Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Negatief effect K&N luchtfilter op LMM?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Negatief effect K&N luchtfilter op LMM?

Bericht door chv »

Ik heb net, na positieve ervaring met mijn vorige bus, weer K&N luchtfilters op mijn huidige twee bussen gezet. Maar nu hoor ik dat er verhalen rondgaan over het negatieve effect die K&N luchtfilters zouden kunnen hebben op de goede werking van de lucht massa meter.
Kan iemand daar iets meer over zeggen?
Pascal?
Erdem?
Peter?
Oscar?
Of heeft iemand iets zelf ondervonden?
Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Negatief effect K&N luchtfilter op LMM?

Bericht door J vd Pal »

Als je teveel olie op het filter aanbrengt dan kan dat op de LMM terecht komen en de waarden van de LMM verstoren. Ik rijd al een paar jaar met een K&N zodat ik niet elk jaar een filter weg hoef te gooien en heb er nog nooit last van gehad.

Nog een stukje tekst van Peter (Multivan Generation) zijn site geleend: "Let op: Bij modellen met de oude Pierburg luchtmassameter (tot 05-1999 type met EDC 15 68 polige motorcomputerstekker en laaddrukslangetje op de computer). Hierin geen filter monteren die werken op basis van oliedoek. Deze vervuild namelijk de LMM met minder vermogen als gevolg. De nieuwere typen LMM van Bosch hebben hier geen last van."
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Negatief effect K&N luchtfilter op LMM?

Bericht door Erdem50 »

Zo een filter brengt qua vermogen sowieso niks bij een TDI. Ik vervang iedere Max 20.000km het motorluchtfilter.

Het reinigen van de K&N en oliën ervan vind ik persoonlijk zonde van mijn tijd en geld. En zoals reeds vermeld, als er olie aangezogen wordt welke op je luchtmassameter komt gaat de werking hiervan achteruit.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Negatief effect K&N luchtfilter op LMM?

Bericht door Pascal-141 »

Erdem50 schreef: 19 jan 2021, 21:31 Zo een filter brengt qua vermogen sowieso niks bij een TDI. Ik vervang iedere Max 20.000km het motorluchtfilter.

Het reinigen van de K&N en oliën ervan vind ik persoonlijk zonde van mijn tijd en geld. En zoals reeds vermeld, als er olie aangezogen wordt welke op je luchtmassameter komt gaat de werking hiervan achteruit.
+1
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Negatief effect K&N luchtfilter op LMM?

Bericht door chv »

Dank heren! :huilen

Met vriendelijke groet,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Negatief effect K&N luchtfilter op LMM?

Bericht door Ilja1974 »

Even een aanvulling van mijn ervaring.
Ik heb vandaag mijn K&N filter vervangen voor een normaal filter.
Een paar maanden na het schoonmaken van het filter reageerde de bus wat sloom op het gas en rookte ook meer.
Toen kwam er inderdaad wat vervuiling van de olie van het filter naar boven.
Dit was een Pierburg LMM en ik heb deze verwisseld met een van Bosch die er eerder op heeft gezeten.
Beide heb ik toen ook schoongemaakt en de Pierburg is op de reservebank gegaan.
Daarna liep de bus weer prima en de afgelopen week kreeg ik het gevoel dat de bus weer iets minder op het gas begon te reageren.
Vandaag even een normaal luchtfilter gehaald en LMM reiniger want het schijnt dat remmenreiniger wat te agressief is voor de LMM.
Wederom zag je weer een hele lichte oliezweem in het luchtfilterhuis en dan heb ik dat filter toentertijd echt niet verzopen in de olie…
Het luchtfilterhuis heb ik weer schoongemaakt met en de LMM met de reiniger en de bus rijd weer zoals het hoort maar het K&N filter komt er niet meer in.
En zoals eerder aangegeven zonde van de tijd en het geld..
Op de mijn motor zit er ook eentje maar die heeft een carburateur en daar kan die nevel geen kwaad.
Plaats reactie