Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Hallo allemaal,
Heeft iemand dit probleem vaker gezien? Ongeveer de helft van de keren dat ik start, brand het accu lampje na het starten nog en blijft de toerenteller op 0 staan. Totdat ik een keer goed gas geef en dan loopt alles weer normaal. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Alvast bedankt,
goon326
Heeft iemand dit probleem vaker gezien? Ongeveer de helft van de keren dat ik start, brand het accu lampje na het starten nog en blijft de toerenteller op 0 staan. Totdat ik een keer goed gas geef en dan loopt alles weer normaal. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Alvast bedankt,
goon326
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Draaien alle riemen wel goed mee bij lage (stationaire) toerentallen? Volgens mij komt het signaal voor de toerenteller daar ergens vandaan.
Zie ook de eerste zin op deze pagina: https://www.t4-wiki.de/wiki/Drehzahlsignal
Zie ook de eerste zin op deze pagina: https://www.t4-wiki.de/wiki/Drehzahlsignal
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Nog niet naar gekeken. Bedankt, ga ik checken.Hanz schreef: ↑25 sep 2022, 15:38 Draaien alle riemen wel goed mee bij lage (stationaire) toerentallen? Volgens mij komt het signaal voor de toerenteller daar ergens vandaan.
Zie ook de eerste zin op deze pagina: https://www.t4-wiki.de/wiki/Drehzahlsignal
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Op dynamo zit het W-contact,
Daar haalt de klokkenwinkel het toerental signaal vandaan.
Is al veel vaker voorbij gekomen hoor.
Kun je gewoon vinden via de zoekfunctie..
Daar haalt de klokkenwinkel het toerental signaal vandaan.
Is al veel vaker voorbij gekomen hoor.
Kun je gewoon vinden via de zoekfunctie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Inmiddels nieuwe startaccu geplaatst want die was ook slecht, een aantal keer geen problemen gehad en nu wordt het probleem erger en moet ik echt heel veel gas geven voordat hij omhoog springt.
De dynamo laad ook niet bij als de toerenteller op 0 blijft staan. Dus ik dacht eraan om de dynamo te laten vervangen of te reviseren? Zou dit het probleem kunnen verhelpen? En heeft iemand tips over waar je een dynamo kunt laten reviseren van een T4 california of dat het beter is om een nieuwe te kopen?
Alvast bedankt,
De dynamo laad ook niet bij als de toerenteller op 0 blijft staan. Dus ik dacht eraan om de dynamo te laten vervangen of te reviseren? Zou dit het probleem kunnen verhelpen? En heeft iemand tips over waar je een dynamo kunt laten reviseren van een T4 california of dat het beter is om een nieuwe te kopen?
Alvast bedankt,
- krekwakwol
- Berichten: 4054
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Hoe is de borstelbrug achterop je dynamo, daar zitten de koolborstels maar ook de diodes.
Kost een paar tientjes, die zou ik eerst eens vervangen, voor het zelfde is een of beide koolborstels zover versleten dat de dynamo niet meer laad.
Kost een paar tientjes, die zou ik eerst eens vervangen, voor het zelfde is een of beide koolborstels zover versleten dat de dynamo niet meer laad.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Heb je dit probleem al opgezocht op het forum? Zoals Multivan aangegeven is het iets veelvoorkomends.
Begin met de riem spannen. Evt vervangen mocht hij op zijn. Ik schat de kans dat die slipt omdat hij te los is en het probleem veroorzaakt op zeer groot. Daarom gaat ie pas meedoen als je even extra gas geeft.
Die spanbout (met tandjes) wil wel eens verspringen doordat de tandjes versleten zijn. Dit klusje stelt geen ruk voor. Buiten dat de beschermbak eraf moet, wat nog het meeste tijd inneemt.
Check direct de koolborsteltjes even als je er toch bij bent. Vervangt die ook als het nodig is. Als deze versleten zijn gaat de spanning alleen niet omlaag, maar omhoog. Bij ons liep het op naar 15.1V en dit is kapot of niet kapot maar gaat niet ineens wel goed werken door meer toeren dus denk niet dat dat het is.
Maar als je dat los hebt kan je wel gelijk zien hoe ver het koper van de spoel versleten is.
Deze twee reparaties kosten je hooguit 25-30euro. Ik hen beide onderdelen nu altijd in de kofferbak mee, just in case.
Mocht het dan nog niet werken pas de dynamo vervangen. Ik heb bovenstaande handelingen meerdere keren gedaan voordat de dynamo uiteindelijk een keer moest.
Begin met de riem spannen. Evt vervangen mocht hij op zijn. Ik schat de kans dat die slipt omdat hij te los is en het probleem veroorzaakt op zeer groot. Daarom gaat ie pas meedoen als je even extra gas geeft.
Die spanbout (met tandjes) wil wel eens verspringen doordat de tandjes versleten zijn. Dit klusje stelt geen ruk voor. Buiten dat de beschermbak eraf moet, wat nog het meeste tijd inneemt.
Check direct de koolborsteltjes even als je er toch bij bent. Vervangt die ook als het nodig is. Als deze versleten zijn gaat de spanning alleen niet omlaag, maar omhoog. Bij ons liep het op naar 15.1V en dit is kapot of niet kapot maar gaat niet ineens wel goed werken door meer toeren dus denk niet dat dat het is.
Maar als je dat los hebt kan je wel gelijk zien hoe ver het koper van de spoel versleten is.
Deze twee reparaties kosten je hooguit 25-30euro. Ik hen beide onderdelen nu altijd in de kofferbak mee, just in case.
Mocht het dan nog niet werken pas de dynamo vervangen. Ik heb bovenstaande handelingen meerdere keren gedaan voordat de dynamo uiteindelijk een keer moest.
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
+1
Dat advies heb ik een maand geleden al gegeven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Zojuist de bak eraf gehaald en de dynamo bekeken. De riem is helemaal op. Maar draait wel normaal mee met starten. Dus dat is het probleem niet. Ik ga de riem uiteraard wel vervangen.
Alleen de dynamo zit helemaal onder de olie. Wellicht dat dit het probleem is? Het lekt vanaf de dynamo steun naar beneden. Kan dat een lekke pakking zijn? En waar kan ik precies bekijken hoe die koolborstels eraan toe zijn?
Hierbij wat foto’s:
Alleen de dynamo zit helemaal onder de olie. Wellicht dat dit het probleem is? Het lekt vanaf de dynamo steun naar beneden. Kan dat een lekke pakking zijn? En waar kan ik precies bekijken hoe die koolborstels eraan toe zijn?
Hierbij wat foto’s:
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
En nog wat foto’s:
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Op basis van wat ik zie, zou het wel eens een betere oplossing zijn om meteen een gereviseerde dynamo te plaatsen.
Maar dat heeft pas zin als je de oorzaak van de olielekkage oplost
Groeten Peter
Maar dat heeft pas zin als je de oorzaak van de olielekkage oplost
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- krekwakwol
- Berichten: 4054
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
En als je toch de koolborstels wilt controleren moet de borstelbrug verwijderen.
Op de 3e foto goed zichtbaar, staat Bosch op het ronde zwarte gedeelte, zit met 2 kruiskopschroefjes vast.
Op de 3e foto goed zichtbaar, staat Bosch op het ronde zwarte gedeelte, zit met 2 kruiskopschroefjes vast.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Oké ga ik doen! Dankje. Weten jullie welk onderdeel nummer de rubbertjes hebben die op de motorbescherm kap zitten?krekwakwol schreef: ↑02 nov 2022, 19:04 En als je toch de koolborstels wilt controleren moet de borstelbrug verwijderen.
Op de 3e foto goed zichtbaar, staat Bosch op het ronde zwarte gedeelte, zit met 2 kruiskopschroefjes vast.
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
Kan ik deze nog laten reviseren? Of is deze al te ver heen door de olie lekkage? Heb de dynamo er inmiddels onderuit.Multivan Generation schreef: ↑02 nov 2022, 18:53 Op basis van wat ik zie, zou het wel eens een betere oplossing zijn om meteen een gereviseerde dynamo te plaatsen.
Maar dat heeft pas zin als je de oorzaak van de olielekkage oplost
Groeten Peter
De olie lekkage komt van boven. Weet alleen nog niet precies waarvandaan. Ik denk dat het echt een opgebouwde lekkage is van jaren. Want er ligt nooit olie onder de auto met stilstaan. En het is een dikke harde koek. Auto heeft 1 liter olie verbruikt op 7000 kilometer deze zomer.
Re: T4 1992 euro 2.4D toerenteller op 0 en acculampje branden na starten
De riem heeft niet voor niets zoveel "tandjes". Zou hem zeker eerst vervangen en goed spannen.
De koolborstels geeft Krekwalwol goed aan. Eruit is altijd eenvoudig. Erin is wat meer gepiel, zeker als ze nog een goede lengte hebben. Wel superfijn dat je heb eruit hebt, dat scheelt een hoop gepiel.
Het zou mij niet verbazen als je met de riem en check/vervanging van de koolborstels een boel oplost.
Hoe ziet de dynamo er eruit als je naar binnen kijkt? Zit alle vettigheid ook daar? Zou de boel schoonmaken en ns zien waar het vandaan komt. Als het idd als jaren opgebouwd is kan het zomaar een quickfix zijn. De dopjes bij de klepdeksel willen wel eens zweten bijvoorbeeld (hebben een speciale naam waar ik niet op kom..).
De koolborstels geeft Krekwalwol goed aan. Eruit is altijd eenvoudig. Erin is wat meer gepiel, zeker als ze nog een goede lengte hebben. Wel superfijn dat je heb eruit hebt, dat scheelt een hoop gepiel.
Het zou mij niet verbazen als je met de riem en check/vervanging van de koolborstels een boel oplost.
Hoe ziet de dynamo er eruit als je naar binnen kijkt? Zit alle vettigheid ook daar? Zou de boel schoonmaken en ns zien waar het vandaan komt. Als het idd als jaren opgebouwd is kan het zomaar een quickfix zijn. De dopjes bij de klepdeksel willen wel eens zweten bijvoorbeeld (hebben een speciale naam waar ik niet op kom..).