Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Handrem verlagen T5 ivm draaien bestuurders stoel

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
TBH-Camper
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2019, 22:28

Handrem verlagen T5 ivm draaien bestuurders stoel

Bericht door TBH-Camper »

Hallo mede T5 camperaars,

Wij willen graag beide stoelen in de T5 kunnen draaien als de bus op blokken staat. De handrem is dan aangetrokken waardoor de rijdersstoel niet gedraaid kan worden. Bij mooi weer geen probleem. Dan zit je voornamelijk buiten. Maar bij minder weer zitten we binnen. Wij gaan met het hele gezin op vakantie (4) en hebben dus alle plekken hard nodig.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten Michelle en Lucas
:T5cruisin Trotse eigenaar T5
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1187
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Handrem verlagen T5 ivm draaien bestuurders stoel

Bericht door SyncRoon »

Ik heb mijn handrem verlaagd door de console aan te passen. makkelijke weg is de beugel daarvoor. Er is zo te zien minder speling op overschot aan de tandheugel om de hendel lager te krijgen. Je kan wellicht wel de hendel in geheel naar voren en beneden kantelen als je een aangepaste beugel maakt. Wel even goed nagaan of je de afstelling nog goed krijgt, want met verlagen kort je de kabel al een heel stuk in.

viewtopic.php?p=504984#p504984
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4106
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Handrem verlagen T5 ivm draaien bestuurders stoel

Bericht door krekwakwol »

Als je de afstelling niet meer strak genoeg krijgt bij een verlaagde handrem, zou je onder de bus waar de handrem kabel in de verdeel hevel over gaat, een afstandbusje kunnen zetten, wel dik genoeg, zodat hij niet vervormd tijdens het aantrekken.
Busje tussen moer 29 en hevel 11
Busje tussen moer 29 en hevel 11
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hielke H
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2019, 16:02
Locatie: Apeldoorn

Re: Handrem verlagen T5 ivm draaien bestuurders stoel

Bericht door Hielke H »

https://www.campersalon.nl/nl/detail/97 ... -59615.htm

Alleen past de hoes niet meer. Daar zal je dan creatief mee moeten zijn..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34205
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Handrem verlagen T5 ivm draaien bestuurders stoel

Bericht door Multivan Generation »

En jezelf de vraag stellen, hoe vaak ga je de stoel draaien?
180 graden draaien werkt niet want dan zit je met je benen klem tegen de kast.
Waarschijnlijk hetzelfde bij 135 graden verdraaien.
Bij 90 graden heb je weinig ruimte op de vloer om je voeten neer te zetten.

Zomaar een praktijk voorbeeld.
Dus om daar je handrem voor te verlagen en eventueel draaiplateau aan te schaffen?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4106
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Handrem verlagen T5 ivm draaien bestuurders stoel

Bericht door krekwakwol »

Bij Kiravans hebben ze ook offside draaiplateaus voor de bestuurdersstoel, die gaan meer naar het midden, zodat je meer beenruimte hebt. Dus daar was al over nagedacht.
Hier een YT filmpje waar in ze het uitleggen.
Ik heb hem zelf ook geplaatst, ik moet zeggen dat hij niet regelmatig gebruikt wordt maar als het nodig is, is het toch wel handig.
In combinatie met een handremverlager.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 339
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Handrem verlagen T5 ivm draaien bestuurders stoel

Bericht door marrcel »

Ik kan wel de bestuurders stoel 180grad draaien. Ik heb daar geen kast. Ik gebruik de draaistoel elke dag.
Het meest vervelende moment is dat bij terugdraaien vd stoel de handrem er nog op staat. En die staat aangetrokken behoorlijk hoog.
De mooiste oplossing vind ik de cali handrem. Die kan aangetrokken weer naar beneden.
Maar als je met zn 2en bent kan de een de voet rem bedienen en de ander de handrem. Dus voetrem vast en handrem los en draien maar
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1187
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Handrem verlagen T5 ivm draaien bestuurders stoel

Bericht door SyncRoon »

Die coliforniahandrem is wel handig ja.

Zou je de handrem ook elektrisch kunnen bedienen (als vaststel rem) met een lineaire motor? zoiets onder de bus bouwen
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4106
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Handrem verlagen T5 ivm draaien bestuurders stoel

Bericht door krekwakwol »

Dan zou ik hem liever op de plaats van de handremhevel bouwen, wel zo bedrijfszeker met vocht, sneeuw, pekel e.d.
Maar het idee is zo gek nog niet.
Om die kracht over te brengen heb je één nodig die voldoende kracht heeft en een torq beveiliging.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1187
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Handrem verlagen T5 ivm draaien bestuurders stoel

Bericht door SyncRoon »

1000N is toch 100kg. Slag van 5 cm is ook niet lang en een simpele beveiliging is een zware trekveer ertussen. Ik heb jaren met lineaire motors gewerkt als afstandsbediening van hydrauliekblokken en koppeling PTO. Enige probleem was trillingen maar de storingen op de remote electronica was veel voorkomender en duurder dan een lineaire motor die sneuvelde.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4106
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Handrem verlagen T5 ivm draaien bestuurders stoel

Bericht door krekwakwol »

Wij gebruikten ze in de revalidatie techniek op electrische rolstoelen, dan kon je de torq op de controlunit instellen.
En op andere hulpmiddelen.
Dat was allemaal 24V, maar het systeem is het zelfde.
Maar 1000 nm zou idd genoeg moeten zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie