Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

olieverbruik T6 CXEB

vragen over de T6
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door mettesboy »

Ik kan Pascal en Multivan Generation enkel bijtreden.

Probleem gehad bij zowel de T5bitd als de T6.
Ik ben absoluut geen hardrijder, rijd de wagen steeds rustig warm, rijd zelden met zware belasting en had uiteindelijk 2x prijs.
Ik volgde in die tijd het gewone reguliere onderhoud met variabel interval (ca 30.000km tussen de beurten)
Aan rijstijl kan het toen niet gelegen hebben. Ook niet aan hoge temperaturen van de olie . In die periode reed ik wel dagelijks heel vaak in file, wat niet echt bevorderlijk is natuurlijk. De T5Bitd had dan inderdaad een minderwaardige egr die 'afbrokkelde'. die zal zeker bijgedragen hebben tot het probleem (of de oorzaak en de lange olieintervallen het effect enkel versterkt). Maar dat probleem was er bij de T6 niet meer en toch gaf die ook olieverbruik.

Ik rijd nu sinds februari 22 met een T6.1 bitd 4motion en die werd geleverd met interval oliewissel op 15.000km ingesteld.
Nog meer dan vroeger houd ik de olietemperatuur etc. in de gaten en die zit inderdaad eens hij opgewarmd is steeds rond de 90-100°.
Enkel tijdens vakantie in de Alpen of Dolomieten durft dit wel eens een 10-tal graden hoger te liggen bij lang stijgen.
Na aanraden van meerder bronnen heb ik dit onderhoudsinterval ook zo gehouden, dus mag binnen een maand of 2 voor de 2e keer een oliewissel doorvoeren.
Nu dus ongeveer elk half jaar verse olie en filters....
Toen ik afspraak maakte bij de dealer vonden de deskmedewerkster dit absoluut zinloos. Ik vroeg haar toen waarom het dan op 15000km stond en kreeg als antwoord dat dit eerder was om de wagen na te kijken en updates door te voeren,( als ik wou konden ze het wel op 30.000 zetten,) anders duurt het te lang voor de wagen een eerste keer zou binnenkomen :nuts
Ik zei hen om het toch maar door te voeren.
Kreeg ik een leuke factuur met letterlijk "op vraag van de klant".
De medewerkers die meer technisch onderlegd zijn, zeggen zelf wel dat 30.000km eigenlijk te veel is (zeker op ons Belgisch wegennet)

Nu ja, zeker ben je natuurlijk nooit, maar ca 5 extra oliebeurten op 200.000km zijn nog verre van de kosten van 1 al dan niet gedeeltelijke motorwissel..
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door raf_construct »

Interval is en blijft een belangrijk issue, ongeacht de oorzaak van de schade. Zowel vervuiling door een minderwaardige EGR koeler als olieverdunning door brandstof zijn mogelijk. Beide problemen zijn rijdbaar als je de olie tijdig wisselt.

Volkswagen is overigens niet de enige die geplaagd wordt door minderwaardige EGR koelers. Ook Deutz, die motoren levert aan heel wat landbouwmachinefabrikanten, zit er al enkele jaren mee. Bij Fendt, afnemer van Deutz, vertaalt het zich sporadisch zelfs in nokkenassen die vastlopen in het ONDERblok. Ik hou nog steeds vast aan een interval van 250 motoruren terwijl Fendt al jaren 500 uur opgeeft. Voor bedrijven die de tussentijdse oliewissels zelf uitvoeren na de werkdag komt dit neer op 1 werkuur en 60 euro aan filter + olie . Weegt totaal niet op tegen de kosten bij schade en de extra kosten door uitval.

Ondertussen gaat de interval bij enkele merken al naar 1000u en bij vrachtwagens richting 200000 kilometer :bonk
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: olieverbruik T6 CXEB

Bericht door Pascal-141 »

mettesboy schreef: 09 nov 2022, 10:29 Ik kan Pascal en Multivan Generation enkel bijtreden.



Ik rijd nu sinds februari 22 met een T6.1 bitd 4motion en die werd geleverd met interval oliewissel op 15.000km ingesteld.


Toen ik afspraak maakte bij de dealer vonden de deskmedewerkster dit absoluut zinloos. Ik vroeg haar toen waarom het dan op 15000km stond en kreeg als antwoord dat dit eerder was om de wagen na te kijken en updates door te voeren,( als ik wou konden ze het wel op 30.000 zetten,) anders duurt het te lang voor de wagen een eerste keer zou binnenkomen :nuts
Ik zei hen om het toch maar door te voeren.
Kreeg ik een leuke factuur met letterlijk "op vraag van de klant".
De medewerkers die meer technisch onderlegd zijn, zeggen zelf wel dat 30.000km eigenlijk te veel is (zeker op ons Belgisch wegennet)

Nu ja, zeker ben je natuurlijk nooit, maar ca 5 extra oliebeurten op 200.000km zijn nog verre van de kosten van 1 al dan niet gedeeltelijke motorwissel..
Die oliewissel op 15.000km is nu net de levensduur van je motor . :toppie

De mijne heeft nu +/-43.000km en ik heb net voor de 4e keer olie gewisseld (waarvan 2x bij een bevriende garage zodat de onderhoudsboek en garantie in orde blijft) . Om de 10a12.000km wissel ik de olie (kost me weinig , ik koop de olie per vat aan) .
Resultaat : ik rijd met een gerust hart rond , en de motor verbruikt niks van olie.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie