Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Multivan Generation »

Erik450 schreef: 11 jan 2023, 23:41
Is dit dezelfde downpipe als jij had Peter?
Ik vraag me af hoe hij bevestigt wordt, aangezien de c clips er niet meer aan zitten.
En wat is het verschil wat je voelt, ipv de standaard pijp, in samenwerking met chiptuning?
Ik zit er wel aan te denken, maar 400 euro is veel geld, en is dat het waard?
Samen met het chippen en een run op de testbank ben je 1000 euro lichter.

Groeten Erik-jan
Nee, ik had omgebouwd naar een 150 pk VTG lader en daarvan is de bevestiging net even anders,
Erdem heeft mijn bocht welke direct van de turbo weggaat destijds aangepast.
Voor 88 en 102 pk downpijp wordt het gietijzeren gedeelte wat hier getoond wordt:

Afbeelding

http://www.eldiape.com/tuning20/003.jpg

dat gedeelte dus waar de C-klemmen gebruikt worden, vervalt.
Ook wordt bij die aangeboden downpijp dus direct hier tegenaan punt D gemonteerd:

Afbeelding

http://www.eldiape.com/tuning20/020.jpg

Zoek ook hier op het forum een topic van Heartbeat over uitlaat.

Hierdoor is er veel meer flow en dus spint de turbo veel vroeger en vrijer op.
Ook het doortrekken en de dip in vermogen bij de 88 pk bij rond de 2600 - 2800 rpm wordt hiermee geëlimineerd.
Door de grotere diameter van het gehele uitlaatsysteem zal je merken dat de turbo eerder thuis geeft, waardoor je het gas minder diep hoeft in te trappen, dat er meer gebeurd onder de 2000 rpm zonder dat dit ten koste gaat van de hardware, dat klimmen in toeren sneller gaat, en dat je dus een levendiger bus krijgt zonder nerveus te worden. Kijk je naar de materiaal kosten van RCV dan is 400 Euro een schijntje.

Wellicht een idee om een verzamel bestelling met een aantal forumleden te doen, om kosten te besparen? :gekte

Destijds heb ik voor onze bus bij Skytune in Maldegem een uitlaat op maat laten maken en ik was destijds tegen de 900 euro kwijt.
Na het plaatsen van andere downpijp en roetkat vervanger kun je altijd nog beslissen of een aanpassing van de software noodzakelijk is.
Mensen willen altijd meer meer meer, maar ga er dan eerst eens mee rijden, en doe ervaring op met de nieuwe setup zodat je precies weet of het is wat je dan wilt, of dat er een fijnslijp van de software mogelijk is in een bepaald toeren en of koppelgebied.. Een run op een testbank kan maar is niet noodzakelijk omdat dit onder testomstandigheden is, ook is er veel getweak met waarden mogelijk waardoor het lijkt of je inderdaad voor en na de run een toename in vermogen hebt, maar even de testbank anders instellen in de software waardoor het meer lijkt wordt ook gedaan. Mijn ervaring met JD is dat bussen die daar getuned waren nerveus en te agressief aanvoelden, wat bijna tegen de natuur van een bus aanvoeld. En wat is nu de meerwaarde van een papiertje met een grafiek. Leuk voor in het café om op de bar te leggen, maar is puur een indicatie, een hulpmiddel. Real road testen met wind tegen etc is waardevoller in mijn ogen.

Ik zou je adviseren om contact op te nemen met B&B autotechniek, betere kwaliteit software, voor lagere prijs en zonder de bullshit.
Porcini4 schreef: 12 jan 2023, 13:16 Ik heb de link doorgelezen maar zie de maat van de originele downpipe nergens staan?
Direct bij de montage aan de turbo zit de restrictie in diameter van 52 a 53 mm in de bocht, het lijkt veel dikker, maar als je de buitenmantel etc verwijderd blijft er een iel buisje over. Ook zie je in vergelijking de 150 pk downpijp die al een veel dikkere diameter heeft, en dus meer flow want minder restrictie..

Afbeelding

http://www.eldiape.com/tuning20/009.jpg

Heb je nog vragen? gewoon stellen.. mochten de afbeeldingen niet laden? dan linkje wat er onder staat even kopiëren en openen in ander tabblad van je browser. :zwaai

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb mijn reactie hier even er tussen getikt om je vragen direct te beantwoorden en het leesbaar te houden:

Porcini4 schreef: 12 jan 2023, 08:52 Denk dat het nog wat duurder gaat worden dan 1000 euro.

Waarom denk je dat?

