Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

K&N filter en schakelen

vragen over de T4
Plaats reactie
victor
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:19
Locatie: Kaag

K&N filter en schakelen

Bericht door victor »

Zoals eerder gemeld heb ik een K&N filter geplaatst (geen inleg filter maar zo'n paddestoel met een extra brede aanzuigbuis). Ik ben hier echt super tevreden over. Dacht ik eerst dat ik verschil merkte vanaf 2000 toeren merk nu ook als verschil vanaf 1500 toeren, MInder schakelen en de motor loopt zo mooi soepel voor een diesel liefhebber gewoon een must.

Wat ik niet kan verklaren is dat de auto ook veel beter en soepeler schakelt. Als ik de koppeling intrap en het gas loslaat lijkt het alsof de motor veel sneller naar zijn stationair toerental gaat.

Kan dit en wie weet de verklaring??

Victor
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, is zo een filter makkelijk te plaatsen?
Waar is dat te koop en hoeveel kost dat ?
Is dit een filter wat ook op den duur moet worden vervangen , graag meer informatie over dit filter.
Gr Henk Peter
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

K&N filters zijn bij de betere automaterialen zaken te bestellen (veel verschillende versies niet allemaal voorradig)

Deze filters worden in principe nooit vervangen. ze moeten wel regelmatig gereinigd worden (setjes voor te koop) na het reinigen wordt het filter opnieuw met filterolie ingespoten 9ook in dat setje)

K&N beweert (en voor de verandering geloof ik dit door ervaringen met meerdere auto's) dat hun filters een veel lagere weerstand hebben dan papierfilters (originele filters=papierfilter).....ik waag wel te betwijfelen of een K&N ook net zoveel vervuilingen tegenhoudt als een papierfilter doet.

Door die lagere weerstand zal de motor makkelijker meer lucht krijgen en beter kunnen presteren.

K&N levert ook een inleg voor het originele filterhuis (heb ik er in zitten) zelfde principe verder, alleen zuigt die gewoon aan via de normale weg, alleen met minder filterweerstand.

Ik vraag me af of de losse buis veel voordeel biedt, zeker als je in de zomer door de motorwarmte veel warmere lucht aanzuigt het geen via de originele aanzuigweg allemaal buitenlucht is (rooster in rechter spatbord)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
victor
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:19
Locatie: Kaag

Bericht door victor »

Ik visualiseer het me als volgt. Als ik snorkel adem ik liever door de snorkel dan door een rietje. Bovendien was het originele lucht filter erg nat en zat er veel vuil in het spatboard. Dit komt het ademhalen niet ten goede.

Van de zomer zal ik het dus wel weten of het nog steeds help.

Groet


Victor
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

victor schreef:Ik visualiseer het me als volgt. Als ik snorkel adem ik liever door de snorkel dan door een rietje. Bovendien was het originele lucht filter erg nat en zat er veel vuil in het spatboard. Dit komt het ademhalen niet ten goede.

Van de zomer zal ik het dus wel weten of het nog steeds help. Groet Victor
Dat van die snorkel ga ik in mee.
Dat natte luchtfilter lijkt me echter wat achterstallig onderhoud, maar condens kun je daar altijd wel krijgen. Ook een standaard VW filter is voorzien van een licht olie-achtig laagje. Erg weinig maar net genoeg..

Het vuil in het spatbord kan geen kwaad voor de zuivere ademhaling, omdat de rubberen afdichting dat vuil tegen houd :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Bericht door keescv »

[quote="Roger B."])...


..ik waag wel te betwijfelen of een K&N ook net zoveel vervuilingen tegenhoudt als een papierfilter doet.


ik heb 182.000 km met een inleg k&n filter gereden en 3x gereinigt en weer voorzien van olie ,en die olie houd nu het vuil tegen.

ik heb nooit problemen er mee gehad en als hij bij 40.000 werdt ger was deze echt geheel zwart.

dus ik heb totaal geen twijvels over de reinigende eigenschappen hiervan ,zou willen dat ze er waren voor de 2.0 cdti van opel maar die zijn er nog niet.
victor
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:19
Locatie: Kaag

Bericht door victor »

Auto is volgens de specificaties onderhouden (VAG dealer), dus je kan niet zomaar van achterstallig onderhoud spreken.

Vandaag weer een eind gereden en het is gewoon echt opvallend hoevel beter hij rijdt, terwijl in het originele luchtfilterhuis een nieuw fliter zat.

Dan zal hij in de zomer iets minder presteren, het blijft opvalend want ook nu in de winter zou je het moeten merken omdat hij nu ook via de moter warmere lucht krijt. Mijn observatie is van enkele dagen geleden toen het behoorlijk vroor. Geen beter vulling (koude lucht) als met vorst.

Kortom ik weet dat hij beter rijdt, ik voel en hoor dit en ik denk en verwacht dat hij ook iin de zomer dit doet.

Fijn uiteinde allemaal


Groet


Victor
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik zeg niet dat je er problemen van krijgt.

Ik zeg alleen dat ze lagere weerstand bereiken door de lucht minder tegen te houden (DUS grotere poriën in het filter) deze grotere poriën laten DUS grotere partikeltjes door dan het originele filter (groter betekend niet schadelijk)

Ik kan me voorstellen dat een motor ook van de deeltjes die K&N eventueel wel doorlaat geen last heeft, dus je merkt er niets van....maar het geen last ervan hebben betekend niet dat het niet zo zou kunnen zijn.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie