Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

extra zitplaats probleem

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
superD
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:54

extra zitplaats probleem

Bericht door superD »

Hallo,

Afgelopen donderdag was ik bij de RDW om mijn VW California Beach te keuren. Ik had een importregistratie afspraak aangevraagd en tegelijk een aanpassing van aantal zitplaatsen.

Ik heb een T6.1 California beach gekocht in Duitsland met een 3 zitsbank achterin. Ik wil hier graag een extra stoel bijplaatsen (originele volkswagen stoel geplaatst op originele volkswagen rail die gewoon in de bus zit).

Helaas is het niet gelukt om dit geregistreerd te krijgen. De keurmeester gaf 2 redenen aan en mij is nu achteraf niet helemaal duidelijk wat telt en waarom. De keurmeester gaf mij aan dat op het CVO van mijn auto 5 zitplaatsen staan en dat dit niet aangepast kan worden. Daarna werd me verteld het voor de keurmeester niet mogelijk was om de stoel en de ingebouwde gordel te beoordelen. Hij sprak over een afspraak in Lelystad bij RDW waarbij de constructie getest kon worden. Maar hij adviseerde mij eigenlijk hier niet aan te beginnen.

Omdat ik in mijn vorige California Beach Camper (T6, 2016) 7 zitplaatsen geregistreerd had en het interieur van mijn nieuwe camper helemaal vergelijkbaar is verbaasde mij deze twijfel aan de stoel.
Het gewicht kan ook niet het probleem zijn. Op het CVO staat 2491 kg. Ik heb mijn bus voor keuring gewogen met stoel en ik kwam op 2460. Max toelaatbare gewicht voor de auto is 3080.

Op dit moment levert volkswagen de beach uitvoering in camper en tour variant. Camper is met 5 zitplaatsen en wegklapbaar gasstel, Tour is met 7 stoele n uitgevoerd en tweede schuifdeur maar als je die weglaat kan je er ook een gastel in krijgen. Ik heb een camper uitvoering.

Mijn vraag aan jullie is, komt jullie dit verhaal bekend voor? Is het mogelijk om het aantal zitplaatsen op het CVO te wijzigen? Ik ging er van uit dat dit mogelijk was mits voldaan aan inbouw eisen en gewicht.

Mijn plan is bij RDW te rade te gaan wat ik moet doen om dit gekeurd te krijgen maar ik dacht dat het vrij eenvoudig zou zijn. (namelijk wegen, stoel beoordelen, klaar)

Op de foto de betreffende stoel in mijn vorige bus. Afbeelding
Bijlagen
7FF951D1-53A0-4FA3-BC6B-A8D9C4003898_1_105_c.jpeg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: extra zitplaats probleem

Bericht door krekwakwol »

Hallo Welkom hier.

Een CVO voor je VW bus kan alleen in dit geval alleen door Pon gewijzigd worden, dus zul je hierover een bericht kunnen sturen naar:
typegoedkeuring@pah.nl (pah = Pon auto handel)

zij gaan over de mogelijke voertuig aanpassingen op het CVO.
Mist het mogelijk is om dit aan te passen!!
Succes ermee.

Ik heb zelf ook al 2 aanpassingen laten uitvoeren, vandaar dat ik het mailadres weet.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
superD
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:54

Re: extra zitplaats probleem

Bericht door superD »

Dank. Ik zal PON mailen. Maar betekent dat als CVO 5 zitplaatsen aangeeft dit er niet meer kunnen worden door keuring bij RDW?
Ik weet namelijk dat er in Duitsland vrij eenvoudig een zitplaats extra geregistreerd kan worden voor deze auto’s via Tuv.
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: extra zitplaats probleem

Bericht door Angelo-anneveld »

superD schreef: 29 jan 2023, 17:31 Dank. Ik zal PON mailen. Maar betekent dat als CVO 5 zitplaatsen aangeeft dit er niet meer kunnen worden door keuring bij RDW?
Ik weet namelijk dat er in Duitsland vrij eenvoudig een zitplaats extra geregistreerd kan worden voor deze auto’s via Tuv.
Waarom haal je je kenteken er niet af en ga je met die bus naar tuv? Krijg je een mooi a4 die het RDW vlekkenloos overneemt.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: extra zitplaats probleem

Bericht door krekwakwol »

superD schreef: 29 jan 2023, 17:31 Dank. Ik zal PON mailen. Maar betekent dat als CVO 5 zitplaatsen aangeeft dit er niet meer kunnen worden door keuring bij RDW?
Ik weet namelijk dat er in Duitsland vrij eenvoudig een zitplaats extra geregistreerd kan worden voor deze auto’s via Tuv.
Dat zul je dan wel van Pon horen of het aantal zitplaatsen op het CVO gewijzigd kan worden en hoe of waarom niet.
Mocht het lukken, dan krijg je (tegen betaling)een nieuw CVO met aangepaste gegevens.
Als de RDW het CVO als leidend nemen, zullen ze daar ook niet zomaar van af wijken.

En hoe dat bij TUV geregeld wordt weet ik niet, maar de RDW heeft andere regels dan het TUV en uiteindelijk moet hij door de RDW op kenteken gezet worden.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 29 jan 2023, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
superD
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:54

Re: extra zitplaats probleem

Bericht door superD »

Ik wacht af wat PON zegt.
En dat keuren via TUV had ik dan moeten doen voor import vrees ik. Krijg als het goed is deze week NL kenteken (met 5 zitplaatsen).
superD
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:54

Re: extra zitplaats probleem

Bericht door superD »

korte update

van PON krijg ik doorverwijzing naar lokale VW dealer.
RDW geeft aan dat documentatie noodzakelijk is, labels aan stoel en gordel met daarop E-keurmerk volstaat niet. Deze documentatie moet aangeven hoe gordel bevestigd is etc.
Heeft iemand een tip waar ik deze documentatie zou kunnen achterhalen?
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: extra zitplaats probleem

Bericht door MarkV »

Hoe zwaar was je vorige bus?
Er was laatst een soortgelijk topic hier en de RDW rekende 75 kg laadvermogen per zitplaats, waardoor het totaal toelaatbare gewicht te hoog uitkwam.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
superD
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:54

Re: extra zitplaats probleem

Bericht door superD »

Leeg 2350, Max toelaatbaar 3080. Ik heb deze gewogen en komt op ongeveer gelijk gewicht.
superD
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:54

Re: extra zitplaats probleem

Bericht door superD »

Deze week dan toch gelukt. Via een VW camperbouwer
Is er een rdw keuring gedaan en nu is de extra zitplaats goed gekeurd. Blij mee!
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: extra zitplaats probleem

Bericht door peetjeadhdtje »

Proficiat, heb je al met al toch nog snel geritseld.
superD
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:54

Re: extra zitplaats probleem

Bericht door superD »

Ja klopt, al met al toch vlot geregeld. Blijkt dat RDW al over veel documentatie beschikt zolang het over origineel meubilair gaat. De camperbouwer waarmee ik in contact kwam had daarnaast snel plek voor een keuring, kortom een meevaller. En nu genieten..
RudolfvA
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2023, 17:41

Re: extra zitplaats probleem

Bericht door RudolfvA »

Beste superD,
Ik loop tegen precies hetzelfde aan als wat jij beschrijft in deze vraag van begin 2023 (ik hoop dat iemand mijn bericht dan nog leest :)).
Ik ben een T6.1 california Beach aan het kopen. Deze heeft volgens de COC (CVO) 5 zitplaatsen, kom ik nu achter. We hebben een extra VW-stoel gekocht en willen daarmee de RDW-keuring doorlopen. Het lukt de verkoper echter tot nu toe niet om dit voor elkaar te krijgen. Zelfs importeur PON meld aan mijn verkopende camperdealer dat ze dit voor de T6.1 Beach niet aan kunnen passen. En zonder aangepast COC kan de RDW geen kenteken met 6 zitplaatsen afgeven.

Kan je doorgeven bij welke camperbouwer je dat dus wel gelukt is?
superD
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:54

Re: extra zitplaats probleem

Bericht door superD »

omdat ik niet weet of ik forum bedrijfsnamen mag noemen stuur ik je een PB
Plaats reactie