Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 1991 2.4d start niet meer na winter

vragen over de T4
Plaats reactie
T4karim
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2023, 11:29

T4 1991 2.4d start niet meer na winter

Bericht door T4karim »

Beste leden,

Ik ben hier nieuw op het forum en heb me speciaal aangemeld om maar gelijk jullie advies te vragen. Maar ik zal me ook even voorstellen. Ik woon in het zuiden van het land en ben sinds november eigenaar van een orginele t4 California met 2.4 diesel motor.
Dit busje heb ik kort na aankoop in de parkeergarage onder mijn werk gezet.
In de periode van november tot heden heb ik de bus nog enkele malen gestart en heb ik er ook kleine afstanden mee gereden.
Het viel me gedurende de tijd op dat het starten moeizamer ging. Ik wijtte dit aan de accu die niet aan een lader hing.
Vol goede moed wil ik het busje nu definitief klaarmaken om van te genieten dit voorjaar en zomer.
Intussen was sinds de laatste keer starten de accu helemaal leeg. Dus ik zet mijn andere auto ernaast en probeer het met startkabels.
Ondanks dat de bus goed lijkt te starten slaat deze niet aan. Ik zoek naar informatie en lees onder andere over een vervuild brandstoffilter wat mogelijk de oorzaak kan zijn. Volgens YouTube is dit redelijk eenvoudig te vervangen, tevens haal ik de accu eruit en laadt ik deze thuis ruim 24 uur op.
Met wat hulp krijg ik uiteindelijk dat filter op de, naar ons idee, juiste wijze gemonteerd met een nieuw wit koppelstukje. Ik lees al dat dit goed moet zitten met de pijl in de juiste richting. Hij zit dermate diep erin dat het ijzeren pinnetje erdoor past.
Vol goede hoop opnieuw proberen te starten maar helaas. Intussen is de bus uit de garage gesleept en ook geprobeerd aan te slepen maar helaas. Starten doet deze nog niet. Wat verder wellicht van belang is dat is dat de tank de hele winter niet veel brandstof bevatte. De bus staat nu bij een bevriend garage houder maar die richt zoch voornamelijk op apk en is niet voornemens hier veel tijd in te steken.

Wellicht kan iemand mij op basis van deze informatie in de goede richting helpen. Misschien zijn er zaken eenvoudig uit te sluiten?

In het kort:

- bus startte bij aankoop goed
- gedurende de tijd in de winter duurder het de keren dat ik hem startte steeds langer alvorens deze aan sloeg
- na maanden stilstand niet meer
- accu helemaal opgeladen
- tank was een heel eind leeg (niet helemaal, zelf diesel bij gegooid)
- brandstoffilter en koppelstukje vervangen, filter van te voren met wat diesel gevuld
- aanslepen mag niet baten

Ik ben zelf wel een beetje handig maar heb met deze busjes geen ervaring. Kennen jullie wellicht een goede monteur in regio van Rijen? Die eventueel zelfs aan huis komt, gezien deze bij een garage staat is er gereedschap aanwezig.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 1991 2.4d start niet meer na winter

Bericht door Pascal-141 »

Als de tank voor minder dan de helft gevuld is , dan bestaat de kans dat er een scheurtje zit in het aanzuigelement (vlotter element) in de tank . Als je hem voltankt en hij wil dan weer wel starten , dan is dit bijna zeker de oorzaak . (het scheurtje in het aanzuigelement komt wel vaker voor hoor)
Tussen de beide voorstoelen zit (onder de vloermat) een rond zwart deksel , als je dit wegneemt kun je bij de tank / aanzuigelement .

Heb je al gecontroleerd of de voorgloeiîng het wel doet ? Zonder voorgloeien wil zo'n oude 2.4d maar weinig tot niet starten .

Heb je bij het vervangen van de dieselfilter de filter ook eerst volgegooid met diesel , of deze gewoon droog/leeg gemonteerd ? Best altijd de filter vullen met diesel , anders moet je heel lang starten om de filter eerst terug vol diesel te krijgen en dat drooglopen vind de inspuitpomp niet lekker .

En nog een tip : als je een diesel wagen voor langere tijd (meerdere maanden) weg zet , gooi dan ook een anti-algen middeltje in de tank om algengroei te voorkomen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T4karim
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2023, 11:29

Re: T4 1991 2.4d start niet meer na winter

Bericht door T4karim »

Update:

We hebben een extern tankje aangesloten op de leiding voor het filter. Er liep gelijk een hoop brandstof alsnog het filter.
Deze had ik dus niet voldoende gevuld. Vervolgens na enkele pogingen startte en liep hij prima op de externe tank.
Dus tankje eraf gehaald en leidingen weer aangesloten. Starten en lopen. Vervolgens ben ik gaan rijden. Na enkele kilometers probleemloos te rijden
begint deze te horten en stoten en houdt ermee op. Lijkt me alsnog een brandstof probleem? Kan die enkele kilometers gereden hebben op enkel de diesel uit het filter? Welke richting zou ik het nu moeten zoeken? Hartelijk dank voor eventuele reacties.
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T4 1991 2.4d start niet meer na winter

Bericht door Olaf »

Heb je de vorige reactie gelezen van Pascal? Gooi de tank eens vol en probeer dan nog eens. Loopt hij dan wel goed is waarschijnlijk je tankelement de boosdoener.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
T4karim
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2023, 11:29

Re: T4 1991 2.4d start niet meer na winter

Bericht door T4karim »

Beste,

Ja die heb ik gelezen. Is dit eenvoudiger uit te sluiten door dat tankelement te verwijderen en bekijken dan door hem vol te tanken? Gezien de tank bijna leeg is, de bus niet start lijkt het me veel gedoe om in jerrycans iets van 70 liter diesel over te hevelen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 1991 2.4d start niet meer na winter

Bericht door Pascal-141 »

T4karim schreef: 04 apr 2023, 18:25 Beste,

Ja die heb ik gelezen. Is dit eenvoudiger uit te sluiten door dat tankelement te verwijderen en bekijken dan door hem vol te tanken? Gezien de tank bijna leeg is, de bus niet start lijkt het me veel gedoe om in jerrycans iets van 70 liter diesel over te hevelen.
Als het tankelement gescheurd is , is dat niet altijd goed zichtbaar . Soms wel , zie je een duidelijke scheur in het plastic , soms is het slechts een klein scheurtje (amper te zien)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T4karim
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2023, 11:29

Re: T4 1991 2.4d start niet meer na winter

Bericht door T4karim »

Pascal-141 schreef: 04 apr 2023, 19:58
T4karim schreef: 04 apr 2023, 18:25 Beste,

Ja die heb ik gelezen. Is dit eenvoudiger uit te sluiten door dat tankelement te verwijderen en bekijken dan door hem vol te tanken? Gezien de tank bijna leeg is, de bus niet start lijkt het me veel gedoe om in jerrycans iets van 70 liter diesel over te hevelen.
Als het tankelement gescheurd is , is dat niet altijd goed zichtbaar . Soms wel , zie je een duidelijke scheur in het plastic , soms is het slechts een klein scheurtje (amper te zien)

Beste, ik heb het tankelement verwijderd en zie daar duidelijk enkele scheurtjes. Gezien hier echter een metalen leiding doorheen lijkt te lopen begrijp ik niet goed of en hoe deze scheurtjes van invloed zijn? Zie bijgevoegde fotos.
FD93F99D-F7E8-401E-88F2-610AEFF80B02.jpeg
94D57AC1-FB60-43C5-9A1E-520495D637EB.jpeg
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T4 1991 2.4d start niet meer na winter

Bericht door Olaf »

Via die scheurtjes komt er lucht in de leiding en loopt de diesel terug.
Bij een volle tank zitten die onder de diesel en heb je geen startproblemen.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33803
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 1991 2.4d start niet meer na winter

Bericht door Multivan Generation »

Olaf schreef: 05 apr 2023, 18:55 Via die scheurtjes komt er lucht in de leiding en loopt de diesel terug.
Bij een volle tank zitten die onder de diesel en heb je geen startproblemen.
Helemaal correct, dus vervangen dat element en daarna zal het een stuk beter gaan.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 878
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T4 1991 2.4d start niet meer na winter

Bericht door SyncRoon »

Nu snap ik ook niet waarom de scheurtjes in het bovendeel, de deksel zeg maar, invloed hebben op valse lucht in de leiding. Die leiding zit 1 op 1 door de deksel aangegoten en staat niet (heel lang) vol met diesel zo ver hoog.

Als het er dan om gaat zal het de aansluiting van de leiding op je vlotterhuis zijn onderaan in de tank. Heb je daar ook foto van?
Groet, Ronald
T4karim
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2023, 11:29

Re: T4 1991 2.4d start niet meer na winter

Bericht door T4karim »

Dat vraag ik me dus ook af, hoe deze scheurtjes van invloed kunnen zijn.
Zal het element nog eens goed inspecteren
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: T4 1991 2.4d start niet meer na winter

Bericht door Olaf »

Als er boven in het element lucht komt kan de diesel er aan de onderkant weer uit lopen.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3681
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 1991 2.4d start niet meer na winter

Bericht door krekwakwol »

Maar dan moet er een gaatje in het buisje zitten die door het element loopt.

Als je het element er uit hebt en de kabels en leidingen er af , zou je er een klein beetje druk met perslucht op kunnen zetten en kijken of je (eventueel met zeepwater) lekkage hebt, alshet dicht is kan er geen lucht inkomen als het brandstof niveau boven het aanzuiggedeelte staat.

Tenminste volgens mijn visie.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 878
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T4 1991 2.4d start niet meer na winter

Bericht door SyncRoon »

Pascal-141 schreef: 04 apr 2023, 14:50 Als de tank voor minder dan de helft gevuld is , dan bestaat de kans dat er een scheurtje zit in het aanzuigelement (vlotter element) in de tank . Als je hem voltankt en hij wil dan weer wel starten , dan is dit bijna zeker de oorzaak . (het scheurtje in het aanzuigelement komt wel vaker voor hoor)
Pascal was toch wel duidelijk WAAR het probleem met scheurtje zou zitten. Foto van deksel is dan beetje misleidend en geen probleem anders dan ditzelfde probleem wel lager bij de vlotter kan zitten.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
cowboy
Berichten: 727
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:21
Locatie: uden

Re: T4 1991 2.4d start niet meer na winter

Bericht door cowboy »

Vervangen heb hetzelfde gahad en was toen opgelost
Plaats reactie