Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schimmel

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Re: Schimmel

Bericht door BlueCalifornia »

Jan anno NU schreef: 22 jan 2023, 10:13 Als het al zo lang lekt en vies ruikt in die bus zou ik ook eens onder het tapijt gaan kijken.
En een ontvochtiger klinkt leuk maar deze trekt ook vocht van buiten aan.

Ventileren op de buitenlucht lijkt mij beter.
Toch maar even bij de garage langs gegaan en het zijraam bleek ook niet meer goed af te sluiten, dus vervangen. 't bleek flink nat te zijn onder de vloer (natter dan ik dacht), maar ook het tapijt dat onder de voorstoelen ligt. Dus nu voorstoelen en tapijt daar eruit om eens goed te drogen. Ben alleen vooral bang dat het onder de vloer nu al gewoon een paar maanden nat is en daar is gaan schimmelen. Daar zit ook een soort schuim onder, dus het is geen open ruimte die makkelijk doorwaait. En als er eenmaal schimmel zit, weet ik niet of alleen droogmaken voldoende is? Geen idee of het nu een keer goed laten drogen genoeg is, of dat eigenlijk voor de zekerheid beter de hele vloer eruit kan. Maar dat is nogal eenk klusje lijkt me... Dus weet niet zo goed wat te doen eigenlijk. Gewoon maar proberen te drogen en hopen dat het er daar beneden niet erger aan toe is?
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Schimmel

Bericht door Jan anno NU »

Gewoon maar proberen te drogen en hopen dat het er daar beneden niet erger aan toe is?
Die keuze zal je zelf moeten maken.
Als je van die windschermpjes op je voorportieren hebt zou ik die ruiten voorlopig op een kier laten staan.
Eventueel een hygrometer in je bus leggen.
En wat je niet ziet ? ........
Ben je erg zuinig op je california dan kan ik mij voorstellen dat je alles er uit trekt om de bodem te controleren op roest en eventueel te behandelen.
Dilemma,s , ja

Persoonlijk zou ik afwachten en ventileren , en gaat de houten ondervloer niet bol staan van het vocht so far so good.
Je kan het ook overdrijven , als je in het voor en na seizoen of in de winter kampeerd in de bus met te weinig aandacht voor ventilatie zal ook alles zeiknat worden
van de condens, met wellicht schimmel achter panelen die je niet ziet.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Schimmel

Bericht door SyncRoon »

Je kan wellicht wat (geperforeeerde)buis onder de mat schuiven en geforceerd ventileren.

Je kan ook even goed de moeite nemen om de mat uit te bouwen en gelijk te laten reinigen. Tenminste als ik zag wat er aan bruine bonensoep uit mijn multivan vloermatten kwam. Aan zand alleen al kan je een straatje leggen.
Groet, Ronald
Plaats reactie