Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

katalysator vraag 2023 APK

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1452
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

katalysator vraag 2023 APK

Bericht door m.c van den berg »

Vele bussen rijs den misschien zonder de kat. net als ik .
Grijskenten bussen mochten toen zonder de katalysator rijden.
Ik rijd er al vanaf 2003 zonder, Dikke {RVS} pijp vanaf de turbo naar achteren.
nu de regels worden veranderd. is mijn vraag geld dat ook voor onze bussen? :ie :ie
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3187
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: katalysator vraag 2023 APK

Bericht door J vd Pal »

Nee, is alleen voor auto's met een roetfilter.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1452
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: katalysator vraag 2023 APK

Bericht door m.c van den berg »

:yes :yes :yes :yes :yes :yes
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1452
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: katalysator vraag 2023 APK

Bericht door m.c van den berg »

bedankt :yes
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: katalysator vraag 2023 APK

Bericht door Chewbacca »

Bijzonder toch ook wel dat je hem wel kan laten verwijderen als je daarna maar betaalt, maar je hem niet kan laten plaatsen om vervolgens minder uit te stoten (en minder te betalen) :bonk
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: katalysator vraag 2023 APK

Bericht door Erdem50 »

Chewbacca schreef: 03 jan 2023, 08:35 Bijzonder toch ook wel dat je hem wel kan laten verwijderen als je daarna maar betaalt, maar je hem niet kan laten plaatsen om vervolgens minder uit te stoten (en minder te betalen) :bonk
Klinkt natuurlijk heel logisch wat je zegt maar ik vermoed dat dit komt door net even te weinig kennis van de werking ervan.

Een diesel welke affabriek geleverd is met een roetfilter heeft niet alleen een filter in het uitlaatsysteem zitten maar er zitten ook bijbehorende sensoren bij welke het roetfilter ‘bewaken’ op werking. Dit is ook in het motorregelapparaat geprogrammeerd.

Dus heb je bijvoorbeeld een T4 dan kan niet ‘even’ een filter plaatsen en minder gaan uitstoten. Want het filter raakt op een gegeven moment verstopt door roet.

Een Auto met affabriek roetfilter kan bijvoorbeeld niet door de deeltjestellertest komen omdat het filter stuk is of gescheurd. Of het filter is bewust verwijderd en uitgeprogrammeerd. Dan kan je gaan herstellen om wel te voldoen wat vaak veel geld kan gaan kosten en of een auto dat dan nog waard is? Of je doet een verzoek en gaat, mits deze goedgekeurd is, roettax betalen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 646
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: katalysator vraag 2023 APK

Bericht door Jan anno NU »

Een kathalisator van een T4 en een roetfilter van een T5 zijn verschillende zaken lijkt mij.

Dus het ideee om je kathalisator weer terug te plaatsen om een schonere uitstoot te krijgen is zo gek nog niet.
Die dingen zijn daar ooit voor bedacht .
:ikrij

Alleen vermoed ik dat je bij een T4 inclusief kathalisator net zo goed roettoeslag mag betalen.
:knipoog
Een T4 die tot en met 2003 uit de fabriek kwam met kathalisator ! zal anno 2023 niet meer voldoen aan de milieunorm van vandaag vermoed ik .
Daarvoor zou je een wat modernere auto moeten rijden met roetfilter en zijn sensoren.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4677
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: katalysator vraag 2023 APK

Bericht door Hanz »

Klopt. Ik rijd een California uit 1997 met katalysator en betaal gewoon roettoeslag. Dit bouwjaar had nog geen roetfilter.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 646
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: katalysator vraag 2023 APK

Bericht door Jan anno NU »

Die van mij uit 2002 ook niet , dus 6 euro per maand roettoeslag.
Daar koop ik geen nieuwe voor.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: katalysator vraag 2023 APK

Bericht door Chewbacca »

Erdem50 schreef: 03 jan 2023, 10:07 Klinkt natuurlijk heel logisch wat je zegt maar ik vermoed dat dit komt door net even te weinig kennis van de werking ervan.

Een diesel welke affabriek geleverd is met een roetfilter heeft niet alleen een filter in het uitlaatsysteem zitten maar er zitten ook bijbehorende sensoren bij welke het roetfilter ‘bewaken’ op werking. Dit is ook in het motorregelapparaat geprogrammeerd.

Dus heb je bijvoorbeeld een T4 dan kan niet ‘even’ een filter plaatsen en minder gaan uitstoten. Want het filter raakt op een gegeven moment verstopt door roet.

Een Auto met affabriek roetfilter kan bijvoorbeeld niet door de deeltjestellertest komen omdat het filter stuk is of gescheurd. Of het filter is bewust verwijderd en uitgeprogrammeerd. Dan kan je gaan herstellen om wel te voldoen wat vaak veel geld kan gaan kosten en of een auto dat dan nog waard is? Of je doet een verzoek en gaat, mits deze goedgekeurd is, roettax betalen.
Ja daar heb je natuurlijk gelijk in... hij zal niet kunnen regenereren, en uiteindelijk helemaal verstopt raken
Jan anno NU schreef: 03 jan 2023, 19:49 Die van mij uit 2002 ook niet , dus 6 euro per maand roettoeslag.
Daar koop ik geen nieuwe voor.
Ook hilarisch dat je over de toeslag het kwarttarief betaalt :bifun
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3187
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: katalysator vraag 2023 APK

Bericht door J vd Pal »

Erdem50 schreef: 03 jan 2023, 10:07 Klinkt natuurlijk heel logisch wat je zegt maar ik vermoed dat dit komt door net even te weinig kennis van de werking ervan.

Een diesel welke affabriek geleverd is met een roetfilter heeft niet alleen een filter in het uitlaatsysteem zitten maar er zitten ook bijbehorende sensoren bij welke het roetfilter ‘bewaken’ op werking. Dit is ook in het motorregelapparaat geprogrammeerd.

Dus heb je bijvoorbeeld een T4 dan kan niet ‘even’ een filter plaatsen en minder gaan uitstoten. Want het filter raakt op een gegeven moment verstopt door roet.
Toch kan(kon) het in Duitsland wel, daar werd een later geplaatst roetfilter ( Oberland Mangold DPF (Diesel Partikel Filter) wel geaccepteerd en zorgde voor een groene Euro 4 sticker op een T4.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie