maar ik dacht in dit geval via mijn abonnement wel een Noorse wegenwacht bij de auto te kunnen krijgen. Maar de ANWB telefonische hulpdienst vertelde me dat ik mijn verzekering maar moest bellen.
Uiteindelijk verdween het probleem na de auto stroomloos te hebben gemaakt.

Eenmaal thuis diende ik over het ontbreken van hulpverlening een klacht in bij de ANWB. Vandaag werd ik teruggebeld en in een brei van woorden en argumenten kwam het er op neer dat ik met mijn geopende schuifdeur best nog wel had kunnen rijden. De motor deed het nog toch... Anders zou de wagen op een sleepwagen zijn getrokken en dan werd er toch ook met een open deur gereden...
Op een of andere manier maakt de ANWB een onderscheid tussen schade en panne, al maakte het telefoongesprek mij niet duidelijk wat wel en niet onder pechhulp moet worden verstaan en wanneer ik wel of niet wordt geholpen. Ik begrijp nu in ieder geval wel dat als ik 1 lekke band heb ze me wel komen helpen (bij wijze van coulance!), maar niet als ik er 2 tegelijk heb.

Arno (die van het geheel weinig begrijpt)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: ANWB pechhulp buitenland

Bericht door Mickel Moen »

Het eerste begrijp ik. Er zal altijd een grijs gebied zijn, maar als je normaal kunt rijden en zonder risico's een garage kunt bereiken, schaar ik dat ook niet onder pech. Er kan van alles kapot gaan aan niet wezenlijke zaken. De verwarming, de airco. Allemaal dingen waar je mee kunt rijden.

De schuifdeur lijkt mij zo'n twijfel geval. Als hij helemaal blijft open staan en niet meer dicht wil, terwijl je op een parkeerplaats op de snelweg staat of dat de deur alleen niet meer goed sluit. Hoe dan ook, ik neem aan dat je wel een advies gekregen hebt in de trant van zoek een garage op.

Dat van die banden snap ik niet. Als je twee lekke banden onderweg krijgt doordat je door een doos scherp rijdt, neem ik aan dat ze je zeker zullen helpen. Immers dan kun je niet verder rijden.

Toen in Zweden het motormanagenentlampje ging branden heb ik een garage opgezocht. Toen ik in Denemarken een lekke band kreeg, werd ik keurig geholpen door Hans van de Dânske Autohjalp.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: ANWB pechhulp buitenland

Bericht door peetjeadhdtje »

Het ligt eraan hoe mondig mensen zijn. Had je aan de telefoon gezegd dat je zo met de deur niet durfde te rijden hadden ze zeker hulp van een sleper gestuurd. En die man moet je dan zo op het gemoed praten dat hij ter plekke kijkt of hij het repareren kan zonder af te slepen.

Mijn caravan wilden ze naar een garage slepen omdat ik de kabel uit de stekker had getrokken. Toen de sleper direct de caravan wilde opladen vroeg ik hem of hij een monteur was en anders of hij mij aan het schema kon helpen zodat ik" het wel zelf zou repareren". Dat was natuurlijk zijn eer te na en binnen een uur had hij de stekker eraan.

Je hoeft de anwb niet te vertellen dat je pechhulp bij een camperverzekering hebt.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: ANWB pechhulp buitenland

Bericht door bvddobb »

peetjeadhdtje schreef: 04 aug 2022, 17:49 Het ligt eraan hoe mondig mensen zijn. Had je aan de telefoon gezegd dat je zo met de deur niet durfde te rijden hadden ze zeker hulp van een sleper gestuurd. En die man moet je dan zo op het gemoed praten dat hij ter plekke kijkt of hij het repareren kan zonder af te slepen.
Wat peetje hier schrijft klopt wel aardig met onze ervaringen. Het hangt er wel een beetje van af hoe assertief of verbaal vaardig je zelf bent, helaas (geldt denk ik niet alleen voor ANWB, maar voor alle instanties waarmee je te maken kunt krijgen). Wij zijn altijd nog, ook na evt. initiële weerstand van een verzekeraar, geholpen zoals wij wilden.

Bijv. vorig jaar, toen wij in ‘noodloop’ zaten in Noorwegen: hadden we zelf wel mee naar een dealer kunnen rijden, in principe. Maar we hebben toen duidelijk gemaakt dat dat veel te onveilig zou zijn over een tweebaansweg waar 90 gereden wordt, ook door vrachtverkeer, met tunnels en hellingen. Daar ging men in mee, en werden we toch nog op een autoambulance opgehaald.
We zaten toen tussen twee VW dealers in, één in een stad ten noorden van ons (waar we net vandaan kwamen) en één ten zuiden (waar we heen moesten, en waar een vliegveld was, belangrijk voor de evt. repatriëring, later). De berger kwam…: uit die stad in het noorden, en daar wilde ‘ie ons naartoe brengen. Voor hem de minste kilometers. Na wat overleg met die man, uitleg van onze situatie, overleg net zijn bedrijf, heeft ‘ie ons tóch naar onze voorkeursplek gebracht (en extra kilometers en uren gemaakt). Heel geschikt.

Of toen, voor onze repatriëring, de SOS Alarmcentrale zei dat standaard dat met 2e klas trein zou gaan. Vanuit ten noorden van Trondheim naar Utrecht… We hebben toen de aardige mevrouw vriendelijk gesuggereerd er even de atlas bij te pakken, en de spoorlijnen even op te zoeken… Dat was een reis van ongeveer een week geworden, met de nodige hotelovernachtingen onderweg. Als we die week nog vakantie gehad hadden, misschien best leuk 🙂. Maar die hadden we niet. Ook de kosten daarvan maakten dat we toen meteen per lijnvlucht terug mochten.

We hebben wel meer voorbeelden, maar het bevestigt peetjes punt: in goed overleg en met goede argumenten is vaak veel meer mogelijk dan initieel aangeboden wordt. Je moet natuurlijk niet onaangenaam en boos gaan doen, dan gaan meestal de luiken neer… :zwaai
En je moet natuurlijk nooit accepteren dat de ene verzekeraar zegt dat je de andere maar moet bellen! “Ik bel u, en u gaat mij nu helpen!”.
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: ANWB pechhulp buitenland

Bericht door Henk250 »

Wat ook goed helpt is zeggen dat je het gesprek opneemt op advies van Rechts bijstand verzekering.
ANWB neemt zelf ook vaak gesprekken op onder het mom van leertraject enz.
Heb niks tegen de ANWB,integendeel,maar het is een grote lompe organisatie geworden die graag
dingen afwimpelt.

:ikrij
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: ANWB pechhulp buitenland

Bericht door Mickel Moen »

Die mening deel ik niet. Maar ook hier geldt, dat negatieve ervaringen, of verwachtingen die al dan niet terecht niet beantwoord worden, vooral gepost worden.

Ik ben al sinds 1978 lid en altijd goed geholpen, volgens de voorwaarden. De laatste 13 jaar dus met ons campertje. Twee keer op transport. Allemaal perfect geregeld, met huurauto en al om weer thuis te komen. Ook in het buitenland wel eens prima hulp gehad. Een keer niet geholpen omdat we vast waren komen te zitten. Wel gebeld, met als terecht antwoord, dat dat niet bij de wegenwacht hulp hoort. Daarvoor moest kon ik een berger bellen. Uiteindelijk door een voorbijganger met een 4wielasngedreven, losgetrokken.

Van mij geen klachten dus.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Ar-noob
Berichten: 40
Lid geworden op: 30 dec 2019, 17:53

Re: ANWB pechhulp buitenland

Bericht door Ar-noob »

Mijn grootste probleem, naast het feit dat ik blijkbaar niet in hun database te vinden was, is dat ik tot op heden nergens schriftelijk heb kunnen vinden wat wel en wat niet onder pech(hulp) wordt verstaan. Maar ik houd me aanbevolen voor een verwijzing.

Arno
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: ANWB pechhulp buitenland

Bericht door peetjeadhdtje »

anwb voorwaarden 2022 hele mooie pdf
Gebruikersavatar
Ar-noob
Berichten: 40
Lid geworden op: 30 dec 2019, 17:53

Re: ANWB pechhulp buitenland

Bericht door Ar-noob »

Die ANWB-voorwaarden pdf had ik al gevonden, maar daar staat niet in wat wel en wat geen pechhulp is.
En volgens de voorwaarden ( https://www.anwb.nl/mijn-anwb/mijn-prod ... buitenland ) had ik gewoon geholpen moeten worden. Maar genoeg hierover. Ik wilde zoals ik al stelde alleen waarschuwen dat niet immer hulp zal worden verleend. En niet de ANWB afkraken, ik ben blij dat een dergelijke organisatie bestaat.

Arno
Plaats reactie