Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Groot licht wil niet meer uit / combischakelaar

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Groot licht wil niet meer uit / combischakelaar

Bericht door malightcommander »

Beste allemaal,

Gisteren reed ik naar huis in het donker met groot licht aan en toen er een tegenligger aankwam kon ik plotseling mijn groot licht niet meer uitschakelen. :ie In welke stand ik de combischakelaar (de hendel naast het stuur) ook zet, het groot licht ging niet meer uit. Alleen met de ronde verlichtingsschakelaar gaat het groot licht uit wanneer ik hiermee alle verlichting uitschakel, of de schakelaar op enkel stadslicht zet. Maar goed, dan zie je dus zelf helemaal niets meer in het donker (was nog een paar honderd kilometer naar huis, dus veel boze tegenliggers helaas).

Het relais voor groot licht heb ik gecontroleerd en deze lijkt correct te functioneren, dus ik verdenk de combischakelaar.

Ik heb een offerte opgevraagd bij een dealer, maar dat loopt aardig in de papieren. Nu zie ik dat die combischakelaar ook als aftermarket onderdeel beschikbaar is, maar dan in een net wat andere uitvoering dan ik nu heb.
Mijn auto heeft wel cruise-control, maar geen boordcomputer. Het aftermarket onderdeel heeft zowel knoppen voor cruise-control als bediening boordcomputer. Weet iemand of dat problemen kan opleveren? Prima natuurlijk als het enkel een knop met loze functie is (kost maar 1/3 van de prijs bij de dealer).
Ik heb nodig de 7H0953513B, maar bij bijvoorbeeld Autodoc vind ik enkel de 7H0953513C.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Groot licht wil niet meer uit / combischakelaar

Bericht door krekwakwol »

Ik heb deze schakelaar ook dit jaar vervangen na dat het groot licht bijna niet meer te bedienen was en dat de ruitenwisser een eigen leven ging leiden. Maar ik heb wel de eenvoudige boordcomputer (verbruiksmeter) geen multi functioneel display.
Ik heb gekozen voor de Valeo kolomschakelaar, omdat dit een merk is die ook OEN gemonteerd wordt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Groot licht wil niet meer uit / combischakelaar

Bericht door malightcommander »

Bedankt voor je reactie Arnold. Dan was het volgens mij dus de 'C versie' die jij ook daadwerkelijk nodig had. Enig idee wat er gebeurd als je knoppen toevoegt voor functies die niet op de auto zitten, blijft dat tot in de lengte der dagen storingsmeldingen geven of hebben ze gewoon geen functie in dat geval?

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Groot licht wil niet meer uit / combischakelaar

Bericht door Multivan Generation »

Geen functie want niet bedraad
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Groot licht wil niet meer uit / combischakelaar

Bericht door malightcommander »

Oke duidelijk, ik heb het aftermarket onderdeel van Valeo besteld. Hopelijk lost dit het probleem op. ;)

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Groot licht wil niet meer uit / combischakelaar

Bericht door malightcommander »

Nog even een terugkoppeling: ik heb de onderdelen gisteren gemonteerd en alles werkt weer naar behoren. :yes

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Groot licht wil niet meer uit / combischakelaar

Bericht door krekwakwol »

:sjaal top, bedankt voor de terugkoppeling.
Heb je de C versie gemonteerd?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Groot licht wil niet meer uit / combischakelaar

Bericht door malightcommander »

krekwakwol schreef: 28 sep 2022, 17:08 Heb je de C versie gemonteerd?
Inderdaad, de 7H0953513C van Valeo. Oorspronkelijk zat er in mijn auto eigenlijk de 7H0953503E, maar ik had al van een dealer vernomen dat dit deel niet meer leverbaar is en nu is vervangen voor de 7H0953513B. Om dat nieuwe onderdeel te kunnen monteren moest ook de klokveer vervangen worden voor het nieuwe type (6Q0959653A). Heb die klokveer ook van Valeo besteld.

Ik ben blij dat het weer opgelost is. Buiten dat het in Zweden verplicht is om altijd dimlicht te voeren (was nu dus even niet mogelijk) is het bovendien fijn om in de donkere bossen goede verlichting te hebben. Heb nu alleen een paar kleine knopjes extra, zonder functie, maar dat is geen bezwaar.

En tja, met ruim 550.000km op de klok mag er ook wel eens een keer iets stuk gaan. ;)

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Plaats reactie