Heb even wat heen en weer gemaild met pp tuning en de dummy decat pipe voor 95 pond https://pptuning.co.uk/product/vw-t4-du ... t-pipe/61/ is alleen compatible met verder alles orgineel VW.

prima toch?

Wil je dan de dikkere 2,5 inch (635mm) downpipe voor 295 pond https://pptuning.co.uk/product/vw-t4-25 ... n-pipe/91/ dan past dat dus niet op de eerder genoemde dummy decat pipe.

Dat is logisch want is een andere diameter, je kunt ook alleen kiezen voor de roetkatvervanger he..


Wil je die 2,5 inch downpipe dan moet je het hele systeem wat daar achteraan komt kopen voor 405 pond https://pptuning.co.uk/product/t4-25-in ... system/58/ ,

405 pond voor een complete uitlaat in RVS met downpijp, roetkat vervanger, midden demper en einddemper is een goede value for money.
Ik was destijds 2x zoveel kwijt voor een uitlaat op maat!

en daar staat dan in de beschrijving: please note this system is only really suitable if you having a power upgrade above or around 150bhp, so either bigger PP1 injectors, larger intercooler hybrid turbo etc.

Dit is onzin en verkoop praat. Ook bij je gewone software, turbo en verstuivers gaat dit al veel opleveren. Ik begrijp dat ze graag nog meer willen verkopen en financieel belang hebben bij de verkoop van, wat ze toevallig zelf ook nog eens ontwikkeld hebben, andere verstuivers..
Met 102 pk verstuivers is "gewoon" 130 - 140 pk mogelijk met de standaard nozzles.
Getallen van PK's en koppel moet je zeker op internationale websites met een grote korrel zout nemen..


Dus dit heb ik nagevraagd en er werd mij verteld dat als ik hem verder niet getuned heb ik inderdaad de 2 inch (508mm) downpipe nodig heb.

Dat is een eerlijk advies, uit kosten besparend oogpunt, maar in mijn ogen niet het beste advies.

Nu vraag ik mij af, hoe dik is de orginle downpipe dan eigenlijk, ik neem aan even dik als de rest van de hele uitlaat?

Je aanname is verkeerd, zie de foto's in mijn vorige bericht. vanaf de turbo gaat de downpijp weg, wordt origineel geklemd met C-klemmen en maakt een bocht, en vooral die bocht, waarbij een reductie in diameter zit, houdt de boel flink tegen. Daarna wordt de diameter weer iets meer. Tot uit mijn hoofd 53 mm. Is wel al lang geleden hoor.. Wat ze aanbieden is direct tegen de turbo aan monteren, waardoor het gietijzeren stuk vervalt en de flow van de uitlaatgassen nog minder tegengehouden wordt. Dus met 4 boutjes schroef je hem vast bovenaan de zijkant van de turbo en komt uit, daar waar de downpijp normaal gezien de flens van de roetkat tegenkomt. De C-klemmen vervallen dan dus..

En als je nu een dikkere downpipe neemt en de rest van de uitlaat heeft de originele dikte, heeft dat wel nut dan?

Nee, dikkere downpijp doe je in combinatie met dikkere roetkatvervanger etc.. Dus alleen een dikkere downpijp heeft geen nut.
Nogmaals 405 pond voor een compleet uitlaatsysteem in een dikkere diameter is een fair deal en levert je het meeste op.
Is jouw uitlaat nog in goede staat, dan kun je die ook nog verkopen he, dan levert die ook nog wat op.
En anders als oud-ijzer ook nog wat.

Bottom line, wil je nu tunen of niet? En wil je dit op een goede gedegen manier aanpakken of niet?
Bij twijfel, moet je niet oversteken is mij altijd gezegd. Dus als je dat vertaald naar dit forum: als je twijfels hebt, of het geld niet hebt, dan doe je het niet..

Groetjes Peter
PS op mijn site beschrijf ik precies en eerlijk wat iedere stap mij opgeleverd heeft, qua gevoel en beleving. Veel mensen kunnen dit onderstrepen dat dit ook klopt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Porcini4 »

Heel erg bedankt Peter voor het beantwoorden van al mijn vragen.
Echter 405 pond is niet voor de hele uitlaat mét downpipe, die downpipe kist dan nog 295 pond. Omgerekend naar euros incl verzending en invoerkosten ga je dan hard richting de 850 euro geloof ik. En ja als je hem dan nog wil laten chiptunen komt daar zeker nog enkele honderden euros bij lijkt me.
En dat geld heb ik, maar er niet voor over.
Ik zocht vooral meer koppel en vermogen in de lage toeren.
Heb nu geleerd dat dit niet echt haalbaar is.
Sneller moeten schakelen omdat ik door de toeren heen ben spreekt me allerminst aan.
Nu ik de kosten voor dit verhaal op een rijtje heb en ik bewust de bus wat verder doortrek de laatste dagen denk ik steeds vaker, die bus rijd eigenlijk wel helemaal prima zo🙂.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Multivan Generation »

