Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t4 lasproject

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: t4 lasproject

Bericht door odorf »

Mooie oefening!

Dat te dun slijpen ken ik inderdaad ook uit ervaring. En als je daarna nog wilt lassen smelten er gaten in.

Tip;
Ik heb in het begin veel met lamellen-schijven gewerkt. Later ben ik overgestapt op een steunschijf met losse fiber-schijven in de haakse slijper. Deze zijn vlakker. Daardoor kun je iets preciezer de las wegslijpen zonder meteen teveel materiaal er omheen mee te nemen.

Fiberschijven van 3M Cubitron zijn de bekendste, maar ze zijn er ook van andere fabrikanten. (In verschillende grofheden. Advies; niet te grof beginnen. )

Succes! Het goede begin is er! :yes
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: t4 lasproject

Bericht door Goldkiwi »

Wauw mooi werk!

Een heel leuk topic om te volgen dit. Ik heb een miskoop gedaan een paar maanden terug, een t4 met allemaal verborgen roest. Beste is een andere kopen maar daar koken voor nu teveel kosten bij kijken. Dus ik denk er wel aan om een deel te lassen, evt met hulp, ik ken wel wat mensen die goed kunnen lassen en ik vind het zelf ook heel leuk om te doen. Dan is het meer een oefenproject dan met het doel om nog 10 jaar in de camper te rijden. Maar heb ik wel ervaring voor een volgende klus.

Ik blijf dit topic volgen, heel leuk!
Theetje4
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jun 2022, 20:16

Re: t4 lasproject

Bericht door Theetje4 »

Weer een paar stappen gemaakt.

de bumper binnen balk is volledig weg. iemand een link voor een vervang onderdeel? ik kan een hele nieuwe trekhaak kopen maar dat kost weer gelijk €200
Afbeelding

Verder heb ik een begin gemaakt met de eerste wielkast en binnenscherm.
Afbeelding
Afbeelding

Dit bedoelde ik met oversize deel denk ik. hij past er overheen maar dan mag je flink plamuren lijkt mij :nuts
Afbeelding

Ik kies er toch maar voor om het gelijk te maken. Hier past hij nog niet echt lekker. was best veel werk om het goed te krijgen en goed is het helaas nooit geworden. op sommige plekken sluit hij netjes aan en sommige plekken zet er een milimeter tussen en een paar plekken misschien wel 2mm...
Afbeelding

Afbeelding

soms zit je er ineens zo doorheen...
Afbeelding

was al begonnen met weg slijpen van de lassen. nog niet echt klaar. Eind van de dag toch maar wat primer erop tegen de vliegroest, doen meer mensen dat? ik moet namelijk nog wel wat gaten vullen dat zal wel ruk gaan met die primer erop.
Afbeelding

Heeeeeel veeeeeel werk en weinig tijd :nuts
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: t4 lasproject

Bericht door Multivan Generation »

Die vraag over die bumperbalk komt eens in de zoveel tijd voorbij,
dus het onderdeelnummer kun je daarvan zo terugvinden..


https://weetjewel.nl/phpbb3/search.php? ... bumperbalk :zwaai

succes..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: t4 lasproject

Bericht door Pascal-141 »

Theetje4 schreef: 23 sep 2022, 20:26 Weer een paar stappen gemaakt.



Ik kies er toch maar voor om het gelijk te maken. Hier past hij nog niet echt lekker. was best veel werk om het goed te krijgen en goed is het helaas nooit geworden. op sommige plekken sluit hij netjes aan en sommige plekken zet er een milimeter tussen en een paar plekken misschien wel 2mm...

Was al begonnen met weg slijpen van de lassen. nog niet echt klaar. Eind van de dag toch maar wat primer erop tegen de vliegroest, doen meer mensen dat? ik moet namelijk nog wel wat gaten vullen dat zal wel ruk gaan met die primer erop.
Afbeelding

Heeeeeel veeeeeel werk en weinig tijd :nuts
Ja , doe ik ook , meteen wat primer erop , anders heb je er een uur later al vliegroest in zitten (zelfs nog niet zichtbaar , maar het zit er wel al in bij onbehandelde plaatwerk)
Wanneer je later verder wil lassen , even met een lamellenschijfje erover waar je wil lassen en je kan weer verder.

Ik heb bij mijn vorige T4 ook wel een beetje laswerk gedaan , en goed behandeld . Na 5 jaar toen ik die T4 verkocht was er nog geen spatje roest te vinden. Foto's van mijn plaatwerk vind je in mijn topic tetug (vanaf pagina 3) : viewtopic.php?p=313008#p313008

Succes met je restauratie :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: t4 lasproject

Bericht door odorf »

Was al begonnen met weg slijpen van de lassen. nog niet echt klaar. Eind van de dag toch maar wat primer erop tegen de vliegroest, doen meer mensen dat? ik moet namelijk nog wel wat gaten vullen dat zal wel ruk gaan met die primer erop.
Meteen primeren is heel goed! En daar komt bij mij de doorlasbare primer van pas. Die kan gewoon blijven zitten.

Maar zoals Pascal schrijft kan uiteraard ook. Al ben ik als onervaren plaatwerker toch vaak bang dat ik het meteen te dun maak en dan gaten er in ga fikken.

Ik heb bij vlakke gedeelten ook wel met een lap met Thinner de primer weer even weggepoetst.

Prima toch? Dit is toch een moeilijk klusje ook al lijkt het heel rechttoe-rechtaan. Het risico bestaat dat als je nu teveel gaat bij lassen dat je dan golvingen in het plaatwerk gaat krijgen omdat de rek en krimp door de warmte niet meer weg kan. Op een gegeven moment is een goede laag (Epoxy) primer en daarna wat plamuur een strakkere oplossing. Het is niet altijd mogelijk om er eerst 100% dicht metaal (zonder kiertjes of gaatjes) van te maken als je begrijpt wat ik bedoel.

Succes!
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: t4 lasproject

Bericht door Ozone »

@Heidienjoost, je kunt om de wielkasten te beschermen ook plastic binnenschermen erin plaatsen.
Heb dat afgelopen jaar er ook ingezet. Alleen L-achter was niet meer te koop. Heb ik een plaat van L-voor compleet voor verbouwd. Kun je met een heteluchtbrander verwarmen en dan makkelijk vervormen.
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: t4 lasproject

Bericht door Goldkiwi »

Oefff dat ziet er echt uit als een pittige klus, met dat dunne plaatwerk! Ik hoor veel om me heen dat je inderdaad zo gaten last in plaatwerk. Ik kan niet wachten om het te proberen op mijn eigen bus. Ongetwijfeld ga ik veel fouten maken maar ik ben gezegend met fijne vrienden die me bij willen springen af en toe. Toch twijfel ik of mijn leuke bus nog te redden is. maar ik ga er gewoon voor.

Dankjewel voor het delen van de vele informatie en foto's, ik leer hier veel van en ik hoop op korte termijn een vergelijkbare bijdrage te kunnen leveren aan het forum :D


edit: Ik las iets over een bullbar die je lelijk vond. Mocht je hem willen verkopen dan heb ik wel interesse!
Plaats reactie