Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
vwlove
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2022, 10:13

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door vwlove »

Bedankt voor jullie reacties, Arnold en Geert.

Voor alle duidelijkheid: het gaat mij om de belastingdienst en niet per se om de RDW. En inderdaad, goed ingeschat, mijn slaaphefdak heeft geen bedplaat, Geert. Ik vind je idee zeker het overwegen waard. Echter, het gaat hier om een zogenoemd superplat hefdak. Kan jouw idee dan ook, Geert?

Je schrijft:
Een paar scharnieren, een stuk multiplex en twee gasveren. Alleen de plaat is al voldoende voor bed voor RDW en belastingdienst.
Om je goed te begrijpen de volgende vragen:
- hoe dik is dat multiplex? Het moet twee personen kunnen houden; of kijkt de belastingdienst daar niet naar?
- waar steunt het multiplex (behalve de scharnieren) precies op? Hoe bevestig je de steunpunten voor het multiplex aan het dak van de bus? Met andere woorden, als je het bed (zogenaamd) wil gebruiken, dan doe je het dakje omhoog en het bed naar beneden. Mijn vraag is dus waar het bed dan op steunt?

Mooi en uitgebreid blog, overigens. Het is me niet gelukt om de informatie daar te vinden. Ik zie "Bed versie 1/2", maar daar staat niet wat je bedoelt, denk ik? Ook ctrl-f op hefdak biedt geen soelaas.
De (wil om een) Transporter (te repareren) is onverwoestbaar!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Mickel Moen »

Het hangt er vanaf, of jouw slaaphefdak voorbereid is op een bedplaat.

Bij mij valt de gehele plaat op een rand. Heb je dat niet, dan lijkt mij dat het mogelijk moet zijn om aan beide zijden aan de dakrand een alu hoekprofiel te bevestigen, waar de plaat dan op/in rust.

Ik denk niet dat de keurmeester naar de dikte kijkt of gaat proefliggen. Ik zou echter ook niet voor een plaatje hardboard kiezen, maar 12 of 18mm multiplex moet kunnen. Afhankelijk van de kwaliteit. Kies je voor populier, mooi licht, zou ik voor 18 mm gaan.

De scharnieren aan de achterkant en de gasveren, moet je ook op een of andere manier aan de dakrand bevestigen, maar dat hangt dus geheel van jouw situatie af. Wellicht is het niet mogelijk.

Dit is de link naar mijn beneden-bed. https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10 ... sie-2.html

Bovenbed is niet zelf gemaakt, maar onderdeel van het SCA hefdak.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 27 feb 2023, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door krekwakwol »

Ik denk als de RDW het bed goedkeurt, dat de belastingdienst dit ook wel zo ziet.
Maar is hij al gekeurd bij de RDW dan?


Je zou als bedplank ook 18mm Vederprime kunnen nemen, dit is lichtgewicht en gelijk al met een witte primer er op, dit hoef je voor binnen gebruik ook niet af te lakken.
Dan is je plafond gelijk mooi afgewerkt.
Te koop bij o.a. de Hornbach, maar ook online.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door marrcel »

In principe valt het aanwezig zijn van slaapplaatsen en stahoogte onder de belastingdienst als je kwart tarief wilt. Ik kwam mei 2022 zelfs zonder hefdak door de rdw keuring.
Sinds medio 2022 kijkt de rdw naar de gordelfunctie van de B-stijlen als er een hefdak is ingebouwd. Dan wil de rdw aangetoond zien dat dat er sprake is van een goede constructie om de klap van de gordel op te vangen. Er zijn voorbeelden van slechte of geen aanvullende constructie aangeboden voor keuring. Men onderzoekt hoe het kaf van het koren gescheiden kan worden. Zelfbouwers met een hefdak zullen meer aandacht krijgen dan bedrijven die er tientallen per jaar inbouwen. Certificering is een groot woord maar zo makkelijk dat het was lijkt voorbij te zijn.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

vwlove schreef: 27 feb 2023, 00:07 Ik heb twee veldbedden van Decathlon (200 cm x 70 cm) die je aan elkaar kunt vastmaken. Deze wil ik dan achter deze stoelen plaatsen. Op deze veldbedden kun je matjes plaatsen die ook weer aan elkaar te ritsen zijn. Dit slaapt erg lekker! Nu is mijn vraag: mag dit van de belastingdienst wbt het kwarttarrief?
De RDW zegt hierover:
Om uw voertuig als kampeerauto te kunnen registreren stellen wij de volgende inrichtingseisen:
In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.
Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn.
Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.
Al deze voorzieningen moeten vast in het woongedeelte zijn bevestigd.

Het bed moet dus vast bevestigd zijn, dus als je de veldbedden aan de vloer vastschroeft lijkt het mij dat dit voldoet. Als het je bedoeling is om de veldbedden alleen voor het slapen neer te zetten en overdag weer op te ruimen, dan voldoet het niet lijkt mij.


Het kan zijn dat er te weinig ruimte overblijft voor de veldbedden van 2 meter als ik de stoelen zover mogelijk naar voren schuif. In dat geval kan ik op zoek gaan naar iets kortere veldbedden. Graag uw input.

Dat zou ik inderdaad maar eens opmeten want dat lijkt mij best krap. Er moet ook nog een keuken, een vaste tafel en bergruimte in passen.
https://www.decathlon.nl/p/opblaasbaar- ... 49&c=BEIGE
Ik zie nu pas dat plaatje van het veldbed, lastig om zo'n opblaasding vast te schroeven. Dit wordt toch wel erg twijfelachtig.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
vwlove
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2022, 10:13

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door vwlove »

Hartelijk dank, Geert, Arnold, marrcel, en Hanz voor jullie antwoord.

Korte reactie:
@Hanz, jij gaat ervan uit dat het bed, cq de veldbedden, vast (geschroefd) moeten zitten. Volgens mij staat nergens dat dat moet. Noch RDW, noch de belastingdienst eist dat, naar ik weet. Als iemand daar anders over denkt dan hoor ik dat graag.

@marrcel, de belastingdienst is inderdaad strenger volgens mij. De gordels van de middenstoelen zitten in de stoel (Multivan), dus deze discussie speelt niet voor mij, denk ik. Wel interessant om te lezen, dank daarvoor.

@Arnold, bedankt voor de tip!

@Geert, de link naar jouw benedenbed had ik inderdaad gevonden. En jij kreeg het bovenbed al cadeau, lees ik #duim-omhoog. Ik heb mijn rand even bekeken en er zitten genoeg plekken in waar ik wat op vast kan zetten. Ik ga dit verder uitzoeken, dank voor de tip. Het zou erg prettig zijn als jouw suggestie werkt.
De (wil om een) Transporter (te repareren) is onverwoestbaar!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

vwlove schreef: 03 mar 2023, 02:07 Hartelijk dank, Geert, Arnold, marrcel, en Hanz voor jullie antwoord.

Korte reactie:
@Hanz, jij gaat ervan uit dat het bed, cq de veldbedden, vast (geschroefd) moeten zitten. Volgens mij staat nergens dat dat moet. Noch RDW, noch de belastingdienst eist dat, naar ik weet. Als iemand daar anders over denkt dan hoor ik dat graag.

In mijn vorige bericht had ik al geschreven (vet en onderstreept):
"Al deze voorzieningen moeten vast in het woongedeelte zijn bevestigd."
Dit heb ik niet zelf bedacht maar is een eis van de RDW.


@marrcel, de belastingdienst is inderdaad strenger volgens mij. De gordels van de middenstoelen zitten in de stoel (Multivan), dus deze discussie speelt niet voor mij, denk ik. Wel interessant om te lezen, dank daarvoor.

Als deze stoelen in een originele (goedgekeurde) rail naar voren kunnen schuiven dan zal dit inderdaad geen probleem zijn. Als ze vast bevestigd zijn en je gaat ze verplaatsen naar een andere positie in de bus dan kijkt de RDW naar de bevestiging en dat levert zeer waarschijnlijk wel een probleem op.
marrcel schreef: 27 feb 2023, 21:14 In principe valt het aanwezig zijn van slaapplaatsen en stahoogte onder de belastingdienst als je kwart tarief wilt. Ik kwam mei 2022 zelfs zonder hefdak door de rdw keuring.
Niet helemaal correct. Ook de RDW heeft als eis dat er een bed aanwezig moet zijn (en dus vast bevestigd). Over stahoogte zegt RDW inderdaad niets, dat verklaart waarom je zonder hefdak door de RDW keuring bent gekomen.

Overigens zou ik eerst maar eens nameten of dat hele plan met die verschoven stoelen en veldbedden wel past in een KWB. Ik heb daar mijn twijfels over.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door SyncRoon »

Ik kan niet opmaken dat de vwliefde nog via de RDW moet. Hij heeft een kombi met ombouw op multivan wat voor de RDW denk ik al een puntje is. Zou goed kunnen dat hij al een camperkenteken heeft en enkel de slaapplaats/bed wil aanpassen? Met de uitleg heb ik geen beeld op hoe zijn keukentje in dat plaatje past.

Bed hoeft helemaal niet vast te zijn als zijnde een bed. Er moet een bed aanwezig zijn (altijd) en gebruik van vaste onderdelen als zitplaatsen om een bed te creëren is toegestaan. Je zou dus de twee multivan stoelen onderdeel kunnen laten uitmaken van een bed waarbij je in de achterruimte een bedplank op laat aansluiten. Maar alles moet wel in de bus aanwezig zijn en blijven. Je zou het opblaasbaar bedframe bv in een vaste kast kunnen plaatsen en deze constructief daarmee verbinden (onlosmakelijk en niet als met drukknopen/tourniqets/clips/sluitingen etc maar bv met een strop van een oude gordel en die met schroeven/bouten vast aan de kast).

los in de zin van een opblaasmatrasje, ikea bedbankje of enkel een matras op de vloer zal niet worden geaccepteerd.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

SyncRoon schreef: 03 mar 2023, 09:27 Ik kan niet opmaken dat de vwliefde nog via de RDW moet. Hij heeft een kombi met ombouw op multivan wat voor de RDW denk ik al een puntje is. Zou goed kunnen dat hij al een camperkenteken heeft en enkel de slaapplaats/bed wil aanpassen? Met de uitleg heb ik geen beeld op hoe zijn keukentje in dat plaatje past.

Dat is inderdaad niet duidelijk. Iets meer informatie hierover van vwlove kan een hoop verhelderen

Bed hoeft helemaal niet vast te zijn als zijnde een bed. Er moet een bed aanwezig zijn (altijd) en gebruik van vaste onderdelen als zitplaatsen om een bed te creëren is toegestaan.

Klopt, bed hoeft niet permanent als bed klaar te staan maar de onderdelen waar het bed van gemaakt wordt (stoelen, bedbank, bedplank e.d.) moeten wel permanent en vast aanwezig zijn. Dus jouw idee van een ombouw waar de veldbedjes in gemonteerd worden voldoet naar mijn mening. Feitelijk gebruik je dan de veldbedden als een soort lattenbodem.

los in de zin van een opblaasmatrasje, ikea bedbankje of enkel een matras op de vloer zal niet worden geaccepteerd.

Precies, daarom zal RDW en ook Belastingdienst niet akkoord gaan met twee losse veldbedden. Een Ikea bedbank zou nog kunnen als die vast gemonteerd staat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
vwlove
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2022, 10:13

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door vwlove »

Bedankt voor jullie wijze reacties. Fijn dat er zo'n forum bestaat.

Allereerst, @Hanz, je hebt helemaal gelijk. Ik heb altijd gehoord dat de eisen van de belastingdienst strenger zijn dan die van de RDW. Echter, ik zie nu dat de RDW eist dat de slaapplaats vast zit terwijl de belastingdienst dat niet eist. Bedankt voor je reactie daarover.

Huidige toestand:
@allen: inderdaad, in mijn geval gaat het om een bus die al door RDW en belastingdienst goedgekeurd is.

Keukentje:
Keukentje heb ik achter/aan de bestuurdersstoel vast, en wel op ~15 cm hoogte zodanig dat de passagier erachter er met zijn voeten onder kan. Keukentje is erg plat.

De wet:
Ik heb nader onderzoek gedaan, en inderdaad, volgens de letter van de wet moet de slaapplaats vast zitten (https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... ampeerauto > eisen voor de inrichting). En als je verder zoekt, dan blijkt het ook zo in de wet te staan (https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2023-01-01 > zoek op 'slaapgelegenheid').

Interpretatie van de wet:
Nu kun je er natuurlijk nog over discussiëren wat 'vast' betekent. @Ronald interpreteert dit als 'onlosmakelijk'. Ik begrijp nooit zo goed waarom vast onlosmakelijk moet zijn. Mocht er iets gerepareerd worden dan is onlosmakelijk toch onwenselijk?

Interessante casus:
Een buurman van mij heeft geen achterbank en de vloer met een zacht materiaal bedekt. Hij gebruikt dat als slaapplaats. Geniaal bedacht, vind ik. Het zit vast. Valt hier wat op af te dingen volgens de regels van RDW en belastingdienst denken jullie?

Concluderende vraag:
Iemand een idee hoe ik de veldbedden voor RDW geloofwaardig 'vast' kan maken terwijl ik overdag de bus gewoon lekker kan gebruiken (als we camperen of anderszins)?
De (wil om een) Transporter (te repareren) is onverwoestbaar!
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door SyncRoon »

vwlove schreef: 03 mar 2023, 23:18 Keukentje:
Keukentje is erg plat.

Interpretatie van de wet:
@Ronald interpreteert dit als 'onlosmakelijk'. Ik begrijp nooit zo goed waarom vast onlosmakelijk moet zijn. Mocht er iets gerepareerd worden dan is onlosmakelijk toch onwenselijk?

Interessante casus:
Een buurman van mij heeft geen achterbank en de vloer met een zacht materiaal bedekt. Hij gebruikt dat als slaapplaats. Geniaal bedacht, vind ik. Het zit vast. Valt hier wat op af te dingen volgens de regels van RDW en belastingdienst denken jullie?

Concluderende vraag:
Iemand een idee hoe ik de veldbedden voor RDW geloofwaardig 'vast' kan maken terwijl ik overdag de bus gewoon lekker kan gebruiken (als we camperen of anderszins)?
Plat keukentje? dat die boven de vloer hangt/staat is geen probleem maar je moet wel aan de 60cm werkbladhoogte komen.

Met onlosmakelijk bedoel ik natuurlijk niet makkelijk los/uitneembaar. Zoals met al je interieur is bout/schroef daar voldoende voor en hoeft het niet gelast, gekit of gepopt. Maar ook geen vleugelmoeren of sluitmoeren, drukkers, ritsen, klitteband enz.

In verleden behaalde resultaten geven geen garantie. Als je al denkt dat de buurman het ei uitgevonden heeft zal je dat vooraf schriftelijk van de belastingdienst willen weten en niet achteraf met een beschikking dat je als staatssponsor ons allemaal tekort gedaan hebt.

Hoe je iets flexibel 'vast' kan zetten (als het om een opblaasbaar frame gaat) heb ik al aangegeven. Maar een lege laadruimte kan je vergeten zolang je geen bedplaat 180x110 in je slaaphefdak hebt. Als je een opklapbare bedplank erin maakt kan je vervolgens achterin de bus uitspoken wat je wil. Maar of dat lukt met een superplat hefdak? Heb je een liftscharnieren of gewone plat aan de achterkant?
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door krekwakwol »

vwlove schreef: 03 mar 2023, 23:18 Bedankt voor jullie wijze reacties. Fijn dat er zo'n forum bestaat.

Allereerst, @Hanz, je hebt helemaal gelijk. Ik heb altijd gehoord dat de eisen van de belastingdienst strenger zijn dan die van de RDW. Echter, ik zie nu dat de RDW eist dat de slaapplaats vast zit terwijl de belastingdienst dat niet eist. Bedankt voor je reactie daarover.

Huidige toestand:
@allen: inderdaad, in mijn geval gaat het om een bus die al door RDW en belastingdienst goedgekeurd is.

Keukentje:
Keukentje heb ik achter/aan de bestuurdersstoel vast, en wel op ~15 cm hoogte zodanig dat de passagier erachter er met zijn voeten onder kan. Keukentje is erg plat.

De wet:
Ik heb nader onderzoek gedaan, en inderdaad, volgens de letter van de wet moet de slaapplaats vast zitten (https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... ampeerauto > eisen voor de inrichting). En als je verder zoekt, dan blijkt het ook zo in de wet te staan (https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2023-01-01 > zoek op 'slaapgelegenheid').

Interpretatie van de wet:
Nu kun je er natuurlijk nog over discussiëren wat 'vast' betekent. @Ronald interpreteert dit als 'onlosmakelijk'. Ik begrijp nooit zo goed waarom vast onlosmakelijk moet zijn. Mocht er iets gerepareerd worden dan is onlosmakelijk toch onwenselijk?

Interessante casus:
Een buurman van mij heeft geen achterbank en de vloer met een zacht materiaal bedekt. Hij gebruikt dat als slaapplaats. Geniaal bedacht, vind ik. Het zit vast. Valt hier wat op af te dingen volgens de regels van RDW en belastingdienst denken jullie?

Concluderende vraag:
Iemand een idee hoe ik de veldbedden voor RDW geloofwaardig 'vast' kan maken terwijl ik overdag de bus gewoon lekker kan gebruiken (als we camperen of anderszins)?
Je moet er wel om denken dat je bus ook na het RDW keuren en goedkeuring voor kwart tarief bij de belastingdienst, aan de eisen blijft voldoen, als bij een verkeerscontrole blijkt dat hij niet meer aan de eisen voldoet, kun je een boete én een naheffing krijgen voor de wegenbelasting en dit gaat terug tot de datum dat je het kwart tarief hebt gekregen, maar misschien ook nog wel een WOK melding.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

En dan nog de stoelen die verplaatst worden. Als dat in een reeds goedgekeurd railsysteem kan dan is er niets aan de hand. Zo niet dan moet hij opnieuw gekeurd worden door RDW. Als je dat niet laat doen dan kan dat bij een eventueel ongeval grote problemen opleveren bij de verzekering.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

vwlove schreef: 03 mar 2023, 23:18
Concluderende vraag:
Iemand een idee hoe ik de veldbedden voor RDW geloofwaardig 'vast' kan maken terwijl ik overdag de bus gewoon lekker kan gebruiken (als we camperen of anderszins)?
Voordat je je daar het hoofd over gaat breken, pak eens een rolmaat en meet de ruimte in je bus op. Volgens mij gaat dat hele idee niet passen.
Achter de achterstoelen heb je nog ongeveer 160 cm ruimte tot de achterklep.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie