Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Grondige (diepte)reiniging interieur

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Grondige (diepte)reiniging interieur

Bericht door Muug »

Hoi,

onze 19-jarige ouwe bus ruikt iets te onfris om fijn te zijn. Onze FIscher moet frischer ruiken alla :lach
Zijn er mensen die er al ingeslaagd zijn om hun zetels voor- en achteraan te stoomreinigen of zo? Dus echt diep en grondig.
Zijn er bepaalde producten die erg grondig en krachtig reinigen, waarmee we de rest van het interieur te reinigen? Onze camper is zowat overal voorzien van een zachte stof, alle dakstijlen, de zijkant binnenin waar geen ramen zijn, de dakhemel, etc etc

Alle advies is welkom. :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
ColinDeCamper
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2022, 20:37
Contacteer:

Re: Grondige (diepte)reiniging interieur

Bericht door ColinDeCamper »

Toen ik mijn bus heb gekocht ik heb de BISSELL 1558N SpotClean Pro aangeschaft. Bank, stoelen, bekleding maar ook de hefdak gereinigd. Hoe erg was het...? De bank zat bijvoorbeeld vol met koffievlekken. Alles is helemaal mooi schoon geworden en het is niet normaal hoeveel vuil is uit de bus gekomen. Het is wel wat prijzig (200 Euro) maar je kan ook thuis op de bank enz. gebruiken.
IMG_5868 Medium.jpeg
:T44EVER Volkswagen T4 California Highway 2.4D 1995
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Grondige (diepte)reiniging interieur

Bericht door Erdem50 »

Wat een goeie tip met echte gebruikerservaring! Ik heb er zojuist eentje besteld 🙂
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Grondige (diepte)reiniging interieur

Bericht door Muug »

Waw, dank voor je reactie! Veel mensen gaan blij zijn met deze tip.

Zelf heb ik dit weekend geprofiteerd van het mooie weer. Ik heb de Fischer overhoezen van de twee zetels vooraan verwijderd, incl. die van de hoofdsteunen en van de matras in het hefdak. Alles de wasmachine in bij 30°C. Dan de zetels eens heel grondig gestofzuigd en nadien grondig behandeld met tapijtreiniger (spuitbus die schuim spuit) en dan opnieuw gestofzuigd. Vervolgens de propere droge hoezen weer aangebracht. Dus geen dieptereiniging.

Of de bus nu minder muf gaat ruiken valt nog af te wachten. Het is een gevecht tussen de muffe geur en de geur van de tapijtreiniger. Voorlopig wint de tapijtreiniger. :yes Wat eigenlijk ook niet hoeft.

Een stap verder is het verwijderen van de Fischer bekleding van het achterbank/bed-gedeelte, maar dan moet ik de scharnieren losschroeven en daar had ik wat minder zin in.

Gelijk hoe, als het muf erin blijft, zou het wel eens kunnen dat ik de aankoop van die reiniger ga overwegen. :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
jurgeng74
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2021, 14:04

Re: Grondige (diepte)reiniging interieur

Bericht door jurgeng74 »

Ook bij mij in de bus was de bekleding toe aan een opfrisbeurt. De stof was grauw geworden van het vuil en er zaten veel vlekken in.

Ik heb bij de bouwmarkt een tapijtreiniger gehuurd met een speciaal 'meubelstuk' voor dit apparaat. Tevens een fles tapijtreiniger (HG), geschikt voor het apparaat.

Mijn ervaring: vlekken gaan er heel goed uit. De algemene grauwheid gaat er grotendeels uit, maar je moet soms de reinigingscyclus één of meerdere keren herhalen. Ook moet je nauwkeurig werken, anders zie je het verschil tussen wat je hebt gedaan en wat niet.

In het algemeen: een prima resultaat voor beperkte kosten. 20 euro aan huur en een fles tapijtreiniger van 7 euro.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Grondige (diepte)reiniging interieur

Bericht door Multivan Generation »

Bij ons doet de numatic George goede zaken als droog en natstofzuiger en met extra accessoires als extractor.

Wij gebruiken meguiar's APC als reinigingsmiddel.

Gaat voor tapijten en bekleding prima. Maar ik zou tere binnenhemel en of beklede stijlen hier niet mee doen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Grondige (diepte)reiniging interieur

Bericht door Mickel Moen »

Naast dat het natuurlijk altijd goed is, om eens fijn te reinigen, wordt een muffe geur vooral veroorzaakt door een te hoog vochtgehalte. Met name als de bus onregelmatig gebruikt wordt hoopt het vocht zich op. Ventileren is het antwoord.
De bus eens een dag met alle deuren open zetten kan al helpen. Dat regelmatig herhalen. Of zet er eens een luchtontvochtiger in. Je zult versteld staan hoeveel water die eruit haalt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie