Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

MPH350 plintverwarming

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door Renew »

Ik vind het zelf altijd echt vervelend worden als mijn rug koud blijft.
Een warmhoud kussentje geeft mij wat meer comfort. Werkt op een accupakket, dus niet noodzakelijk aan de paal.
(Met wat mazzel gevonden bij een tweedehands winkel)
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 667
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door Jan anno NU »

Ja wat betreft andere inzichten.

Anno nu zou je ook kunnen kiezen voor een infrarood paneel , heerlijk die stralingswarmte !
Je hoort hem niet , geen stank uit de uitlaat en geen stof verplaatsende luchtstroom .

Ik heb hier een 450 watt paneel , eigenlijk wat te groot voor in je bus, 90 x 50 cm
Maar dat geeft heerlijk wat warmte , dus vele wegen naar rome.
Kies een maatje kleiner , net iets makkelijker te monteren in je busje , en geen enkel probleem voor een matige stroompaal op een camping.

http://www.koenighaus-infrarot.de
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door krekwakwol »

Heb je deze aan het hemeltje van je hefdak gemonteerd Jan?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 667
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door Jan anno NU »

Nee Arnold
Aan de muur in de woonkamer,-)
In het busje een MPH700 plint heather.

Weet je nog dat we van de overheid een bijdrage kregen in de stookkosten?
Van dat geld ben ik naar Duitsland gereden , 3 panelen a 450 watt gekocht bij dat bedrijf wat ik linkte.
2 stuks aan de kinderen gegeven , zo van probeer het eens a la van het dure gas af...
En de 3e hangt hier om te voelen of het wat is.
Zo is de overheidsbijdrage toch goed besteedt.

:proost
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door krekwakwol »

Ah. Oke, maar in de bus aan de hemel lijkt me ook lekker voor de koude avonden, dus ik ga kijken naar de mogelijkheden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door SyncRoon »

infraroodpaneel staat op mijn lijstje maar dan eentje die ik gewoon op kan hangen. Aan de bedplank straks of aan het hefdak zelf als je boven slaapt, of aan de wand. https://www.alphaparts.nl/product/37225 ... aneel-400w wel opletten dat zo'n kreng blijkbaar 85 graden kan worden :bbq
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door Multivan Generation »

Mooie techniek, mijn sportmasseur heeft er ook eentje hangen.
Jammer dat je er voor wel aan de stroompaal moet, of dat het via een omvormer je autonomie van vrij ergens kunnen staan sterk beïnvloed.

Vind je dat overkomelijk, omdat je toch altijd op een camping staat, dan zou het een mooie oplossing kunnen zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door Mickel Moen »

In aanvulling.

Een standverwarming op diesel is de beste oplossing.

Wij hebben geen standverwarming op diesel, maar een keramisch kacheltje van 800/1200 Watt aan de paal. Daarmee kunnen we op vrijwel iedere camping verwarmen. Dit aangevuld met vloerverwarming van 75Watt ook op 230V. Warme voeten scheelt al aanzienlijk in comfort.

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/verwarming.html

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/vloer.html

Verder zijn er nog een aantal zaken die spelen. Te beginnen met de buitentemperatuur. Zonder dieselverwarming is het lastig om een busje bij temperaturen rond of onder het vriespunt warm te krijgen. Het hefdak dicht scheelt al.

Verder speelt isolatie natuurlijk een rol.

Een grote koudebrug zijn de ramen. De cabineramen isoleren met een goede buitenisolatie is het beste.

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/11 ... creen.html

De wanden isoleren natuurlijk ook.

https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... -wool.html

Verder kun je het hefdak isoleren met een busmuts of hefdaksjaal.

https://mickelmoen.blogspot.com/2023/01 ... kdoek.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door LindadeJong »

Sorry...het was even stil van mijn kant (het werd me ook wat te technisch dus had er ook niet veel.op te zeggen😉) maar ik heb denk ik goed nieuws: de camperbouwer gaat er een standkachel op diesel inbouwen. Onder de passagiersstoel (die kun je dan toch nog wel draaien he?) En met een bedieningspaneel op het dashboard geloof ik. Hij zei dat het officieel 2 standen heeft maar dat het in de praktijk alleen of aan of uit is. Herkennen jullie dit? En moet je eigenlijk aan walstroom staan bij t gebruik of kun je hem ook aandoen op alleen de huishoudaccu? Ben ik vergeten te vragen dus wellicht weten jullie het🤞
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door krekwakwol »

Dan zou je kunnen vragen welk type dieselkachel hij monteren wil en hoe, normaal zit er ook een thermostaat aan (kan van eenvoudig naar digitaal display)
En meestal worden ze onder de bus gemonteerd, maar dat kost w.s. weer extra.
Met een goede huishoudaccu, zou dit moeten kunnen zonder walstroom, maar dat is afhankelijk hoelang je vrij wilt staan en welke andere gebruikers er op zitten.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door SyncRoon »

Blijkbaar neemt de ombouwer niet de moeite je het goed uit te leggen of krijg je niet de specificaties van de dieselkachel...

Wordt de MPH350 omgeruild of moet je (het verschil) bijbetalen (als ik zo vrij mag zijn....)

Inbouw zal wellicht de autoterm/planar 2D zijn. Dat is de budgetversie van de webasto airtop maar zeker veel gebruikt als betaalbaar alternatief. Ik zou mij wel vergewissen dat er geen SoLowBudget alibaba versie wordt ingebouwd.

Kachels hebben een minimaal en maximaal afgifte van warmte. Dat staat in de specs en dat kan je met de simpele bediening met draaiknop regelen. En ja daar zit ook een aan/uit schakelaar op. De luxere bedieningen hebben ook thermostaat modus.

https://standkachels.nl/volkswagen-cadd ... diesel-vw/

Tiger exped heeft een set voor onderbouw https://www.tigerexped.de/vw-t5-t6-stan ... -unterflur

Onderbouw scheelt je de ruimte onder de stoel en wellicht ook wat geluidsreductie. Mijn airtop hoor ik toch wel, zeker nu ik de instapbak waar de aanzuiging zit vervangen heb door een met origineel inlaatrooster. Als het goed ingebouwd wordt kan je de draaistoel gewoon gebruiken.

De airtop die ik heb kan volgens fabrieksopgave 3 dagen autonoom draaien op een gezonde 100Ah 2e accu. De autoterm zal ook wel zoiets aan kunnen. Als je bij walstroom staat gewoon de acculader/voeding aanzetten. Wil je autark dan verder kijken naar dimensionering van systemen ten opzichte van je wensen en bijstellen (systeem of wensen) waar nodig.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 667
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door Jan anno NU »

Sorry...het was even stil van mijn kant (het werd me ook wat te technisch dus had er ook niet veel.op te zeggen😉
Schroom niet , vraag het aan je ombouwer, die moet jou toch tevreden stellen.
:knipoog

Mijn opmerking:
vergeet de kreet " walstroom "

Je zit niet op een boot , spanning van de paal is een betere definitie op een camping.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door krekwakwol »

SyncRoon schreef: 10 apr 2023, 16:45 Blijkbaar neemt de ombouwer niet de moeite je het goed uit te leggen of krijg je niet de specificaties van de dieselkachel...

Wordt de MPH350 omgeruild of moet je (het verschil) bijbetalen (als ik zo vrij mag zijn....)

Inbouw zal wellicht de autoterm/planar 2D zijn. Dat is de budgetversie van de webasto airtop maar zeker veel gebruikt als betaalbaar alternatief. Ik zou mij wel vergewissen dat er geen SoLowBudget alibaba versie wordt ingebouwd.

Kachels hebben een minimaal en maximaal afgifte van warmte. Dat staat in de specs en dat kan je met de simpele bediening met draaiknop regelen. En ja daar zit ook een aan/uit schakelaar op. De luxere bedieningen hebben ook thermostaat modus.

https://standkachels.nl/volkswagen-cadd ... diesel-vw/

Tiger exped heeft een set voor onderbouw https://www.tigerexped.de/vw-t5-t6-stan ... -unterflur

Onderbouw scheelt je de ruimte onder de stoel en wellicht ook wat geluidsreductie. Mijn airtop hoor ik toch wel, zeker nu ik de instapbak waar de aanzuiging zit vervangen heb door een met origineel inlaatrooster. Als het goed ingebouwd wordt kan je de draaistoel gewoon gebruiken.

De airtop die ik heb kan volgens fabrieksopgave 3 dagen autonoom draaien op een gezonde 100Ah 2e accu. De autoterm zal ook wel zoiets aan kunnen. Als je bij walstroom staat gewoon de acculader/voeding aanzetten. Wil je autark dan verder kijken naar dimensionering van systemen ten opzichte van je wensen en bijstellen (systeem of wensen) waar nodig.
Bedankt voor de aanvulling/correctie, ik dacht dat de standkachel een thermostaat had, maar dat verschilt dus per uitvoering.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 323
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door marrcel »

Het afgelopen paasweekend was zaterdag in overijsel wel de koudste dag. Ik ben hardstikkeblij met de onderbouw autotherm 2kW lucht standkachel. Onderbouw want dan passen er ook nog een accu onder beide voorstoelen. Die dubbele accu capaciteit heb je nodig voor de kachel en koelkast voor een lang weekend. Dus geen kachel onder de voorstoel voor mij.
Wij hebben 210W solar en gebruiken nooit wal stroom.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: MPH350 plintverwarming

Bericht door LindadeJong »

De standkachel die onze camperbouwer erin gaat maken komt wel via Amazon maar heeft heel goede reviews en we hebben geen extra kosten gelukkig. Het kost ons alleen een dagje Drenthe zodat de camper daar is en ze hem onder de voorstoel kunnen plaatsen (die kan dan nog draaien weet ik inmiddels). Voor de bediening komt er een bedieningspaneeltje op het dashboard. Het dieselverbruik valt mee zeggen ze en volgens mij hoef je niet perse aan de paal (Ik zal geen walstroom meer gebruiken :jumpklap ...dat woord heb ik trouwens ook via sites als deze..Ik kende het voorheen niet) te staan bij het gebruik. Hoewel ik dat nog het minst erg zou vinden. Ik denk dat het zo de beste oplossing is en hebben wij het in t voor en najaar niet koud meer😀
Plaats reactie