Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 1.9 TD - 'Gas Stenge', panne in Duitsland.

vragen over de T4
Plaats reactie
jelle1311
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 mar 2021, 22:04

T4 1.9 TD - 'Gas Stenge', panne in Duitsland.

Bericht door jelle1311 »

Beste T4 bezitters,

Afgelopen week zouden wij met de T4 1.9TD terugkeren van Slovenië naar huis. Helaas hebben wij het wel gehaald, maar de bus is helaas rond Köln gestopt. De bus wordt nu over een paar weken gerepatrouilleerd. Ik zou het echter interessant vinden (om te leren) en te bedenken wat er aan de hand kan zijn. Daarnaast wil ik de garage in NL vast op de hoogte brengen wat ze ongeveer kunnen verwachten.

De situatie is als volgt: tijdens het afdalen op de autobahn trapten we de koppeling in om te schakelen. Hierop maakte de motor ineens veel meer toeren (alsof een opaatje optrekt, geluid van: koppeling + gas). Toen we wilden uitvoegen en weer heuvelop gingen, deed het gaspedaal plotseling niets meer.

De auto startte daarna heel lastig, maar de versnelling pakte nog wel. Na het wegslepen bleek het dat de “Gas Stenge” los was. Het onderdeel zit linksonderin de motor. Ik heb een foto van het onderdeel bijgevoegd. Na het terugplaatsen van deze ‘Gas stenge’ startte de motor wel (moeilijk) en liep de motor erg schokkerig. Echter bleek na 100m rijden dat hij weer opnieuw afsloeg. Bij controle lekte er nu ook diesel langs de gas stenge. Hierop hebben we besloten de auto bij het sleepbedrijf te laten, omdat géén van de garages plek had voor evt. reparatie.

Ik vroeg me af of één van jullie een idee heeft of dit een losstaand probleem is, of dat er veel meer aan de hand is. Natuurlijk lastig te zeggen o.b.v. van dit verhaal, maar interessant om over na te denken.
Grt,
Bijlagen
Het gaat om de lange zwarte buis
Het gaat om de lange zwarte buis
Plaats reactie