Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Chris met T4 California 2002

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Gebruikersavatar
cor_stijn
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 aug 2022, 14:21

Chris met T4 California 2002

Bericht door cor_stijn »

Sinds begin 2022 kwam onze droom uit om zelf een T4 aan te schaffen. Dit was een 1992-er in zeer goede staat. Hiermee - na vervanging van de versnellingsbak en wat extra tectyleren - zonder problemen 10k km's gereden in binnen- en buitenland. Omdat het de bedoeling is om nu ook dagdagelijks erin te gaan rijden, heb ik de T4 kunnen verkopen en is er recent een T4 uit 2002 voor in de plaats gekomen. Dat is wel een verademing qua luxe en rijgedrag, hoewel ik moet zeggen dat ik het klassieke motorgeluid en het sleuren aan het grote stuurwiel van de '92-er wel een beetje mis...
VW T4 2002.png
Deze T4 heeft een goede basis, maar er is wat klein onderhoud nodig aan het interieur. De 'handremkabels' in de slaapbank moesten worden afgesteld omdat er geen beweging in te krijgen was, met dank aan info van dit forum is dat gelukt. Grootste uitdaging nu is dat de beveiligingsgrendel van het dakslot scheef staat en momenteel muurvast zit. Dat wordt even sleutelen om hem los te krijgen en hopelijk daarna op te lossen. Daarbij komt dat de vorige eigenaar de schoon- en vuilwatertank nooit heeft gebruikt en ik er later pas achter kwam dat het rode hendeltje om de vuilwatertank open te zetten ontbreekt. Ik hoop dat er nog ergens één te krijgen is.

Wij kamperen met twee kinderen en op basis van een voorbeeld de knusineenvolkwagenbus-website heb ik met een buizenframe een kinderbed gemaakt achterin overdwars. Een geweldige vondst van de originele bedenker. Zo kan onze jongste veilig slapen, zowel overdag als 's avonds, waarbij wij het grootste gedeelte van de bus gewoon kunnen blijven gebruiken.

Groet, Chris
Laatst gewijzigd door cor_stijn op 05 okt 2022, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Voorstellen: Chris met T4 California 2002

Bericht door Snautzer »

:toppie welkom.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Voorstellen: Chris met T4 California 2002

Bericht door J vd Pal »

Welkom! Mooie bus!

De rode hendel van de kraan is niet los te koop maar wel in combinatie met een nieuwe kraan. Maat van het vierkantje waar de hendel opzit opmeten en in de bouwmarkt vergelijken.

Bij het losmaken van het hefdak kan het helpen om van buiten het dak naar beneden te drukken. Dat haalt de spanning van de grendel.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voorstellen: Chris met T4 California 2002

Bericht door Multivan Generation »

Of het dak goed naar beneden trekken, dan kun je het wellicht ook alleen .
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Voorstellen: Chris met T4 California 2002

Bericht door Remco_T5 »

Welkom en veel plezier met de bus :zwaai
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Voorstellen: Chris met T4 California 2002

Bericht door krekwakwol »

Welkom hier Chris op WjW.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
cor_stijn
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 aug 2022, 14:21

Re: Voorstellen: Chris met T4 California 2002

Bericht door cor_stijn »

J vd Pal schreef: 30 sep 2022, 10:32 Welkom! Mooie bus!

De rode hendel van de kraan is niet los te koop maar wel in combinatie met een nieuwe kraan. Maat van het vierkantje waar de hendel opzit opmeten en in de bouwmarkt vergelijken.

Bij het losmaken van het hefdak kan het helpen om van buiten het dak naar beneden te drukken. Dat haalt de spanning van de grendel.
Dank voor jullie reacties.
Ik heb bij de bouwmarkt een passende kogelkraan gekocht. Omdat het rechthoekige gaatje een kwartslag gedraaid is t.o.v. de originele kraan zal ik de kraan wat moeten afvijlen en het gat in het kastje iets vergroten zodat de draai gemaakt kan worden. Of nog even zoeken naar een ander soort handgreep. Dat komt wel goed.

Inmiddels heb ik het dak los gekregen door met een sleutel 10 de moeren van het dakslot los te draaien. Dit heb ik een paar keer moeten doen omdat ik het slot probeerde af te stellen en dan steeds tot de conclusie kwam dat het niet geholpen had :(

Mijn voorlopige bevindingen:
Het lijkt erop dat het dak een paar millimeter teveel naar voren 'landt' waardoor er spanning op het slot komt te staan.
Ik heb de pin nu helemaal uitgedraaid, waardoor de druk het minst is, maar toch gaat het niet soepel.
Mogelijk is er een relatie met de door een vorige eigenaar aangebrachte extra borging op het hefdak, i.v.m. het vervoer van surfplanken op het dak.
Hiervoor zijn in aan de voorzijde extra pinnen in het dak gezet die aansluiten op twee sluitingen die vanaf de buitenzijde te bedienen zijn.
Omdat ik niet van plan ben om te gaan surfen en ik de extra handelingen graag wil voorkomen, heb ik de pinnen uit het dak gedraaid.
Maar wellicht is dit toch van invloed op de speling van het dak, wat overigens in mijn opinie niet zou mogen!

Ik ga eens kijken of het wat uitmaakt als ik de pinnen weer terugplaats...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Voorstellen: Chris met T4 California 2002

Bericht door J vd Pal »

Die extra pinnen zijn niet nodig en ik heb ze nog nooit op een andere Westfalia gezien. Ik heb vorig jaar op vakantie rondgereden met twee zonnepanelen, een SUP en een Kayak met alle toebehoren op het dak. Nooit gemerkt dat het dak in beweging kwam daardoor, ook niet met 130 km/uur.

Het dak kan je aan de achterkant bij de scharnieren losmaken en naar voren of naar achteren schuiven. Misschien dat dat helpt.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Voorstellen: Chris met T4 California 2002

Bericht door Hanz »

Op de laatste bladzijden van deze pdf staat beschreven hoe je de sluitpen en het dak kunt afstellen bij de scharnieren, zoals Jasper al aangaf.
Umrüstsatz Gasdruckfedern.pdf
(145.66 KiB) 36 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
cor_stijn
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 aug 2022, 14:21

Re: Voorstellen: Chris met T4 California 2002

Bericht door cor_stijn »

Dat is helpende info, ik ga het lezen en kijken of ik de afstelling kan verbeteren. Dank voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
cor_stijn
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 aug 2022, 14:21

Re: Voorstellen: Chris met T4 California 2002

Bericht door cor_stijn »

Hanz schreef: 03 okt 2022, 17:38 Op de laatste bladzijden van deze pdf staat beschreven hoe je de sluitpen en het dak kunt afstellen bij de scharnieren, zoals Jasper al aangaf.
Umrüstsatz Gasdruckfedern.pdf
Inmiddels heb ik de afstelling kunnen verbeteren, dus blij met deze handleiding!


Na aanpassing van de bouwmarkt-hendel voor de tapkraan van de vuilwatertank heb ik deze ook kunnen monteren, dus so far so good en voor een paar euro kunnen fixen.
Bijlagen
IMG_1913.png
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Chris met T4 California 2002

Bericht door J vd Pal »

Goed bezig! Fijn dat het lukt allemaal.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Chris met T4 California 2002

Bericht door Hanz »

Het zijn allemaal maar kleinigheden maar het is wel lekker als het gewoon goed werkt. Goed bezig.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
cor_stijn
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 aug 2022, 14:21

Re: Chris met T4 California 2002

Bericht door cor_stijn »

Inmiddels een flink aantal dagdagelijkse ritten en paar kampeeravonturen verder is dit de stand van zaken:

De bus stond te hoog op z'n pootjes, dus heb ik een Eibach Pro vering achter laten monteren. Omdat de schokdempers ook versleten waren, is daar uiteindelijk een Sachs 105 820 onder gezet. Aan de voorzijde is de bus zo'n 4 centimeter naar beneden geschroefd. Resultaat: een strak sturende bus en ook de de lagere parkeergarages zijn nu in principe toegankelijk.

Het volgende op mijn lijstje is chiptuning, ware het niet dat ik vandaag ineens drukverlies ervaarde op het koppelingspedaal en deze alleen nog heel laag aangrijpt en verder slap aanvoelt. Ik vrees dus voor een koppeling+drukgroep vervanging.

Daar nu eerst mee verder en dan kijken of er nog budget is voor de niet noodzakelijke dingen... eigenlijk wil ik de bodem ook nog preventief laten behandelen voordat de winter echt toeslaat. Wellicht tectyleren, maar Owatrol is wellicht ook een optie. Daar ben ik nog niet over uit.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Chris met T4 California 2002

Bericht door Multivan Generation »

Tectyleren is een houdbaardere oplossing.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie