Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Electriciteit in de bus

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Multivan Generation »

Die normen gelden voor professionals maar het is wel erg aan te raden om als zelfbouwer dezelfde eisen te hanteren.
Gaat toch over de veiligheid van jezelf en je naasten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Jan anno NU »

Een 30 mili ampere is de waarde waar zo,n beetje alle aardlekschakelaars voor de huis en tuin consument op reageren.
Zie het verschil niet voor een " profi " ombouwer.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Hanz »

Jan anno NU schreef: 07 okt 2022, 18:18 Zie het verschil niet voor een " profi " ombouwer.
Omdat een professional de camper bouwt voor verkoop en verantwoordelijk is dat het product deugdelijk en veilig is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Jan anno NU »

Je begrijpt mijn reaktie niet Hanz.

Peter doet voorkomen alsof de waarde waar " Moosev " mee komt volgens NEN 1010 , 30 mili ampere < voorbehouden is aan profi,s die campers bouwen.
Daar reageer ik op.

Die waarde is al sinds jaar en dag zo,n beetje de norm in huis en tuin installaties.
Als jij als hobbyist naar de bouwmarkt gaat vindt je dezelfde aardlekschakelaar.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Multivan Generation »

Verkeerd begrepen Jan.
Je niet blindstaren op een waarde maar op het grotere geheel.
Proffesionele camperbouwers en installateurs moeten aan eisen/normen voldoen.

Het is geen verkeerde zaak dat een zelfbouwer ook aan dezelfde normen/eisen voldoet. Al is het alleen maar voor je eigen veiligheid.

En liever een betrouwbare aardlekschakelaar in je bus als een lousy mogelijk onbetrouwbaar systeem van een idyllisch gelegen camping in een buitenland.

Better safe or double safe than sorry.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Remco_T5 »

Een aardlekschakelaar beschermt wel tegen aanraking van onder spanning staande delen maar beschermt niet tegen brand door overbelasting en te dunne draden en overgangsweerstanden. Een camperbouwer zal hier zeker wel op letten.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Markuz
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 jan 2022, 13:45

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Markuz »

@bob: de dc/dc hangt aan de binnenkant van het meubel. Niet helemaal optimaal. Ik heb ze rechtsreeks op de plaat betonplex genezen. Er komt inderdaad veel warmte vrij maar ik kan nog steeds mijn handpalm op het toestel leggen, wat wil zeggen dat het nog binnen aanvaardbare grenzen valt. Maar misschien ga ik dat nog veranderen.

Wat wel opvalt is de geur die vrijkomt tijdens het opladen bij het rijden. Dat was ik zelf al vergeten...

Een aardlekschakelaar heb ik niet. Maar tot hiertoe heb ik nog niet aan de Laadpaal gehangen :lach
VW T6 TSI LWB 2017
DJSmiley
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2021, 11:46

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door DJSmiley »

De Orion is een heethoofd. Wat meer ruimte erboven (dus m iets lager hangen) zal de koeling ten gunste komen

eventueel dat ding met een afstandsbusje wat verder van de wand ook, dan heb je ook wat meer luchtcirculatie

ze zijn temperatuurbegrensd, maar bij 40 graden is het maximum vermogen begrensd tot 360W. Bij 13V (wat een lithiumaccu is) zul je zien dat de stroom in de praktijk meestal rond de 26-27A hangt. (Dus niet de volle 30A... dat is alleen bij hele goede (actieve) koeling mogelijk of als ie net aanstaat en nog niet opgewarmd is)

Aardlek zou ik altijd plaatsen. Veel campings hebben ermbarmelijke installaties en dan gok ik liever op een eigen a-merk aardlek dan een dubieus campingding (Als die er al is). En voor de 50 euro kun je ook niet teveel klooien vind ik persoonlijk (of nog goedkoper als je de B-merken neemt zoals Emat, maar die zijn niet mijn voorkeur, al is dat nog altijd beter dan niets)
Nuka
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 aug 2020, 14:53

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Nuka »

Markuz schreef: 27 okt 2022, 21:18 @bob: de dc/dc hangt aan de binnenkant van het meubel. Niet helemaal optimaal. Ik heb ze rechtsreeks op de plaat betonplex genezen. Er komt inderdaad veel warmte vrij maar ik kan nog steeds mijn handpalm op het toestel leggen, wat wil zeggen dat het nog binnen aanvaardbare grenzen valt. Maar misschien ga ik dat nog veranderen.

Wat wel opvalt is de geur die vrijkomt tijdens het opladen bij het rijden. Dat was ik zelf al vergeten...

Een aardlekschakelaar heb ik niet. Maar tot hiertoe heb ik nog niet aan de Laadpaal gehangen :lach
Dank voor je reactie Markuz

Heb zelf een plaat laten zetten waar het spul op komt zodat het 2cm van het hout blijft
in de hoop dat het zo de warmte goed kwijt kan.
Misschien nog iets van ventilator plaatsen om de lucht doorstroom te bevorderen.
Zijn er meer mensen die herkennen dat er geur vrij komt tijdens het laden ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Multivan Generation »

Wat voor geur komt er vrij? Kun je het beschrijven?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Markuz
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 jan 2022, 13:45

Re: Electriciteit in de bus

Bericht door Markuz »

Over een ventilatortje heb ik ook al getwijfeld. Zo een koelfan van in een desktop ofzo, dat zorgt wel voor voldoende airflow om de warmte af te voeren!

De geur die vrijkomt, hoe kan ik die best omschrijven?
Iets als warme electronica?
Soms als een versterker een tijd heeft staan spelen, dan durft daar ook zo wel eens een geurtje aanhangen. Niet zo sterk, maar wel dezelfde geur.
Volgens mn buurman is dat normaal in het begin bij het gebruik...

Ik wil wel eens navragen in de winkel waar ik dit gekocht heb.

Groetjes
Mark
VW T6 TSI LWB 2017
Plaats reactie