Nou dan heeft het in ieder geval iets opgeleverd :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Porcini4 »

Multivan Generation schreef: 14 jan 2023, 06:53 Nou dan heeft het in ieder geval iets opgeleverd :toppie
Jawel, en voor anderen die met hetzelfde voornemen rondlopen als ik is het ook goed dat er een vers topic over te vinden is.
Maar ik blijf toch nog met wat vragen zitten.
Kijk het ene moment denk ik, chiptunen- +/-500 euro max.
Dat leek me voor 30 pk erbij een prima investering. Alleen was mijn vraag of het verstandig is, die vraag lijkt me beantwoord.
Dat kan mits de tuner goed weet wat hij doet.
Maar er zullen ook genoeg mensen rondrijden met chiptuning die verder aan de hele uitlaat niks hebben laten doen toch? Is dat dan wel weer minder goed voor de motor?
Of alleen de decat pipe ( roetkat vervangende pijp) erop, wat heb je daar aan? Dwz, vergeleken met een roetkat die niet dicht zit?
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 646
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Jan anno NU »

Nu ik de kosten voor dit verhaal op een rijtje heb en ik bewust de bus wat verder doortrek de laatste dagen denk ik steeds vaker, die bus rijd eigenlijk wel helemaal prima zo🙂
Aha , je bent dus nu een minder luie rijder geworden.
:toppie
Dat is beter voor je bus.
:ikrij

Zelf heb ik hierboven mijn ervaring al gedeeld als je er niet overheen hebt gelezen.
Heel bescheiden aangepast , na een bezoek aan Skytune , maar naar mijn mening rijdt het toch vlotter als je gas geeft en de motor zal beter ademen , cq minder vervuilen.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Multivan Generation »

Porcini4 schreef: 14 jan 2023, 08:50
Multivan Generation schreef: 14 jan 2023, 06:53 Nou dan heeft het in ieder geval iets opgeleverd :toppie
Jawel, en voor anderen die met hetzelfde voornemen rondlopen als ik is het ook goed dat er een vers topic over te vinden is.
Maar ik blijf toch nog met wat vragen zitten.
Kijk het ene moment denk ik, chiptunen- +/-500 euro max.


Dan heb je niet goed je huiswerk gemaakt, het kost veel minder.. zie hier: http://bbautotechniek.nl/diensten/chiptuning

Dat leek me voor 30 pk erbij een prima investering.

Nu je een betere prijsindicatie hebt, blijft dat het nog steeds, alleen je wilde onderin meer koppel, en dat is niet aan te raden ivm houdbaarheid en technische componenten.


Alleen was mijn vraag of het verstandig is, die vraag lijkt me beantwoord.
Dat kan mits de tuner goed weet wat hij doet.


inderdaad


Maar er zullen ook genoeg mensen rondrijden met chiptuning die verder aan de hele uitlaat niks hebben laten doen toch? Is dat dan wel weer minder goed voor de motor?

Dat is suggestieve vraagstelling en dat gebeurd helaas wel vaker de laatste jaren, ook in de media en vooral bijvoorbeeld op BNR :zwaai
Je kunt met hardwarematige aanpassingen een betere basis scheppen voor als je later overweegt om een software aanpassing te gaan doen.
Je hebt dan (nog) meer profijt van je software aanpassing. Er zijn hele stammen die even vlug langsrijden, ander chippie er in, en gaan met die banaan..
Nou zit ik niet zo in elkaar, maar dat had je al wel door.. :knipoog


Of alleen de decat pipe ( roetkat vervangende pijp) erop, wat heb je daar aan? Dwz, vergeleken met een roetkat die niet dicht zit?

Je hebt een bus die beter kan "ademen" en iets harder doortrekt, zeker bij een 88pk net boven de 2500 rpm wordt het dipje wat afgevlakt, en je turbo komt een 200-300 toeren eerder in.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 646
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Jan anno NU »

Met alle aandacht voor de uitlaat zou je de EGR zomaar kunnen vergeten.
Is ook nog wat over te lezen.
:knipoog
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tunen of niet? 2,5 TDI v5 74KW 2001

Bericht door Multivan Generation »

Zeker Jan en ook dat levert op :toppie

Heb ik destijds nog een apart artikel over geschreven :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie