Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Stabilisatie stang 27 mm H&R
Stabilisatie stang 27 mm H&R
Deze vraag had ik bij mijn project gezet, maar hoort eigenlijk hier bij de vragen.
Vanavond even gekeken naar de nieuwe 27 mm stabilisator.
Ik heb geprobeerd er een gat in te boren, zodat ik de orginele 27 mm verbindingsstangen tussen kan zetten, dus degene die in de stabilisator stang worden geschroefd Het boren in de stang ging zonder problemen, en ik heb al een draadtap besteld voor M12 /1.5 metrisch fijn, want dat is de draad op de standaard verbindingsstang.
Nu is mijn vraag hier op het forum: is er iemand die met een orginele 27 mm stabilisator voor rondrijd?
En zou diegene voor mij willen meten hoe breed deze stang is af fabriek?
Als ik bekijk hoe het moet worden, dan wordt de stabilisator 1035 mm breed, maar dit wil ik graag even checken.
De totale breedte zoals ik denk dat hij moet worden
De totale
Vanavond even gekeken naar de nieuwe 27 mm stabilisator.
Ik heb geprobeerd er een gat in te boren, zodat ik de orginele 27 mm verbindingsstangen tussen kan zetten, dus degene die in de stabilisator stang worden geschroefd Het boren in de stang ging zonder problemen, en ik heb al een draadtap besteld voor M12 /1.5 metrisch fijn, want dat is de draad op de standaard verbindingsstang.
Nu is mijn vraag hier op het forum: is er iemand die met een orginele 27 mm stabilisator voor rondrijd?
En zou diegene voor mij willen meten hoe breed deze stang is af fabriek?
Als ik bekijk hoe het moet worden, dan wordt de stabilisator 1035 mm breed, maar dit wil ik graag even checken.
De totale breedte zoals ik denk dat hij moet worden
De totale
- krekwakwol
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Stabilisatie stang 27 mm H&R
Kun je er geen groef in maken met een afbraamschijf op een kleine haakse slijper, daarna mooi glad maken met een fijne rattenstaart vijl?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Stabilisatie stang 27 mm H&R
Dat zou ook een optie kunnen zijn idd, maar ik heb geen 27 mm rubber bus met een verdikking.
De rubber bus die bijgeleverd word is helemaal glad, dus dat schiet niet op, deze is ook nooit met dat rubber geleverd, alleen met een inschroefbare verbinding stang.
En op de orginele manier lijkt me het mooist.
De rubber bus die bijgeleverd word is helemaal glad, dus dat schiet niet op, deze is ook nooit met dat rubber geleverd, alleen met een inschroefbare verbinding stang.
En op de orginele manier lijkt me het mooist.
- krekwakwol
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Stabilisatie stang 27 mm H&R
Op die manier.
Kun je de nieuwe stang er niet onderhangen, uitmeten zodat hij in het midden zit en dan de reactiestang er recht bovenhangen en dan aftekenen?
Kun je de nieuwe stang er niet onderhangen, uitmeten zodat hij in het midden zit en dan de reactiestang er recht bovenhangen en dan aftekenen?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Stabilisatie stang 27 mm H&R
Heb ik gedaan.
Ik ben timmerman he, ik doe maar wat.
Het is totaal niet onderbouwd, door kennis wat ik doe.
Zal de fotos bijvoegen.
Ze staan niet gelijk met de schokdempers, maar dat doen ze orgineel ook niet.
Als ik ze gelijk met de dempers zet dan kom ik met boren in de bocht van de stabilisator stangen uit.
Ik ben timmerman he, ik doe maar wat.
Het is totaal niet onderbouwd, door kennis wat ik doe.
Zal de fotos bijvoegen.
Ze staan niet gelijk met de schokdempers, maar dat doen ze orgineel ook niet.
Als ik ze gelijk met de dempers zet dan kom ik met boren in de bocht van de stabilisator stangen uit.
- krekwakwol
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Stabilisatie stang 27 mm H&R
Voor een timmerman ben je erg goed bezig en komt het wel goed als ik dat allemaal zie.
Succes ermee
Succes ermee
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Stabilisatie stang 27 mm H&R
Het is gelukt, wel de hele middag mee bezig geweest, maar ik heb mooie M12 draad getapt in de stabilisator stang.
Mijn idee was als je er in kunt boren kun je ook tappen.
Het gaat veel moeizamer dan in een normaal stuk ijzer, dit klemt veel meer. Nu is het wachten op de juiste tap. Met de M12 fijn draad.
Ik probeer dit te doen, omdat er vanuit het Duitse forum werd geroepen dat je geen draad kunt tappen in het verenstaal van een stabilisatie stang.Mijn idee was als je er in kunt boren kun je ook tappen.
Het gaat veel moeizamer dan in een normaal stuk ijzer, dit klemt veel meer. Nu is het wachten op de juiste tap. Met de M12 fijn draad.
- krekwakwol
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Stabilisatie stang 27 mm H&R
Maar heb je het nu eerst met gewone M12 getapt?
M12x1.5 heeft een fijnere spoed, dat wil zeggen meer windingen per centimeter, dan kom je met je normale M12 niet uit.
M12x1.5 heeft een fijnere spoed, dat wil zeggen meer windingen per centimeter, dan kom je met je normale M12 niet uit.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Stabilisatie stang 27 mm H&R
Volgens mij wordt er eerst nog een stuk afgezaagd, daar waar nu als proef draad in is getapt.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Multivan Generation
- Berichten: 34496
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stabilisatie stang 27 mm H&R
Die 27 mm stabi voor de voorzijde ga je echt veel plezier van hebben,
dat hadden Oskar en ik ook
dat hadden Oskar en ik ook

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Stabilisatie stang 27 mm H&R
Precies ik moest eerst even testen of het ging, voor ik de zaag er in zet, en zo een stabilisatie stang van 350 euro om zeep help.krekwakwol schreef: 29 apr 2023, 19:40 Maar heb je het nu eerst met gewone M12 getapt?
M12x1.5 heeft een fijnere spoed, dat wil zeggen meer windingen per centimeter, dan kom je met je normale M12 niet uit.
Maar het ging goed, en de juiste tap is besteld.
Dus nu afzagen en tappen met de juiste tap

Ik hoop het wel Peter,
Anders is het veel moeite voor niets.
- krekwakwol
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Stabilisatie stang 27 mm H&R
Ah op die manier, even een testcase.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Stabilisatie stang 27 mm H&R
Je geeft aan dat je de draad wil tappen omdat een originele ook zo zit. Maar ga je dan niet voorbij aan het feit dat je een niet originele stabilisatorstang monteert?
Ik begrijp dat je bij de stang een 27mm rubber hebt die als vervanger voor die met 'randje' in de koppelstang past? Dat is dan toch de montagewijze voor die H&R stabilisatorstang?
Waarom dan moeilijker maken? Als je jezelf al zou afvragen of die koppelstang dan voldoende gefixeerd zit met dat 27mm rubber zou je een borgring op de stang kunnen zetten of een M8 gaatje tappen met boutje en grote ring tegen het eraf schieten. Dan tast je de integriteit van die stabilisatorstang ook minder aan.
Ik begrijp dat je bij de stang een 27mm rubber hebt die als vervanger voor die met 'randje' in de koppelstang past? Dat is dan toch de montagewijze voor die H&R stabilisatorstang?
Waarom dan moeilijker maken? Als je jezelf al zou afvragen of die koppelstang dan voldoende gefixeerd zit met dat 27mm rubber zou je een borgring op de stang kunnen zetten of een M8 gaatje tappen met boutje en grote ring tegen het eraf schieten. Dan tast je de integriteit van die stabilisatorstang ook minder aan.
Groet, Ronald
Re: Stabilisatie stang 27 mm H&R
Ja dat klopt idd.
En de klacht op het Duitse forum was na een proefperiode dat de koppelstang begon te glijden, omdat er nergens borging is.
Bij de orginele stabilisatie stang van 23 mm zit een groef, waar het rubber in valt, dat heeft die van H&R helaas niet.
De orginele 27 mm stabi van vw heeft deze groef ook niet, maar heeft schroefdraad in de uiteinden.
H&R heeft nu nog een test lopen met een van de forum leden, en heeft idd een heel knullig ringetje bijgeleverd, wat er tevens niet uitziet, echt een beetje hobby Bob.
Ik snap dat een bedrijf wat winst moet maken niet eindeloos kan gaan experimenteren met een onderdeel wat bijna niet word verkocht voor een bus van minstens 20 jaar oud.
Dan is eigenlijk ieder uur wat je er insteekt weggegooid geld.
Ik heb overleg gehad met een vriend van mij die leidingevende is bij een metaal bedrijf wat speciale dingen maakt, en gevraagd of dit draadtappen de stang erg zou verzwakken.
Hij zei dat dit makkelijk kon, en het niet kon uitscheuren.
En omdat deze oplossing het orgineel ontwerp van vw is, heb ik dit aangehouden.
Ik kan H&R natuurlijk een bericht sturen hoe zij hier over denken, maar denk dat ze nooit zullen zeggen dat is prima dat je dit doet, alleen al vanwege het juridisch risico.
En stel dat hij wel zou uitscheuren, dan zou dit nog niet tot grote gevolgen kunnen leiden denk ik.
Hij zal nooit het wiel raken en de band kunnen perforeren, en de koppelstang ook niet
En de klacht op het Duitse forum was na een proefperiode dat de koppelstang begon te glijden, omdat er nergens borging is.
Bij de orginele stabilisatie stang van 23 mm zit een groef, waar het rubber in valt, dat heeft die van H&R helaas niet.
De orginele 27 mm stabi van vw heeft deze groef ook niet, maar heeft schroefdraad in de uiteinden.
H&R heeft nu nog een test lopen met een van de forum leden, en heeft idd een heel knullig ringetje bijgeleverd, wat er tevens niet uitziet, echt een beetje hobby Bob.
Ik snap dat een bedrijf wat winst moet maken niet eindeloos kan gaan experimenteren met een onderdeel wat bijna niet word verkocht voor een bus van minstens 20 jaar oud.
Dan is eigenlijk ieder uur wat je er insteekt weggegooid geld.
Ik heb overleg gehad met een vriend van mij die leidingevende is bij een metaal bedrijf wat speciale dingen maakt, en gevraagd of dit draadtappen de stang erg zou verzwakken.
Hij zei dat dit makkelijk kon, en het niet kon uitscheuren.
En omdat deze oplossing het orgineel ontwerp van vw is, heb ik dit aangehouden.
Ik kan H&R natuurlijk een bericht sturen hoe zij hier over denken, maar denk dat ze nooit zullen zeggen dat is prima dat je dit doet, alleen al vanwege het juridisch risico.
En stel dat hij wel zou uitscheuren, dan zou dit nog niet tot grote gevolgen kunnen leiden denk ik.
Hij zal nooit het wiel raken en de band kunnen perforeren, en de koppelstang ook niet