Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eberspacher D5S Hydronic II-C aansturing met Westfalia control panel

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Eberspacher D5S Hydronic II-C aansturing met Westfalia control panel

Bericht door arjanzevenaar »

ik zit met een vraag. Op mijn westfalia T5 Joker zit een eberspacher vloeistof verwarming die wordt aangestuurd met het Westfalia control panel. Ik heb hiervan ook al het 3e menu gevonden waar ik de temperaturen en de foutcodes kan uitlezen na een telefoontje naar de Westfalia dealer in Barneveld, erg goed geholpen overigens.

Nu weet ik om de kachel goed schoon te branden moet de kachel een tijdje, zeg 1 uur lang even voluit branden maar dat gaat niet met deze configuratie. Het water en de afgifte is vele malen kleiner dan het vermogen van de kachel dus het water is al na 15 tot 20 minuten op temperatuur en hierdoor gaat de kachel moduleren. Sterker nog de kachel gaat steeds aan en uit, soms wel elke 10 minuten. Ik ben op wintersport geweest en de kachel heeft nachten zo gebrand. Ik vind het geen goeie regeling waardoor ik de kachel eigenlijk hoger zet en ik zet dan een raam open zodat de kachel niet uitgaat. Ik moet zeggen dat de westfalia regeling de temperatuur echt heel strak houd, dus als ik de temperatuur op 15 graden instel dan is het ook tussen 14,8 en 15,2 graden continu, maar met als gevolg dat wel de kachel steeds aan en uit gaat.

Ik zoek dus gebruikers die hiermee ervaring hebben, de nuggets en de grotere buscampers van westfalia hebben allemaal zo'n soortgelijk systeem. Ik vraag mij af of dit nu goed is voor de kachel of dat ik me eigenlijk helemaal geen zorgen hoef te maken. Kachel heeft trouwens geen foutmeldingen en ook geen roet of rookt ook niet. Start altijd netjes. Afgelopen wintervakantie was het bij -18 gewoon 20 graden in de bus. Dus hij doet het wel erg goed.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eberspacher D5S Hydronic II-C aansturing met Westfalia control panel

Bericht door Multivan Generation »

Om je kachel een uur schoon te branden kun je eventueel de stekker van de temperatuursensor even loshalen.
Als het systeem te intelligent is, dan zou hij het kunnen opmerken en een alarm geven, maar je kunt het altijd proberen natuurlijk..

Misschien mooi om met een schakelaar het zo te maken dat je die vanaf het dashboard zo kunt doen :knipoog

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Eberspacher D5S Hydronic II-C aansturing met Westfalia control panel

Bericht door arjanzevenaar »

Ik kan de temperatuur instellen op 40 graden, dus de kachel zou dan altijd 100% moeten draaien maar het water wordt gewoon 85 graden, ook als alle deuren gewon open staan en alle ventilatoren op 100% draaien, en die temperatuur sensor (van het water dus) ga ik niet overbruggen, lijkt me niet echt veilig. Maar de eerste vraag is natuurlijk of het schadelijk is wat Westfalia heeft gemaakt voor de kachel, deze aansturing? Lijkt me toch dat daar ook slimme koppen werken die hierover nagedacht hebben.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eberspacher D5S Hydronic II-C aansturing met Westfalia control panel

Bericht door Multivan Generation »

Als jij regelmatig/periodiek onderhoud laat uitvoeren door een Eberspacher-dealer, dan lijkt mij dat geen probleem.

Je kunt er altijd een Edith-software aan hangen natuurlijk.
En ik had het niet over die temp sensor te overbruggen, maar er een schakelaar tussen te zetten, zodat jij hem 1x per half jaar kunt foppen. En na een mooie schoonbrand-cyclus weer origineel kunt zetten. Je kunt er ook een kabelboompje voor maken natuurlijk wat je er dan naar behoefte even tussen hangt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Eberspacher D5S Hydronic II-C aansturing met Westfalia control panel

Bericht door arjanzevenaar »

ja, natuurlijk, onderhoud is belangrijk. Ik lees op het duistse westfalia forum ook dezelfde berichten met deze configuratie, ook het vele aan en uit wat dus verholpen kan worden door het setpoint iets te verhogen. Dat wordt ook als een van de oplossingen aangedragen. De kachel werkt goed hoor, maar onderhoud aan dit ding kost serieus geld. Beter duur als niet te koop weet het. Bedankt Peter voor het meedenken!
Plaats reactie