Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 voorruit geen verwarming, projectje :)

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vwrontvijf
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2020, 15:44
Locatie: Twente

T5 voorruit geen verwarming, projectje :)

Bericht door vwrontvijf »

Hoi allen, ten eerste een gezond 2023 gewenst. Ik heb een T5 (2005) met een verwarmings probleem. Verwarming wordt wel warm, alle toerenstanden werken, maar aan de bovenzijde (vooorruit) is de luchttoevoer zeer laag tot niets. Mijn bedieningsknoppen van de verwarming worden electronisch bediend, dat wil zeggen, geen ‘trekkabels vanaf de bediening richting verwarmingshuis’ . Het probleem schijnt zich voor te doen in het bovenste gedeelte, onder het dashboard-bovenzijde, bij het instellen naar lucht bovenzijde klapt het boven meer dicht dan open, zeg maar…. De standen zij,voor en onderzijde werken wel normaal Hebben jullie misschien een oplossing, of hoe ik daar op een snelst mogelijke manier bij kan komen, of moet dan het hele dashboard eruit, een projectje? :nuts
Bijlagen
Kabel bij kachelhuis boven dashboard zijde
Kabel bij kachelhuis boven dashboard zijde
Bedieningspaneel.
Bedieningspaneel.
Laatst gewijzigd door vwrontvijf op 05 jan 2023, 18:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vwrontvijf
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2020, 15:44
Locatie: Twente

Re: Verwarming T5 voorruit geen verwarming

Bericht door vwrontvijf »

Het dashboard en stuur eruit, kost een beetje tijd :groteogen , dit om bij de stelmotoren te komen.
Bijlagen
8731835B-D1B2-45E2-A96F-ED6DD75E6D8C.jpeg
Laatst gewijzigd door vwrontvijf op 05 jan 2023, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vwrontvijf
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2020, 15:44
Locatie: Twente

Re: Verwarming T5 voorruit geen verwarming

Bericht door vwrontvijf »

Na demontage dashboard alle stekkers, stuur met airbag, voor een verwarmingstest aangesloten, geen storingen opgetreden. De bovenste luchtvak met Delphi stelmotor, weigert mee te werken, die moet vervangen worden, iemand een adres waar deze te bestellen zijn? Bvd groetjes ron.
Bijlagen
2A8F8C37-EE3F-4117-BC1C-F38163F7CD9B.jpeg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 voorruit geen verwarming, projectje :)

Bericht door krekwakwol »

Kijk hier eens.

https://www.bm-parts.nl/onderdelen?s=T5+STELMOTOR

Ik ga er van uit dat er een nummer op de stelmotor staat, zodat je de zelfde kunt bestellen.

Of een nieuwe bij de dealer, als je geen risico wilt lopen bij zo'n klus om misschien nog eens te moeten.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
vwrontvijf
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2020, 15:44
Locatie: Twente

Re: T5 voorruit geen verwarming, projectje :)

Bericht door vwrontvijf »

krekwakwol schreef: 05 jan 2023, 19:07 Kijk hier eens.

https://www.bm-parts.nl/onderdelen?s=T5+STELMOTOR

Ik ga er van uit dat er een nummer op de stelmotor staat, zodat je de zelfde kunt bestellen.

Of een nieuwe bij de dealer, als je geen risico wilt lopen bij zo'n klus om misschien nog eens te moeten.
Super. Bedankt alvast, morgen nog even een zekerheidstest met de oude motor, ff wisselen met een van betere op die rail :sjaal eehm over nieuw gesproken, er zitten 7 stelmotoren in, als ik naar nieuw moet gaan, dan gaat het flink in de papieren lopen. Het merendeel functioneerd naar behoren. De buscamper heb ik prive, en ondertussen doe ik ervaring op met het dashboard :)

Edit: Hierbijde bovenste 3 motoren, de linker (defecte) is verbonden met het luchtkanaal richting voorruit
Bijlagen
0998407D-32C0-4DAB-BE29-D806578CD488.jpeg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 voorruit geen verwarming, projectje :)

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou eerst proberen met aansturing en testen via VCDS van de stelmotoren .
En eventueel uitwisselen van positie van de ene motor naar de andere plaats en viceversa.
Dan kun je uitsluiten welke motor het veroorzaakt.
Wel iedere keer de basis afstelling dan van de desbetreffende motoren uitvoeren.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
vwrontvijf
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2020, 15:44
Locatie: Twente

Re: T5 voorruit geen verwarming, projectje :)

Bericht door vwrontvijf »

Multivan Generation schreef: 06 jan 2023, 07:46 Ik zou eerst proberen met aansturing en testen via VCDS van de stelmotoren .
En eventueel uitwisselen van positie van de ene motor naar de andere plaats en viceversa.
Dan kun je uitsluiten welke motor het veroorzaakt.
Wel iedere keer de basis afstelling dan van de desbetreffende motoren uitvoeren.

Groeten Peter
Bedankt Peter, weet je misschien ook welk betaalbare VCDS cq OBDII communiceert met de T5. Voor als er in de toekomst meerdere stelmotoren stuk gaan, en lijkt me ook wel makkelijk om andere foutcodes evt op te sporen als ze er zijn bij deze 3.2 benzine/lpg
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5 voorruit geen verwarming, projectje :)

Bericht door SyncRoon »

Klinkt leuk, maar 40 a 50 euro voor een dongel en dan jaarlijks abonnement als je echt de functies wil gebruiken, kan je dan niet beter een VCDS kabel met blijvende ondersteuning?

https://randstadcarsolutions.nl/index.p ... path=20_27

Ben benieuwd met welke je beter af bent technisch mogelijkhedn en gebruiksgemak. Ik neig naar de kabel icm mijn getac windows tablet.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
vwrontvijf
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2020, 15:44
Locatie: Twente

Re: T5 voorruit geen verwarming, projectje :)

Bericht door vwrontvijf »

Bedankt voor deze bruikbare tips. :toppie Het probleem lijkt opgelost gaan worden, een andere motor, met dezelfde gegevens is onderweg naar ons toe. Ondertussen bezig geweest met de desbetreffende defecte motor om die te gebruiken als een voorlopige bruikbare alternatief om de achterste klep open te houden. De motor losgedraaid, de stelpin van die motor achter de klep kunnen zetten, zodat ie open blijft staan. En daarna de volledige test gedaan, het werkt goed en bijna alle functies werken, behalve het sluiten van de bovenste klep. Daar heb ik geen probleem mee, daar ik deze, waar de lucht tegen het raam aan blaast meestal open heb staan. Vooraf had ik al een motor besteld, rond de 40 euro, en die is wat ik al typte, ‘onderweg’. Was trouwens ook bij de dealer geweest, 1 nieuwe motor van bosch kost heden rond de €250 incl btw. In dit busje zitten er 7 in,waarvan gelukkig de minst moeilijkste defect is. De minst moeilijkste,omdat je bij deze makkelijk, afgezien het werk van het dashboard, bij kunt komen. Deze zorgde er helaas wel voor dat je met vochtig weer weinig tot geen zicht meer kreeg door het gebrek aan lucht bij de voorruit. :nuts

Hiebij nog een plaatje van ons busje ;)
Bijlagen
C12EB38C-26E5-4D16-AF92-279E0C4B694E.jpeg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 voorruit geen verwarming, projectje :)

Bericht door Multivan Generation »

Denk er ook aan om even je interieur luchtfilter te checken en of te vervangen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
vwrontvijf
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2020, 15:44
Locatie: Twente

Re: T5 voorruit geen verwarming, projectje :)

Bericht door vwrontvijf »

Multivan Generation schreef: 06 jan 2023, 22:07 Denk er ook aan om even je interieur luchtfilter te checken en of te vervangen
dankje,had ik een paar maand geleden al gedaan bij de grote beurt.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 voorruit geen verwarming, projectje :)

Bericht door krekwakwol »

vwrontvijf schreef: 06 jan 2023, 20:36 Bedankt voor deze bruikbare tips. :toppie Het probleem lijkt opgelost gaan worden, een andere motor, met dezelfde gegevens is onderweg naar ons toe. Ondertussen bezig geweest met de desbetreffende defecte motor om die te gebruiken als een voorlopige bruikbare alternatief om de achterste klep open te houden. De motor losgedraaid, de stelpin van die motor achter de klep kunnen zetten, zodat ie open blijft staan. En daarna de volledige test gedaan, het werkt goed en bijna alle functies werken, behalve het sluiten van de bovenste klep. Daar heb ik geen probleem mee, daar ik deze, waar de lucht tegen het raam aan blaast meestal open heb staan. Vooraf had ik al een motor besteld, rond de 40 euro, en die is wat ik al typte, ‘onderweg’. Was trouwens ook bij de dealer geweest, 1 nieuwe motor van bosch kost heden rond de €250 incl btw. In dit busje zitten er 7 in,waarvan gelukkig de minst moeilijkste defect is. De minst moeilijkste,omdat je bij deze makkelijk, afgezien het werk van het dashboard, bij kunt komen. Deze zorgde er helaas wel voor dat je met vochtig weer weinig tot geen zicht meer kreeg door het gebrek aan lucht bij de voorruit. :nuts

Hiebij nog een plaatje van ons busje ;)
Heb je een bij BM-parts kunnen bestellen?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
vwrontvijf
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2020, 15:44
Locatie: Twente

Re: T5 voorruit geen verwarming, projectje :)

Bericht door vwrontvijf »

Heb je een bij BM-parts kunnen bestellen?

Nee, helaas, er liggen er wel een aantal, deze motoren zijn van een later bouwjaar, en het is de vraag of die zouden werken. Met een juiste vw boschnummer van de motoren ben je denk ik, beter geholpen. De Deplhi motoren, ook wel goed, maar de nummers verschillen per bouwjaar. En dat leek me een heibel punt. Bij de dealer hier konden ze de Delphi motoren niet vinden in de boschversie, ja ze vonden er wel een, voor 250, ze wisten niet of die in vergelijking met de Delphi nummer hetzelfde type is. Dan moet je er nog even op wachten of ze moeten van ver komen, en dan moet blijken of ze wel of niet werken in deze bus. De andere motoren die in deze bus zitten zijn in nummer oplopend. Daarom gekozen voor dat zekerheidje, de juiste Delphi nummers gebruiken. Had ook een adres gevonden in Maleisie, daar nieuw voor rond de 20 euro, verzendkosten rond de 20 euro, maar of het product daadwerkelijk aanwezig is en verstuurd word, en dan staat de douane er nog, en met een beetje pecht ben voor je het weet dan 3 tot 6mnd verder en een uiteindelijke prijs incl tax van rond de 100-150euro. Daarom gekozen voor een gebruikte, en anders gaan we over naar de alternatieve optie, die ik getest heb, gebruiken, de vrgr ron ;)
Plaats reactie