Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 1.9TD vervangen koelwaterslangen

vragen over de T4
Plaats reactie
TDirk
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2023, 21:40

T4 1.9TD vervangen koelwaterslangen

Bericht door TDirk »

Na twee jaar in het bezit te zijn van een T4 en al veel tips van dit forum geplukt, komt hier mijn eerste bericht :)

Mijn bus lekt koelvloeistof en waarschijnlijk ligt het aan een flens aan het motorblok (hier is het nat en komt het spoor vandaan). Deze heb ik gekocht en wil ik vervangen. Daarnaast heb ik ook een nieuwe koelmiddeleiding. Deze wil ik ook vervangen aangezien die heel erg verroest is en ik bang ben dat hij het een keer begeeft... Nu dacht ik, het is waarschijnlijk de moeite waard om de aanliggende koelwaterslangen en slangklemmen dan ook meteen te vervangen - zie afbeelding. Is dit een goed idee / is dit nodig? Of een gevalletje don't fix what isn't broken...

Ik dacht via rubbermagazijn.nl de juiste diameters koelwaterslang te kopen, plus een aantal slangklemmen, en die op maat te snijden. Heeft iemand daar ervaring mee?
TDirk_koelwaterslangen.jpg
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 1.9TD vervangen koelwaterslangen

Bericht door Pascal-141 »

TDirk schreef: 20 mar 2023, 23:21 Na twee jaar in het bezit te zijn van een T4 en al veel tips van dit forum geplukt, komt hier mijn eerste bericht :)

Mijn bus lekt koelvloeistof en waarschijnlijk ligt het aan een flens aan het motorblok (hier is het nat en komt het spoor vandaan). Deze heb ik gekocht en wil ik vervangen. Daarnaast heb ik ook een nieuwe koelmiddeleiding. Deze wil ik ook vervangen aangezien die heel erg verroest is en ik bang ben dat hij het een keer begeeft... Nu dacht ik, het is waarschijnlijk de moeite waard om de aanliggende koelwaterslangen en slangklemmen dan ook meteen te vervangen - zie afbeelding. Is dit een goed idee / is dit nodig? Of een gevalletje don't fix what isn't broken...

Ik dacht via rubbermagazijn.nl de juiste diameters koelwaterslang te kopen, plus een aantal slangklemmen, en die op maat te snijden. Heeft iemand daar ervaring mee?

TDirk_koelwaterslangen.jpg
Zo simpel als universele koelwaterslang kopen die die op maat snijden is het niet : hoe ga je al die (korte) bochten in die universele slang krijgen ? En hoe ga je verhinderen dat die slangen die dan niet de juist vorm hebben niet over elkaar liggen te schuren ?

De originele slangen doen het goed , die gaan niet vaak kapot .
"don't fix what isn't broken..." : Dat zou ik in dit geval aanhouden ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
TDirk
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2023, 21:40

Re: T4 1.9TD vervangen koelwaterslangen

Bericht door TDirk »

Beste Pascal,

Dank voor je reactie! Duidelijk, ik houd het alleen bij de koelmiddelleiding en het flensje.

Is het nog een idee om de nieuwe verbindingen aan de koelmiddelleiding vast te zetten met een slangklemmetjes met een 'schroefsluiting'? In plaats van de huidige veerbandklemmen?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 1.9TD vervangen koelwaterslangen

Bericht door Pascal-141 »

TDirk schreef: 21 mar 2023, 08:42 Beste Pascal,

Dank voor je reactie! Duidelijk, ik houd het alleen bij de koelmiddelleiding en het flensje.

Is het nog een idee om de nieuwe verbindingen aan de koelmiddelleiding vast te zetten met een slangklemmetjes met een 'schroefsluiting'? In plaats van de huidige veerbandklemmen?
De originele veerklemmen zijn goed hoor , die sluiten mooi rond
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie