Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Jutterende aandrijving

vragen over de T5
Plaats reactie
Harry T5
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2021, 15:49

Jutterende aandrijving

Bericht door Harry T5 »

Hallo. Ik wil graag even gebruik maken van jullie kennis en ervaring. Ik heb bij mijn T5 2.0TDI 140pk 2014 een probleem in de aandrijving. Sinds afgelopen zomer met de caravan te zijn weggeweest krijg ik steeds meer last van het effect dat je hebt als je met te laag toerental vermogen vraagt. Dit effect werd steeds erger tit ik het nu continu heb bij gas geven. Pas bij toerentallen boven 3000 neemt het af. Bij lage toeren is het alleen veel erger.
Je denkt dan aan het 2 massa vliegwiel, maar er zijn geen afwijkende geluiden te horen.
Ik heb een VW monteur het laten beoordelen en die kwam tot de conclusie dat het zeer ws de injectoren waren. Die zitten er nu nieuwe in, maar het euvel is niet verdwenen. Mss een beetje minder, maar daar twijfel ik aan.
Nu is de vlgd verdachte een kapotte aandrijfas omdat hij nog steeds het vliegwiel uitsluit omdat hij de bijgeluiden mist. Ik weet het niet meer. Heb geen ervaring met 2 massa vliegwielen of een kapotte as met dit fenomeen.
Wie heeft er een idee of een soortgelijke ervaring?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Jutterende aandrijving

Bericht door SyncRoon »

Motor en bakophangrubbers in orde? Als je monteur het massa vliegwiel niet wil controleren ga je naar een andere garage.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Jutterende aandrijving

Bericht door Erdem50 »

SyncRoon schreef: 24 feb 2023, 09:10 Motor en bakophangrubbers in orde? Als je monteur het massa vliegwiel niet wil controleren ga je naar een andere garage.
Hoe wil je die controleren dan? Even de bak trekken? Dat is namelijk de enige juiste manier maar als die los is kan je net zo goed meteen gaan vervangen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Harry T5
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2021, 15:49

Re: Jutterende aandrijving

Bericht door Harry T5 »

Dat is dus het probleem. Op zich kan ik natuurlijk de hele aandrijflijn vervangen en uiteindelijk zal het wel ergens verdwijnen, maar dat was niet direct de bedoeling. De bus heeft er inmiddels wel 300k op staan.
Ophang rubbers van bak enz heb ik wel aan gedacht, maar zal dat ook nog eens onder de aandacht brengen.
Maar heb niet direct het idee dat ze zulk een groot effect hebben.
Ik ben eigenlijk vooral ook benieuwd naar het effect van een defecte aandrijfas. Kan die dit beschreven effect oproepen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Jutterende aandrijving

Bericht door Multivan Generation »

Hoe lang zit die aandrijfas er al onder?
De meesten gaan tussen de 100 en 140.000 km mee, voordat de vertanding/splines het gaan laten afweten.
Preventief invetten bij ieder garage bezoek ik best wel belangrijk voor een langere levensduur van die aandrijfassen.

Bij lage snelheden kun je het voelen, maar hoeft niet perse in het koppelgebied.
Dan zou je eerder denken aan het 2 massa vliegwiel.
Dat is te testen met speciaal gereedschap, maar gezien de kilometerstand, zou ik het 2mv dan meteen laten vervangen inclusief druklager, drukgroep en koppelingsplaat. En de aandrijfassen goed laten controleren op slijtage bij de splines/vertanding.

Verwissel de voor en achterbanden eens, om te zien of het gevoel dan naar achteren verplaatst.
Zo ja, dan kan het in de wielen/banden zitten.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry T5
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2021, 15:49

Re: Jutterende aandrijving

Bericht door Harry T5 »

De auto heb ik bijna 3 jaar geleden aangeschaft met ruim 2 ton op de teller. In het onderhoudsboekje heb ik geen info over assen of 2 massa vliegwiel kunnen halen. Ga er van uit dat die nog eerste montage zijn. Met nu 3 ton uiteraard niet vreemd dat er dan wat aan de hand kan zijn.
Aan de wielen/banden zal het niet liggen. Met nu de winterbanden erop bleef het hetzelfde.
Ik denk dat ik idd ga doen wat jij ook adviseert Peter. Het vliegwiel is de grote verdachte en ga ik vervangen en de assen beoordelen we dan ter plekke. Dat invetten van de splines is bij de wielnaven neem ik aan. Als die het laten afweten, wat kan ik dan verwachten? Kan me voorstellen dat er speling komt, maar of dat mijn probleem kan veroorzaken betwijfel ik. Uiteraard wil je niet dat ze doorslaan. Dan sta je stil

Ik kom ook de Valeo kit4P koppeling tegen. Deze zou een vervanger voor het 2 massa vliegwiel zijn. Iemand daar ervaring mee of kennis van?
Ik kan me voorstellen dat dit systeem langer meegaat dan een 2 massa vliegwiel. In principe dus weer een single mass vliegwiel maar met extra grote demper veren.
Kan ze niet vinden voor de T5 trouwens.
Harry T5
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2021, 15:49

Re: Jutterende aandrijving

Bericht door Harry T5 »

Na een nadere inspectie en compressie meting bleek cil 3 nog maar 13 bar te hebben. Das niet goed dus. Nu kop uitgebouwd en idd een uitlaat klep van cil 3 verbrand.
Er zit een mooi gleufje haaks op de diameter.
Koprevisie dus en er maar vanuit gaan dat het dan opgelost is.
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Jutterende aandrijving

Bericht door Angelo-anneveld »

Harry T5 schreef: 18 mar 2023, 15:33 Na een nadere inspectie en compressie meting bleek cil 3 nog maar 13 bar te hebben. Das niet goed dus. Nu kop uitgebouwd en idd een uitlaat klep van cil 3 verbrand.
Er zit een mooi gleufje haaks op de diameter.
Koprevisie dus en er maar vanuit gaan dat het dan opgelost is.

Vliegwiel beetje onwaarschijnlijk ook.. die voel en hoor je vaak bij stationair draaien.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Jutterende aandrijving

Bericht door Multivan Generation »

Splines aan wielzijde maar zeker ook aan de bakzijde, vooral daar.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry T5
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2021, 15:49

Re: Jutterende aandrijving

Bericht door Harry T5 »

Ik voel idd wel wat speling van de de rechteraandrijfas op de bak. Due ligt nu los. Ik zal daar toch eens naar kijken. Horen die nagenoeg speling vrij te zijn?
Plaats reactie