Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Accu was vanavond opgeladen en ik mat 13V over de polen. Morgen nog eens meten.
Uit nieuwsgierigheid heb ik gewoon eens de spanning over de losgekoppelde rode en zwarte accukabels gemeten. 12,5V. Ongeacht of de netstroom is aangesloten. Ik had eigenlijk resp. nul en 13,8V verwacht.
Ook even het relais weggenomen. Nog steeds 12,5V tussen beide losgekoppelde accukabels. Ik had echt wel nul Volt verwacht.
Niet wat ik verwacht had.
Van waar komt die 12,5 V over die accukabels?
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Hanz »

Als de netspanning eraf is dan is er maar één andere stroombron en dat is de startaccu. Dus als je kabels loshaalt van de huishoudaccu en er staat toch spanning tussen deze kabels dan moet dat van de startaccu zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Inderdaad. Bizar toch? Dat zou erop kunnen lijken dat die relais gebypassed is. Straks zitten die twee accu's permanent gekoppeld!
Volgende test, die ik al lang had kunnen doen: LSB-knop aan (=opladen startbatterij), en dan de spanning over de kabelpolen van de huishoudenbatterij meten. Als die ook 13,8V is, dan is er inderdaad geen scheiding tussen de accu's. Dat is voor vanavond, ik moet naar kantoor vandaag.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Muug schreef: 03 okt 2022, 07:08 Volgende test, die ik al lang had kunnen doen: LSB-knop aan (=opladen startbatterij), en dan de spanning over de kabelpolen van de huishoudenbatterij meten.
Gisteren gemeten: de spanning over de kabelpolen van de huishoudbatterij springt dan meteen op nul, terwijl de spanning over de startaccu langzaam oploopt, geheel volgens het plan van de Votronic druppellader.

Goed, ik wens dus de huishoudaccu even leeg te trekken, om te zien of ie toch oplaadt via de netstroom. Hanz gaf dat idee aan dacht ik, omdat een druppellader inderdaad niet zal opladen als de accu al vol genoeg is. Momenteel branden de drie camperlampen en de ventilator van de Truma blaast ook op volle kracht. Al zo'n 15 uur ondertussen. Maar hoe lang moet ik nu wachten eigenlijk? Tot welke spanning kan ik die accu laten zakken? Daarnet stond ie nog op 12V.
Misschien kan ik het ontlaadproces ook nog versnellen door er een dummyload over te zetten? Ik heb hier nog twee dummyweerstanden van elk 4 ohm/25W liggen. (nog van tests te doen met een buizenversterker). Als ik die in serie over de accupolen zet heb ik een load van 8ohm. Maar ik heb te weinig kennis van electriciteit om in te schatten wat er gaat gebeuren met die weerstanden: smelten, roken, in de fik gaan, of gewoon lekker warm worden en de accu vlotjes ontladen? :lach
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Hanz »

Muug schreef: 04 okt 2022, 13:56
Muug schreef: 03 okt 2022, 07:08 Volgende test, die ik al lang had kunnen doen: LSB-knop aan (=opladen startbatterij), en dan de spanning over de kabelpolen van de huishoudenbatterij meten.
Gisteren gemeten: de spanning over de kabelpolen van de huishoudbatterij springt dan meteen op nul, terwijl de spanning over de startaccu langzaam oploopt, geheel volgens het plan van de Votronic druppellader.

Schakelaar werkt dus goed, die kan je uitsluiten van het probleem.

Goed, ik wens dus de huishoudaccu even leeg te trekken, om te zien of ie toch oplaadt via de netstroom. Hanz gaf dat idee aan dacht ik, omdat een druppellader inderdaad niet zal opladen als de accu al vol genoeg is. Momenteel branden de drie camperlampen en de ventilator van de Truma blaast ook op volle kracht. Al zo'n 15 uur ondertussen. Maar hoe lang moet ik nu wachten eigenlijk? Tot welke spanning kan ik die accu laten zakken? Daarnet stond ie nog op 12V.
Misschien kan ik het ontlaadproces ook nog versnellen door er een dummyload over te zetten? Ik heb hier nog twee dummyweerstanden van elk 4 ohm/25W liggen. (nog van tests te doen met een buizenversterker). Als ik die in serie over de accupolen zet heb ik een load van 8ohm. Maar ik heb te weinig kennis van electriciteit om in te schatten wat er gaat gebeuren met die weerstanden: smelten, roken, in de fik gaan, of gewoon lekker warm worden en de accu vlotjes ontladen? :lach
Dan zou ik het maar niet doen.
Gewoon doorgaan met ontladen van de huishoudaccu en als die onder de 12V gezakt is weer opladen via netstroom. Als dat lukt kan je die accu ook uitsluiten en blijft het relais over.
Maar misschien eerst de loop van alle kabels in kaart brengen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Martens-Tvier »

Als je die twee weerstanden in serie zet en aansluit op de 12 V van je HH accu, loopt er 1,5 A stroom. Er wordt dan 1,5 x 1,5 x 8 = 18 W verstookt, dus 9 W per weerstand. Kan zat lijkt me.
Check wel even of de weerstanden voldoende gekoeld worden, schroef ze bijv op een koelplaat. Ik neem aan dat ze geïsoleerd zijn. YMMV
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Martens-Tvier schreef: 04 okt 2022, 20:33 Als je die twee weerstanden in serie zet en aansluit op de 12 V van je HH accu, loopt er 1,5 A stroom. Er wordt dan 1,5 x 1,5 x 8 = 18 W verstookt, dus 9 W per weerstand. Kan zat lijkt me.
Check wel even of de weerstanden voldoende gekoeld worden, schroef ze bijv op een koelplaat. Ik neem aan dat ze geïsoleerd zijn. YMMV
Kijk es aan, de wet van ohm komt weer aangewandeld: U=RxI en P=RxI² :toppie
Ik ken ze, maar ik ben er altijd erg onhandig mee geweest. Daarom zoek ik altijd goed voorbeelden.
Elke weerstand van 4ohm is eigenlijk opgebouwd uit twee 8.2 ohm/25W exemplaren. Met tie-wraps heb ik ze aan elkaar gebonden, met wat koelpasta ertussen. Dan parallel aan elkaar gesoldeerd. En natuurlijk voldoende dikke luidsprekerkabel.
Iets als dit dus:
2022-10-05_15h56_42.png
Inspiratie kwam van dit filmpje, maar de switch en de jack heb ik niet gebruikt:
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Zo, na een kwartierje heb ik ze er maar weer af gehaald. Ik mat toen 74°C op de weerstanden en dat bleef langzaam stijgen. Onvoldoende gekoeld dus. Afin, het was een leuk avontuurtje. :lach
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Hanz »

En is de accuspanning al een beetje gezakt?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Hanz schreef: 05 okt 2022, 17:26 En is de accuspanning al een beetje gezakt?
11,75V, zoiets. Het gaat echt traag. Maar ja, slechts drie lampjes, wat wil je. Was er nu een bruikbare sigaretteplug dan had ik daar nog een usb-lader kunnen insteken, en bvb een 12v-220v omvormer. Dan had ik er onze stofzuiger aan kunnen hangen. :knipoog Maar de enige plug in het camperdeel zit vlak boven de ijskast, en het lijkt wel op een sigarette-aansteker, maar 't is er één van het hele fijne formaat, ik krijg er zelfs mijn pinker niet in. Ongetwijfeld een oud type accessoire-aansluiting, ofwel ga ik dat moeten proberen vervangen, ofwel moet ik ergens een adapter scoren.

Nu, traag ontladen is ergens wel goed natuurlijk, het kan erop wijzen dat die accu best nog in (hele) goede conditie is.

En twee buren zijn me al komen zeggen dat de lampen van de T4 nog aan 't branden zijn. Lol. :bonk
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Hanz »

Muug schreef: 05 okt 2022, 19:47 Maar de enige plug in het camperdeel zit vlak boven de ijskast, en het lijkt wel op een sigarette-aansteker, maar 't is er één van het hele fijne formaat, ik krijg er zelfs mijn pinker niet in. Ongetwijfeld een oud type accessoire-aansluiting, ofwel ga ik dat moeten proberen vervangen, ofwel moet ik ergens een adapter scoren.
Dat is ongetwijfeld een standaard 12V contact. Geen oud type maar nog gewoon in gebruik en daar zijn ook stekkers voor te koop. Je zou hem kunnen vervangen door een (dubbel) USB-contact.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Hanz »

Muug schreef: 05 okt 2022, 19:47
Hanz schreef: 05 okt 2022, 17:26 En is de accuspanning al een beetje gezakt?
11,75V, zoiets. Het gaat echt traag.
Maar wel al onder de 12V, dus als je nu gaat laden via het net dan zou hij al snel weer op 12,5 moeten komen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Martens-Tvier »

Muug schreef: 05 okt 2022, 16:50 Zo, na een kwartierje heb ik ze er maar weer af gehaald. Ik mat toen 74°C op de weerstanden en dat bleef langzaam stijgen. Onvoldoende gekoeld dus. Afin, het was een leuk avontuurtje. :lach
schroef ze op een blok aluminium of ander thermisch geleidend materiaal, die dingen mogen best heet worden. Zijn ze voor gemaakt.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Muug »

Volgens mij wordt de startaccu lekker mee leeggezogen... de spanning erover is zo'n 2-3 tienden hoger, maar zakt al de hele week lekker mee.

Waar kan ik zo'n relais kopen? Merk Tyco, type v23134-j2052-x189. Op internet vind ik niks.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Leefbatterij laadt niet op ondanks aansluiting op lichtnet

Bericht door Multivan Generation »

Gooi al die ouwe zooi er uit en kies voor een cyrix smart relais.
Dan heb je er geen omkijken meer naar.
En zet op de walstroom een acculader van de nieuwste generatie, bijvoorbeeld een Victron bluesmart of eentje van Ctek.
Die oude techniek is storingsgevoeliger, en bij een camper wil je gewoon onbezorgde zekerheid.

Just my two cents.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie