Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Ik krijg op mijn tekst de melding: 406 Not Acceptable / nginx maar kan echt niet zien waar dat aan ligt. Staan enkel 'normale' woorden in dus wat not acceptable is?

In andere topics kan ik de tekst ook niet plaatsen (als voorbeeld al niet) Dit bericht dus wel......
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Zojuist de nieuwe 3.5T trekhaak gemonteerd. Dat geeft mij meer vertrouwen dan een standaard (+/-2600kg) trekhaak. Bevestiging is stuk zwaarder uitgevoerd dan die erop zat. De kogelbevestiging is met 4 gats en zit met 3 zware platen aan de trekbalk gelast. Dat is al heel wat meer dan de flumpsie uitvoering die erop zat.

Jammer genoeg krijg je die 3.5T niet zomaar op kenteken. Kan waarschijnlijk wel maar zijn behoorlijke kosten aan gemoeid. (kan via een bedrijf waarschijnlijk sowieso aanpassing COC 2e fase waarbij trekgewicht gelijk aan maximaal voertuiggewicht. Enkel bij N1 categorie
bedrijfswagen.) Als de 4motion net als een Amarok als N1.G(eländefahrzeug) zou staan kan je tot 1,5x het max voertuiggewicht met maximaal
3500kg. Kosten lopen op naar € 3K.... Maar werd er aangegeven zou PON dit mogelijk allemaal op de plank hebben liggen?

Dan nog airbags, ik heb zijairbags in de multivan stoelen. Onder de voorstoel zit een gele stekker in de kabelboom/houder aan de voorstoel. Zijn deze zijairbags (met contact af/accu los) gewoon aan te sluiten of moeten deze ingeregeld in een BCM? Ik heb M-code 4UC driver s airbag en M-code 4X0 without side airbag. Zo te zien op dashbord onder handschoenvak geen bijrijder airbag, staat geen [airbag] op het front maar wel een sticker in de bijrijdersdeur?

EINDELIJK, weet niet wat het in de tekst was.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Multivan Generation »

SyncRoon schreef: 13 jan 2023, 15:44 Ik krijg op mijn tekst de melding: 406 Not Acceptable / nginx maar kan echt niet zien waar dat aan ligt. Staan enkel 'normale' woorden in dus wat not acceptable is?

In andere topics kan ik de tekst ook niet plaatsen (als voorbeeld al niet) Dit bericht dus wel......
Dit kan te maken hebben met speciale tekens in de tekst.
Ik heb dat ook wel eens als je een haakje of pijltje naar links of rechts wilt gebruiken..
Wel irritant ja..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

:muur ok maar weer.... ik geloof dat ik wel wat haken en ogen had verwijderd ja....

Eerst maar eens verder met dat hefdaken verhaal ook. wat en hoe met die balk op de B stijl en/of problemen...
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

'Probleempje' knipperlicht opgelost. Alle lampunits teruggezet en de claxon ook aangesloten. Blijkbaar ging met de knipperlichten de claxon ook af en waren deze stekkers ook los gemaakt. Nu springen de knipperlichten niet meer aan. Klaar maken voor 2e ronde (stof eraf) wassen en volgende week de gaten zagen voor de ramen en hefdak hoop ik.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Ondertussen gingen de knipperlichten weer af en de claxon ook..... Dit na wat gefrummel aan de kabelboom van de sensoren en trekhaakaansluiting achter het linkerachterlicht. Nu bleek dat de linkerachterlichtunit niet werkte en na terug weer frummelen aan de stekkers en kabels werkte de verlichting weer en is de storing ook al weer 24 uur weg. Dat wordt denk ik kabelboompje en stekkers van de sensoren en trekhaak ook maar eens nakijken.

en zijruiten geplaatst
Bijlagen
IMG-20230212-WA0000[1].jpeg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Ik heb ondertussen toch de keus gemaakt om een simpel maar praktisch interieur in te bouwen. Twee langsbanken om te vormen tot bed. Kussens passen over dwars zodat je minder last hebt van de naden. Tafel op een poot van steigerbuis 33.7mm. Het tafelblad is ook het verlengstuk van het bed. Kastje met laderails voor combi-microgolf op 1400W omvormer + senseo bij in de bus. Wasbakje met kraan, 2x 10L schoon/vuilwater tank.
Bijlagen
20230319_211139.jpg
20230319_211040.jpg
20230319_205854.jpg
Laatst gewijzigd door SyncRoon op 19 mar 2023, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

kastje en instapbak.

Banken en kastje zijn gemaakt van fins vuren multiplex waarbij ik 4 platen (122x244) van 15mm en 12 mm heb gebruikt, van elks 2. Ik heb ca. een halve 12mm plaat over. Grotendeels blind geschroefd met pockethole boor/schroefjes en waterbestendige vullende houtlijm. Aanrechtblad is van 28mm beuken. Ik heb heb nog ca. 3m³ aan massieve beuken panelen in de schuur liggen. 25mm, 28mm, 45mm. Ik heb er al een trap van gemaakt, (schuif)deuren van de CVkast en een plafond hoge halkast met roldeuren en dubbele kapstok in de oude nis waar de petter stond die de timmermanswerkplaats aandreef. ook de vensterbanken op de bovenverdieping zijn nu van beuken. Rest me nog een ovaal (keuken)tafelblad van 240x110 en de frontjes voor de keuken en bureau's in woonkamer en kantoor.
Bijlagen
trap-beuken-danish-oil.jpg
20230319_214030 (768 x 1024).jpg
20230319_205905 (768 x 1024).jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

RDW kon de wagen niet invoeren op de Belgische gegevens omdat de aslasten niet vermeld staan op de papieren (certificaat van Díeteren en het roze inschrijvingsbewijs) .... Ik had er ook geen CVO bij deze keer want alle vorige keren zeiden ze dat dit overbodig was want ze halen het zo uit hun systeem.... duh....

Op de typesticker links naast het luchtfilter (bijrijderszijde) staan geen aslasten vermeld. Ook mist het E-nummer of toelatingsnummer. Het is enkel een blanco typesticker met 'volkswagen' het juiste chassisnummer en motorcode. Dus ook geen totale voertuig massa en massa sleep.

In de B-stijl zit een sticker van D'ieteren met mtm 3000kg en mtm sleep 5300kg en chassisnummer, pva nummer en type. Geen aslasten. Het lijkt erop dat deze sticker van D'ieteren over een fabriekssticker zit geplakt. zie de donkere vlek welke niet uitlijnt met de zwarte bochtjes op de aluminium sticker. Deze vlek voel je duidelijk door de sticker heen.

Heeft iemand een PVA-PVG U/00475 en staan daar aslasten en E-toelatingsnummer op?

Ik heb via classicparts het certificaat al opgevraagd en daar staat in dat het een 2800kg chassis is met aslast voor 1575 en aslast achter 1550. Helaas had ik deze papieren niet bij de keuring mee. Af fabriek is een vering en schokbreker upgrade geleverd (1BJ) en voorveren klasse 5 (0JE) en wellicht dat D'ieteren dit dan als 3000kg MTM op sticker/inschrijving heeft gezet? Die upgrade is bgedaan voor 2cm extra bodemvrijheid want een Seikel extreme ombouw zat er niet in vanwege de einzelabnahme die enkel in duitsland toegelaten is.

Ik ga maandag eens bellen naar MIG moters waar de bus nieuw geleverd is en weer eens PON uithoren waarom ze geen CVO willen leveren want daar heb ik in december al om verzocht en ook na herhaaldelijk vragen geen reactie. (als we kunnen sturen we die op zo niet dan moet u bij commerciele partijen aanvragen....) zo ver ik kan vinden kan je via de commerciële partijen geen CVO aanvragen voor VW bedrijfswagens.

Ik denk dat ik het PVA U/00475 erbij moet hebben als hier de aslasten op staan en dit klopt met het MTM van 3000kg of anders een CVO van PON, beide ook met E-toelatingsnummer en een nieuwe typesticker?
Bijlagen
img20230331_08531680 (2).jpg
20230401_150758 (3).jpg
20230401_150550 (3).jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Verder was de inbouw bijna ok. Gewicht toch nog fenomenaal ca. 2350kg :groteogen (ik dacht rijklaar gewicht dat hij zei) en goed voor totaal 7 zitplaatsen. Moet trouwens de zitkussens nog 'vast' zetten met klitteband aan de zitplank en leuning en hoofdsteunen :vraagteken monteren. Zal ook stickers maken met aanduiding toegelaten zitplaatsen bij de aanwezige hoofdsteunen dan. Verder werd er goed gekeken naar de nummers op de zijruiten (van kiravans en daarmee goedgekeurd op de vermelde nummers), of er wel/geen draaistoelen in zaten, tot 3x toe gewezen op nog ontbrekend hefdak dat deze achter de B-stijl moet zitten of bij doorzagen tussen B-stijl dat dit een goedgekeurd dak daarvoor moet zijn.....Maar dat is voor later als ik op kenteken kan verplaatsen naar een inbouwer. Verder controle op scherpe delen interieur voor passagiers wat in orde is met alle afgeronde kanten/hoeken. Interieur van hout zijn ze niet blij mee vanwege splintergevaar. Magnetron op omvormer was ok, E-goedkeuring voor in voertuig heeft de omvormer ook.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Jan anno NU »

Wel een gecompliceerd Projekt met die administratie.
Wat heb je nu nog over aan laadvermogen?
Zal toch ruim te weinig zijn om zeven personen te vervoeren zeker.
Als je dat al zou willen op die bankjes.

Wel leuk gemaakt om mee te kamperen voor twee personen , leuke stoffering.
:toppie
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Die administratie valt wel mee, had even wat meer tijd moeten inzetten op de CVO en nazien op de typeplaatjes. In het verleden behaalde resultaten.....

Laadvermogen komt er niet op te staan. Bij personenwagens heb je enkel je totale toegestane massa. Met de 7 zitplaatsen is dan rekening gehouden met 75kg (68kg persoon/7kg bagage) per zitplaats en 10kg extra per zitplaats + lengte voertuig x 10.

Bij 2350kg rijklaar gewicht en 650kg 'laadvermogen' bij de 3000kg MTM zou het dan ongeveer zijn;

6x75 kg (bestuurder zit al in rijklaar gewicht) + 7x10 kg (extra gewicht) + 5x10kg (voertuiglengte) = 570 kg. Dat geeft 80 kg reserve wat net te weinig is voor een 8e passagier. (ik had nog wel 5 kg kunnen besparen aan gewicht als dat moest......)

Hierbij vraag ik mij alleen af of ze ook de kogeldruk van 100kg hebben meegenomen in de berekening. Want dan zou ik 20 kg tekort komen.

Waarom zou je geen 5 personen op die bankjes vervoeren? Het zijn tenslotte toegelaten zitplaatsen. Douwde de bak van mijn unimog 404 ook altijd vol op de lengtebanken.... En zoals mijn oma altijd zei, Asch is verbrande Turf.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Jan anno NU »

En zoals mijn oma altijd zei, Asch is verbrande Turf.
Niet te hopen dat ze afbrandt , zonde van je werk.

Dat je laadvermogen niet word vermeldt begrijp ik wel , maar wel de toegestane maximum massa dus vandaar mijn vraag.

Personen vervoeren op die bankjes moet je zelf weten , wat mij betreft is dat niet verantwoordt, bij de eerste noodstop ligt alles op een hoop.
Zou je bus van recentere datum zijn keurt de rdw het ook niet meer goed.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

risico x kans x gevolg

Ik rij meestal niet zozeer defensief maar met lading en aanhanger doorgaans wel en daarmee ruim anticiperend op de omgeving. Wat meningen betreft zal het mij echt boeien, het is binnen de kaders van de wet- en regelgeving. Ik zie meer risicovolle verkeersgedragingen met meer kans op ongevallen met potentieel zwaardere gevolgen bij/door overige weggebruikers dan de keer dat ik passagiers mee zal voeren achterin. Waarom dan de zitplaatsen, omdat het kan :toppie

Zojuist ook hopelijk storing op ruitenwissers verholpen. Vrijdag in de regen vielen ze uit. Kon nog een stukkie doorrijden door manueel even de hendel op sproeierstand te trekken. Na stoppen en zoeken deden ze het weer voor de volgende 10km. en weer niet, op terugweg weer wel, en weer niet...

De motorkapsluiting los gemaakt om de microswitch eens na te zien. Zou deze storing geven ivm al dat woestijnstof. Het veercontactje dat het pinnetje indrukt zat er scheef op / naast. Eens zien of het hiermee verholpen is of dat ik het elders moet zoeken.
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2023-04-02 om 13.34.12.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Vandaag ook de zitbanken wat nader afgewerkt en hoofdsteunen geplaatst. Hoofdsteunen (+zetel en ruggensteun) uit een vario brandweerwagen van Ziegler had ik al jaren op de plank liggen. Hoofdsteunen zitten h.o.h. 40 cm. Past zo precies met de ontluchtingen wat voldoende is voor 3 zitplaatsen van 40 cm en andere zijde 2x 40 cm. Sticker [maximaal 5 zitplaatsen onder het rijden] wordt geprint. Bij de hoofdsteunen komt ook stickertje [zitplaats]. Voor een 2007er niet verplicht denk ik, in ieder geval in Belgie wel vanaf 2013 geloof ik.

Nog even wachten op de brede stroken klittenband dan kan ik deze op de kussen laten naaien en het tegendeel op de zitting en leuning plakken. Ik heb het zachte naaibare deel voor de kussens en zelfklevende haakjes deel voor op de bank. En voor morgen ook een to-do-opbel-lijstje gemaakt en pdf met alle gegevens voor de Belgische verdeler of PON.
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2023-04-02 om 19.37.03.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-04-02 om 19.37.02.jpg
Groet, Ronald
Plaats reactie