Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hulp gevraagd startproblemen T4 1.9TD ABL

vragen over de T4
Plaats reactie
Stintjen
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 jul 2011, 12:14
Locatie: Aalst, België

Hulp gevraagd startproblemen T4 1.9TD ABL

Bericht door Stintjen »

Dag allemaal,

Graag had ik wat hulp gekregen ivm startproblemen van mijn T4 1.9TD uit 2001 met ABL-motor.

Even kort schetsen:

Ik reed tot een jaar geleden, dagelijks met mijn T4. Sinds een jaar heb ik een dienstvoertuig en heeft de T4 de grootste tijd van dit jaar stil gestaan.

In de zomer reed ik er nog wel regelmatig eens mee, niet altijd grote afstanden, maar voor mijn hobby gebruikte ik hem nog wel af en toe.

Tot hij niet echt meer betrouwbaar werd:

Zowel koud als warm startte hij soms niet meer.
Mocht een week stil gestaan hebben, kon hij van de eerste tik perfect starten. Na gereden te hebben (warm) kon hij dan bv aan de winkel plots niet meer willen starten. Of na een tijdje proberen, ineens weer wel.
Had ik hem dan echt nodig, dan start hij bv weer niet. Een half uur, of een dag later proberen, startte hij dan weer wel.
Korte ritten, lange ritten, de ene keer perfect, de andere keer niet. Soit niet betrouwbaar, dus zeker voor langere afstanden, koos ik dan genoodzaakt voor een ander voertuig.

Ondertussen staat hij terug 2 maand stil. (Sinds oktober) En dit niet op mijn oprit, maar op een terrein van een vriend.

Nu, ben ik hem daar de voorbije dagen gaan proberen te starten, zonder resultaat.
Batterij opgeladen, startkabels extra aangehangen.
Startpilot in de luchtfilterinlaat.

Geen leven in te krijgen.
Startmotor gaat wel goed rond, demareert, maar slaat dus niet aan.

Ikzelf denk eerlijk gezegd aan dieseltoevoer/verstopte filter?

Wat kan ik hier als hobbyist zelf proberen?
Kan ik bijvoorbeeld proberen starten vanuit een fles diesel? Om zo het filter te passeren?
Alle tips zijn welkom.

Afhankelijk wat de oorzaak is, zou ik hem ofwel in de mate van zelf repareren, of hem bij niet te hoge kosten laten maken door een garagist.
Maar ik zou graag eerst de oorzaak zelf proberen te achterhalen.

Door de bitter weinige km's die hij nog maakt, twijfel ik sterk om hem te verkopen, alternatief is hem mss inrichten als camper.

Alvast bedankt
Stijn
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hulp gevraagd startproblemen T4 1.9TD ABL

Bericht door Pascal-141 »

komt er rook uit de uitlaat tijdens het starten ?

Gloeibougies getest ? werken ze alle 4 ? De 1.9 heeft dat voorgloeien zeker nodig nodig .
12V contact op de inspuitpomp is nog aangesloten en heeft nog stroom ?

Als je startpiloot gebruikt , waar spuit je die dan ? rechtstreeks in de luchtinlaatbuis net voor de turbo ? En zelfs dan slaat hij niet aan ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Stintjen
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 jul 2011, 12:14
Locatie: Aalst, België

Re: Hulp gevraagd startproblemen T4 1.9TD ABL

Bericht door Stintjen »

Pascal,

Ik haal het lichtfilter eraf en spuit de startpilot daar in de opening.

Hoe kan ik de gloeibougies het beste testen? Deze zijn nog niet zo gek lang geleden vervangen.
Dat van het contact op de inspuitpomp, zal ik eens opzoeken en nakijken.

Ik ben vrij handig maar ook een leek hierin.

Alvast bedankt
Stijn
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3561
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Hulp gevraagd startproblemen T4 1.9TD ABL

Bericht door krekwakwol »

Als hier nog een mechanische brandstofpomp op zit, dan zit er op de brandstofpomp een electrische stopklep, die de brandstoftoevoer afsluit als hij niet op contact staat.
Controleer die eens of hier dan spanning op komt, of luisteren/voelen of dit klepje tikt bij op contact zetten.
Het klepje boven de verstuiver aansluitingen.
117130500.png
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33693
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd startproblemen T4 1.9TD ABL

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou eens beginnen met je brandstoffilter te vervangen of starten vanuit een jerrycan met diesel.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Stintjen
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 jul 2011, 12:14
Locatie: Aalst, België

Re: Hulp gevraagd startproblemen T4 1.9TD ABL

Bericht door Stintjen »

Multivan Generation schreef: 22 dec 2022, 14:59 Ik zou eens beginnen met je brandstoffilter te vervangen of starten vanuit een jerrycan met diesel.

Groeten Peter
Dat wil ik inderdaad graag testen. Is het voldoende om de slang van de filter af te halen en deze in een jerrycan te steken?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33693
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd startproblemen T4 1.9TD ABL

Bericht door Multivan Generation »

je slangetje is waarschijnlijk niet lang genoeg, dus dat moet je verlengen en neem doorzichtige slang, dan zie je eventueel of er lucht aangezogen wordt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hulp gevraagd startproblemen T4 1.9TD ABL

Bericht door Pascal-141 »

Stintjen schreef: 22 dec 2022, 14:56 Pascal,

Ik haal het lichtfilter eraf en spuit de startpilot daar in de opening.

Hoe kan ik de gloeibougies het beste testen? Deze zijn nog niet zo gek lang geleden vervangen.
Dat van het contact op de inspuitpomp, zal ik eens opzoeken en nakijken.

Ik ben vrij handig maar ook een leek hierin.

Alvast bedankt
Stijn
Heb je een 12v meettoestel ? Meet dan eens of de gloeibougies stroom krijgen als je het contact aanzet , dan weet je dat toch al.

Als de motor al niet aanslaat bij het starten als je startpiloot gebruikt , dan zal het waarschijnlijk al geen probleem zijn met brandstof . Maar dus eerder aan voorgloeien . Of pomptiming . Hoe lang zit de distributieriem er al op ? Een riem rekt wat na verloop van tijd , hierdoor kan de pomptiming buiten de marges vallen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Hulp gevraagd startproblemen T4 1.9TD ABL

Bericht door raf_construct »

Bij een 1.9 Turbodiesel ALTIJD nakijken of de krukaspoulie niet aan het loskomen is !!! Zeker als je hem met startpilote al amper aan de gang krijgt.

Kijk eens van bovenaf op de motor als iemand anders hem start. Als je de poulie ziet wiebelen, NIET meer starten.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Plaats reactie