Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
voor de specialisten, wanneer zet je de ASR schakelaar uit ?
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39
voor de specialisten, wanneer zet je de ASR schakelaar uit ?
Hey,
Ik heb een vraag over het gebruik van de ASR-schakelaar , rechts naast het stuur van de T5.
Sommigen onder ons hebben helemaal geen ESP (Electronisch Stabbiliteits programma)
Dit is standaard gemonteerd op de 5 cylinders. echter , de optie bestaat bij VW om deze ESP weg te laten. De bus word daardoor enkele honderden euro's goedkoper.
Wanneer deze ESP er niet is, zit op deze plaats een ASR knopje.
ASR = Anti Slip Regeling.
Nu is mijn vraag ; Waarom kan je deze uitschakelen en wat is hiervan dan het nut ?
In de handleiding staat dit BIJZONDER slecht uitgelegd.
Help , specialisten , HELP :alarm :alarm :alarm
John
Ik heb een vraag over het gebruik van de ASR-schakelaar , rechts naast het stuur van de T5.
Sommigen onder ons hebben helemaal geen ESP (Electronisch Stabbiliteits programma)
Dit is standaard gemonteerd op de 5 cylinders. echter , de optie bestaat bij VW om deze ESP weg te laten. De bus word daardoor enkele honderden euro's goedkoper.
Wanneer deze ESP er niet is, zit op deze plaats een ASR knopje.
ASR = Anti Slip Regeling.
Nu is mijn vraag ; Waarom kan je deze uitschakelen en wat is hiervan dan het nut ?
In de handleiding staat dit BIJZONDER slecht uitgelegd.
Help , specialisten , HELP :alarm :alarm :alarm
John
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 12:17
ASR
ASR is uit te schakelen omdat je anders bij het trekken van b.v. een aanhangwagen op een gladde (onverharde) ondergrond niet vooruit komt. De elektronica grijpt in wanneer de wielen dreigen door te slippen. De aangedreven wielen moeten dan eigenlijk (kunnen) slippen. Hetzelde geldt voor als je tegen een helling staat. Met ASR kom je dan niet vooruit.
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39
Ben ik dan verkeerd, het is toch zo dat de wielen, wanneer ze slippen, de wagen niet vooruitkomt ?
Stel , ik sta voor een steile helling met caravan in de winter. Ik schakel de ASR uit. De wielen kunnen nu op een glad stuk onafhankelijk gaan doorslippen.
De auto komt geen meter vooruit.
Ik schakel de ASR (anti slip regeling) weer in, de auto trekt op beide voorwielen.
waarom moet je dan de ASR uitschakelen ? het word er dan toch net slechter op ?
John.
Stel , ik sta voor een steile helling met caravan in de winter. Ik schakel de ASR uit. De wielen kunnen nu op een glad stuk onafhankelijk gaan doorslippen.
De auto komt geen meter vooruit.
Ik schakel de ASR (anti slip regeling) weer in, de auto trekt op beide voorwielen.
waarom moet je dan de ASR uitschakelen ? het word er dan toch net slechter op ?
John.
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
Het is geen sper !!!.johnny van de voorde schreef:Ben ik dan verkeerd, het is toch zo dat de wielen, wanneer ze slippen, de wagen niet vooruitkomt ?
Stel , ik sta voor een steile helling met caravan in de winter. Ik schakel de ASR uit. De wielen kunnen nu op een glad stuk onafhankelijk gaan doorslippen.
De auto komt geen meter vooruit.
Ik schakel de ASR (anti slip regeling) weer in, de auto trekt op beide voorwielen.
waarom moet je dan de ASR uitschakelen ? het word er dan toch net slechter op ?
John.
Vergelijk het met ABS maar dan niet met remmen maar met optrekken.
Als ik snel optrek dan voel ik de voorwielen iets spinnen en gaat het lampje in de teller (driehoekje van ASR) branden en gaat dan weer uit als het spinnen stopt. Als ik de schakelaar op het dashboard in schakel blijft het lampje constant branden!! Als ik slip schakeld de ASR automatisch in hoe zet ik de boel dan echt uit?
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Ik zet heeeeel af en toe de ESP(dus ook ASR) knop ook wel eens uit om bij optrekken bij het stoplicht niet die enorm klappende aandrijving te hebben. Dan heb ik liever dat de wielen iets spinnen.
Vandaag reed ik bv met m'n aanhanger á 2700 kg. Als ik dan in de stad rijd heb ik dat bij elk stoplicht.
Hebben jullie dat ook zo, dat enorme klappen als de ASR ingrijpt ??? Volgens mij is het geen afremmen van het wiel maar het gas terugnemen door het motormanagement. Het is zo erg dat omstanders en fietsers er dikwijls van schrikken.
Vandaag reed ik bv met m'n aanhanger á 2700 kg. Als ik dan in de stad rijd heb ik dat bij elk stoplicht.
Hebben jullie dat ook zo, dat enorme klappen als de ASR ingrijpt ??? Volgens mij is het geen afremmen van het wiel maar het gas terugnemen door het motormanagement. Het is zo erg dat omstanders en fietsers er dikwijls van schrikken.
-
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
- Locatie: ommen
Via de sensoren van de abs meet hij de snelheidsverschillen, wanneer een wiel te snel draait wordt deze afgeremd.
Ik heb dit ook op mijn T4, ik was gewend met vorige auto's om wanneer je met aangedreven wielen in de blubber stond dan begon de auto te slippen, gaf je een beetje extra gas dan kwam je er wel weer uit.
Ik heb met deze in de modder gestaan net voor de straat en dan kan ik gas geven wat ik wil maar hij smoort de motor, ook omdat de snelheidsverschillen van achterwielen meetellen.
Dus dan is het wel lekker dat je dit uit kunt schakelen
Ik heb dit ook op mijn T4, ik was gewend met vorige auto's om wanneer je met aangedreven wielen in de blubber stond dan begon de auto te slippen, gaf je een beetje extra gas dan kwam je er wel weer uit.
Ik heb met deze in de modder gestaan net voor de straat en dan kan ik gas geven wat ik wil maar hij smoort de motor, ook omdat de snelheidsverschillen van achterwielen meetellen.
Dus dan is het wel lekker dat je dit uit kunt schakelen
Groetjes Driekus Ardesch
dient om in de sneeuw of op ijs te rijden
als het echt glad is schakel je de asr of esp uit anders kan je niet vertrekken.
de electronica remt het spinnende wiel af via de remmen of het motorvermogen
daarop begint het andere wiel te spinnen wordt ook weer afgeremd en zo gaat dat maar door.
dit gebeurt allemaal heel snel en ondertussen blijf je staan
als het echt glad is schakel je de asr of esp uit anders kan je niet vertrekken.
de electronica remt het spinnende wiel af via de remmen of het motorvermogen
daarop begint het andere wiel te spinnen wordt ook weer afgeremd en zo gaat dat maar door.
dit gebeurt allemaal heel snel en ondertussen blijf je staan
-
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
- Locatie: ommen
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00